Hur länge besökare utan att denna betalar hyra?
Hur länge tycker ni att det är rimligt att en inneboende har besök innan man begär att besökaren betalar hyra?
Hur länge tycker ni att det är rimligt att en inneboende har besök innan man begär att besökaren betalar hyra?
Det är alltså inte ditt besök utan din inneboendes?
Då tycker jag att det är upp till den inneboende att bestämma när han tycker att hans besök ska betala en del av hans hyra. Du får ju betalt det du ska ändå.
Däremot så är det din sak att säga när du tycker att hans besök stannat för länge ;)
Om det nu är ts tråden handlar om.
Det är skillnad på 2 och 3 pers i ett hushåll. Då kanske inneboende kan låta syrran+unge ska flytta in också då om nu ts inte har någon talan alls?
Ja jag tycker ju att vi då blir tre som delar det gemensamma utrymmet och borde dela det ekonomiskt. Kan inte duscha eller använda köket när jag vill, det låter mer på kvällarna (de är lediga och jag jobbar), det går eventuellt åt med el som vi betalar gemensamt.
Jag tycker att övernattande besök alltid ska stämmas av med den andra, alltså ska även åtminstone förvarna om du ska ha övernattande gäster. Det gör man av respekt, vilket är otroligt viktigt när man delar boende.
När gästen inte längre är en gäst, utan någon som lever under mer inneboendelika förhållanden så ska denne betala en del av hyran. Exakt när det är går inte att svara på utan beror på hur alla inblandade beter sig.
Det kan ju vara svårt om det till exempel rör sig om att din inneboende skaffat pojk/flickvän som rör sig mycket i lägenheten. Men då kanske de borde spendera mer tid i den andras bostad än i er gemensamma...
Personligen så skulle jag aldrig få för mig att ha besök mer än max ett par nätter i sträck om jag bodde inneboende hos någon. Ska en långväga gäst vistas längre i staden så får vi fixa boende på annat håll om vi vill bo tillsammans.
TS. Du har ju hyrt ut till EN person inte till två. Om din inneboendes gäst stannar mer än en vecka tycker jag att du antingen kan köra ut vederbörande eller begära en hyra av denne också.