• Annnanym

Är sambo, bilar och 50% av lägenhet står på honom. Vad händer vid dödsfall + hur undvika detta?

Hej!

Jag och min kille bor ihop,  vi står på 50% av lägenheten och båda bilarna står på honom (trots att den ena är min, jag har betalat den, jag använder den). Sambon har en dotter sedan tidigare. 

Om någonting nu mot förmodan skulle hända och min sambo går bort, ärver dottern då båda bilarna samt halva lägenheten? Skulle jag alltså vid ett eventuellt (gud förbjude) dödsfall, stå utan bil, och behöva köpa ut lägenheten av min sambos dotter?

Vad gör vi för att undvika detta scenario? Kan vi skriva papper sinsemellan vilket bevittnas av x antal personer eller måste en advokat kopplas in? Jag är gravid nu och dessa tankar har kommit upp. Att hamna i den situationen vill jag undvika till vartenda pris.  

Stort tack på förhand.

• Svar på tråden Är sambo, bilar och 50% av lägenhet står på honom. Vad händer vid dödsfall + hur undvika detta?
  • h8him

Varför är din bil skriven på sambon? Gör ett ägarbyte idag så skyddar du i alla fall din bil. I övrigt bör ni prata med bankens jurist eller någon annan jurist, om hur ni bäst skyddar er för negativa ekonomiska följder vid ett dödsfall.

• Tirem

Hans dotter är särkullbarn och har därför rätt till sitt arv oavsett vad ni skriver för papper. Varför inte skriva över din bil på dig så är det problemet löst?

• Annnanym

Att bilen står på honom är tyvärr en ren kostnadsfråga. Han får riktigt bra rabatter av olika skäl via sitt försäkringsbolag och ett ägarbyte skulle för mig innebära att kostnaden skulle öka med omkring 5000 kronor/år. Kanske en skitsumma iofs, för att slippa detta orosmoln.

• Tirem

Då är det ett val ni gör som vid dödsfall kan kosta dig pengar om bilen är dyr...

• Annnanym
    Tirem skrev 2013-08-09 09:01:16 följande:
    Då är det ett val ni gör som vid dödsfall kan kosta dig pengar om bilen är dyr...
    Inte särskilt men pengar är alltid pengar. Dotterns arv gäller alltså sambons alla tillhörigheter? Vad gäller för möbler etc. i lägenheten?
  • Jecw

Gift er! Om ni ändå ska ha barn ihop så är det ett bra sätt att skydda er båda och ert barn.

• Annnanym
    Jecw skrev 2013-08-09 09:32:35 följande:
    Gift er! Om ni ändå ska ha barn ihop så är det ett bra sätt att skydda er båda och ert barn.
    Tanken har slagit mig! Blir tidigast till nästa sommar dock. Om man inte gör en "fuling" och gifter sig på pappret först för att sedan ha bröllopet. Det är ju ett alternativ. 
  • Tulpanblomman

Ja dottern ärver bägge bilarna eftersom dessa står på din sambo och bilar ingår inte i sambolagen.    

• jassikan
    Annnanym skrev 2013-08-09 08:58:15 följande:
    Att bilen står på honom är tyvärr en ren kostnadsfråga. Han får riktigt bra rabatter av olika skäl via sitt försäkringsbolag och ett ägarbyte skulle för mig innebära att kostnaden skulle öka med omkring 5000 kronor/år. Kanske en skitsumma iofs, för att slippa detta orosmoln.

Men kan ni inte få familjerabatt?!

Min bil står på mig och sambons på honom, men vi får rabatt på försäkringarna inom samma hushåll.

Ring försäkringsbolaget och kolla. 
  • Annnanym
    Tulpanblomman skrev 2013-08-09 09:48:02 följande:
    Ja dottern ärver bägge bilarna eftersom dessa står på din sambo och bilar ingår inte i sambolagen.    
    Men om vi gifter oss, vad händer då med dotterns arvsrätt?
  • Annnanym

Eller om sambon skriver ett testamente, hur tre sig det i förhållande till arvsrätten? Jag vill inte på något sätt ta ifrån henne något utan bara skydda mig själv så att jag har rätt till min del.

• Tirem

Även som gifta har hans dotter rätt att få ut sitt arv i samband vid faders dödsfall. Det ni kan göra är att genom testamente minska det till hälften. Googla arvslott och laglott!

• Annnanym
    Tirem skrev 2013-08-09 18:13:20 följande:

Även som gifta har hans dotter rätt att få ut sitt arv i samband vid faders dödsfall. Det ni kan göra är att genom testamente minska det till hälften. Googla arvslott och laglott!

Precis vad vi önskar göra, så att jag inte står på noll. Stort tack för din hjälp, det uppskattas verkligen!
  • studentska

Bilar utgör inte samboegendom och tillhör alltså helt och hållet ägaren och bodelas aldrig vid separation eller dödsfall. Gemensamma bohag och bostad är samboegendom enligt sambolagens 3§. Ni kan skriva ett samboavtal som innebär att sambolagens regler avtalas bort och avtala att även annan egendom än den som utgörs av sambolagen ska ingå i en bodelning vid separation. Vill ni även reglera vad som händer vid ett eventuellt dödsfall så reglerar ni detta genom ett inbördes testamente.

• vännen

teckna en livförsäkring så att du kan lösa ut dottern vid ett ev dödsfall.

Svar på tråden Är sambo, bilar och 50% av lägenhet står på honom. Vad händer vid dödsfall + hur undvika detta?