• Anonym (Orolig)

Husets tak läcker plötsligt in vatten. Försäkring?

Vi har bott i detta hus i ett år nu och igår, under ett skyfall, upptäckte vi hur det droppade in vatten från taket i sovrummet. Detta har inte hänt förut och det har ju regnat en del. 
    Innan vi köpte huset hade vi hit en besiktningsman som kollade allt från tak till grund och vi fick ett protokoll.
    Nu undrar jag, är detta ett försäkringsärende? Ska jag ringa försäkringsbolaget?

• Svar på tråden Husets tak läcker plötsligt in vatten. Försäkring?
  • Bubbis01

Beror ju fullständigt på vad det står i protokollet, vad besiktningmannen ansett. Hur gammalt är huset? När lades taket senast om? Vad är det som gör att det läcker in? Osov. Klart du kan ringa försäkringsbolaget, men vad vill du dom skall göra? Fixa taket? Det får ni ju göra själva, eller anlita en hantverkare. Ev. Så betalar ju försäkringsbolaget, men det kan ju ta år innan ni får pengarna.

• Anonym (Orolig)

besiktningsmannen skrev ingenting om taket i besiktningspapperen 

• Anonym (nn)

Av egen bitter erfarenhet vet jag numera att hemförsäkring brukar inte täcka tak.... så kolla det så fort du kan!

• Anonym (h)

Vår villaförsäkring täcker inte tak...

• Sous

Försäkring brukar aldrig täcka tak. Det gör inte försäkring i bostadsrätter heller. Ingen skillnad. 
    Det ingår i normalt underhåll att hålla koll på taket och fixa ex trasiga takpannor osv. Det behöver inte heller vara något större fel på taket (beroende på vad ni har för tak) bara för att det läcker, utan kan vara rätt lätt åtgärdat. Ta in en hantverkare och kolla. Är det så att hela taket visar sig vara ruttet eller dylikt så är det den tidigare ägaren ni får vända er till och hävda sk. dolt fel.

Svar på tråden Husets tak läcker plötsligt in vatten. Försäkring?