• Anonym (ts)

FAN!!! Stukat foten, hur lång läkningstid?

Mitt i körkortstagning och semester!!!! Såg att det bildade blåmärke direkt, har lindrat in och lagt på is direkt så vet ej hur mycket svullnad det blir. Stukade för en timme sen, gjorde jätteont i början, men nu har smärtan avtagit.

Min fråga är er personliga erfarenhet av hur lång läkningstid det är. Iaf så pass läkt att man kan köra bil?

• Svar på tråden FAN!!! Stukat foten, hur lång läkningstid?
  • Fia 28

Ont tog det länge, men lindar du hårt och tål lite smärta så går det nog att köra bil om några dagar. Är ju även skillnad om det är höger eller vänster.

• Anonym (ts)
    Fia 28 skrev 2013-08-09 10:04:24 följande:
    Ont tog det länge, men lindar du hårt och tål lite smärta så går det nog att köra bil om några dagar. Är ju även skillnad om det är höger eller vänster.
    högerfot, vad är skillnaden?
  • Grappa

Det går inte att säga. Min fot var obrukbar nån vecka, finns de som kan använda den dagen efter. Du får helt enkelt vänta och se.

• Fia 28
    Anonym (ts) skrev 2013-08-09 10:13:58 följande:
    högerfot, vad är skillnaden?
    Kan tänka mej att det gör ondare för foten som ska sköta kopplingen. Men du får nog bara vänta och se.
  • Anonym (beror på)

När jag stukade foten riktigt rejält som barn gick jag på kryckor nästan en vecka och hade ont betydligt mer än så. Nu i vintras stukade jag foten i januari och den är fortfarande inte helt bra. Känns som ett spännband runt foten när jag gått långt. Så allt beror på hur stukad den är och hur bra läkkött du har.

• Anonym (ts)

tror inte det är så illa denna gång. testade gå lite förut, haltar såklart men gjorde inte jätteont.

Förra gången var det liknande stukning, kunde gå normalt ganska fort. Men kände i flera år efteråt att det gjorde lite ont i vissa vinklar.

• Anonym (Sköterska)

Beror ju på din stukning och eftervård.

Se till att halla foten i högläge. Ispåsar hjälper mot svullnaden, fortsätt med det ett tag.
    Vetevärmare hjälper med läkningen, men börja inte med det förrän i morrn.

Stukningar kan ta ett tag, i värsta fall upp till 18 månader innan det läkt helt. Du borde kunna köra bil relativt snart och stödja på foten inom en vecka men ta det lugnt så länge du kan och ta antiinflammatoriska typ Ibuprofen eller Voltaren. 

Använd inte stödstrumpor eller linda foten, det gör den svagare i längden.

• NollSjuTjugo

Jag stukade foten riktigt rejält i april 2012. Den är fortfarande inte bra :( har ont, är "glapp" och lite småsvullen fortfarande. Så det verkar som att det kan hänga i väldigt länge tyvärr..

• Anonym (Sköterska)

Faktum är att det är "bättre" att bryta boten än stuka den. Ett brutet ben läks på ca 6 veckor och sedan sjukgymnastik på det, medan en stukning kan ta år innan det blir bra och ibland blir det aldrig riktigt bra. Vissa har problem flera år efter en rejäl stukning.

• Johneriksson

Ett tips är att inhandla ett fotledsskydd, det hjälper mycket mer än man tror, faktiskt. Jag köpte ett och jag trodde aldrig att det skulle fungera bra (hade stukat foten riktigt rejält), men tro det eller ej så kunde jag nästan gå utan problem tack vare skyddet. Jag köpte mitt från vulkanskydd.com/produkt-kategori/fotledsskydd/ för bara ett bra hundralappar, leverans redan nästa dag.

Svar på tråden FAN!!! Stukat foten, hur lång läkningstid?