• Padda01

vecka 19, +6 kg...STOR mage!

Hej!

Är gravid med andra barnet och nu i vecka 19. Jag har gått upp ca 6 kg och känner mig lite stressad över det. Även om det viktigaste är att må bra, vilket jag gör och är oerhört lycklig över. Ändå kommer dessa känslor att jag inte vill gå upp för mycket. 
    Min mage är enorm för att vara i v 19. jag ser nog ut att vara i sjätte månaden ungefär. Men har förstått att det är vanligare vid andra barnet.

Nu undrar jag hur mycket ni andra gått upp som är ungefär i samma vecka? är det vanligare att man går upp mer den tredje trimestern eller ungefär lika mycket som man har gått upp nu? för jag räknar att gå upp mellan 10-15 kg...

Jag hoppas ni förstår att min vikt inte är något stort problem. Jag är lycklig så länge allt ser bra ut men tror kanske att dessa tankar/oroskänslor över kroppens förändringar inte är konstiga. Jag skulle ALDRIG få för mig att äta lite eller osunt för att inte gå upp i vikt.

kram på er!         

• Svar på tråden vecka 19, +6 kg...STOR mage!
  • LillaJag06

Jag tror att mycket handlar om vad man vägde innan graviditeten.

Själv vägde jag 42 kg ( är liten i storlek) gick upp 12 kilo fram till vecka 22 sen var det lugnt ett tag. Födde lillan i vecka 24+ så jag vet inte vad jag hade hamnat på.

Min BM sa att det var okej för mig att gå upp eftersom jag var liten från början. Men hade jag varit överviktigt hade det inte varit lika bra.

• Padda01

Tack för svar!
    Ja det är nog väldigt individuellt men många reagerar på att min mage är så stor....
     jag vägde ca 60 innan...

hoppas du och bäbis mår bra! kram  

• Veronica76

Väntar barn nr 2 precis gått in i v19 och har gått upp 7,5kg.
    Orsak: äter mer då jag är konstant hungrig och har svårt att motionera pga fogarna.
    Med sonen gick jag upp 22kg men gick ner allt hyfsat snabbt så jag oroar mig inte nu.
    Magen känns mer svullen denna gång.

• skaviblifyra

känner samma förra gången gick jag upp totalt tolv kg mesta mellan v 24-35 men nu är jag v 24+6 å ligger redan på10kg plus var ska det sluta? äter mkt mindre onyttigheter nu

• Plopps80

Var smal och vältränad innan jag blev gravid med första barnet och andra. Första gången gick jag upp 35 kg och hade stor mage men inte så att folk reagerade. Denna gången har jag gått upp 12 kg i vecka 24. Magen är enorm, alla påpekar den. Frågar om det är tvillingar, skrattar och frågar hur det skall gå. Blir riktigt ledsen, skäms för mig själv.

• leepettersson

Ja är i vecka 20. 19+4 och mina mage är rätt liten plus detta är mitt andra barn. du tror inte de kan ha med att du samlat på dig massa vatten som gör att du gått upp så i denna veckan?

Sen din mage kan va stor på grund av att bebisen ligger nära huden din. som min pojke vi väntar han flyttar sig massor ibland ser min mage större ut ibland syns den inte så mycket hehe så beror nog på hur bebis ligger där inne.

varit på UL än?     

• Padda01

tack för era svar, skönt att man inte är ensam om att känna så. 

Jag tror egentligen att man inte ska ta åt sig, man kan ju liksom inte göra mer än att äta hyffsat bra och träna så mycket man orkar.
    Själv är jag så fruktansvärt trött så det jag rör mig är cykeltur till och från jobbet ca 30 min totalt, samt promenader ibland. nåt mer ids jag inte när kraften tryter.

Jag har varit på ultraljud och allt ser normalt ut. att jag samlar på mig vatten kan kanske stämma. men hur vet man om det är vatten eller fett? hehe
    kan´man göra något åt om det är vatten man samlar på sig?

kramar till er!!          

• LillGris
    Plopps80 skrev 2013-08-13 09:45:15 följande:
    Var smal och vältränad innan jag blev gravid med första barnet och andra. Första gången gick jag upp 35 kg och hade stor mage men inte så att folk reagerade. Denna gången har jag gått upp 12 kg i vecka 24. Magen är enorm, alla påpekar den. Frågar om det är tvillingar, skrattar och frågar hur det skall gå. Blir riktigt ledsen, skäms för mig själv.

Vad ledsen jag blir av att läsa detta. Du är gravid, du borde få vara glad och stolt över din fina mage! Be folk hålla käften och låt dem inte få dig att skämmas! Du bär på ett barn herregud, vad tror de? Att du ska ha en liten minikula? Nä håll huvudet högt och låt inte människor som är så små att de måste vara taskiga trycka ned dig! <3
  • skaviblifyra
    Lovinalinn skrev 2013-09-05 19:23:56 följande:
    Jag är i v 21 nu å jag har gått upp 7kg, har också väldigt stor mage å undrar vart det här ska sluta. Haha

Men det här är min 4de graviditet så det kanske beror på att kroppen vet vad som händer och att det finns redan töjbart utrymme att växa i.Glad  dessutom var jag lite överviktig redan innan, men det har jag alltid varit.

Första gången gick jag upp 25kg, andra 12kg och tredje 10kg. Så nu får vi se hur mycket det blir denna gång.  
    när gick du upp dina kilon andra och tredje grav`? kom de tidigt eller i slutet`?
  • hjärnladyn

Jag är i vecka 19 och ligger på ca +10 kg, mitt tredje barn. Är hysteriskt hungrig hela tiden och klarar max 30 min motion/promenad åt gången. Så du är inte ensam! För mun del hoppas jag att de flesta kilona har kommit nu, blir tufft att göra sig av med dem efter förlossningen.

• lillhallon

Jag gick in i vecka 19 nu (18+0) har gått ner 2kg men då har jag sex kilo plus sedan förra graviditeten. Tänker att det är därför som jag inte har gått upp så mycket denna gång. Känner mig glad än så länge då jag är sjukskriven för fogarna sedan tre veckor tillbaka. Kan inte röra mig mycket alls :/

Svar på tråden vecka 19, +6 kg...STOR mage!