• Anonym (ts)

varför får vi ingen utredning?

Hej jag och min man har försökt bli gravida i 2 år nu när vi hade försökt i 1 1/2 år så sökte vi om utredning men vi fick inte för att vi är för unga man skulle vara 24 år jag är 22 och min man är 23. varför är det åldersgräns? blir så irriterad/ ledsen att de är så =(

• Svar på tråden varför får vi ingen utredning?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (ts) skrev 2013-08-09 10:45:35 följande:
    Hej jag och min man har försökt bli gravida i 2 år nu när vi hade försökt i 1 1/2 år så sökte vi om utredning men vi fick inte för att vi är för unga man skulle vara 24 år jag är 22 och min man är 23. varför är det åldersgräns? blir så irriterad/ ledsen att de är så =(
    Beror nog från kommun till kommun för här har vi inte så..
    Finns det ingen privat ni kan gå till då ??

Förstår din frustation skulle bli jätte ledsen.. Jag menar bara för man är 22 betyder det ju inte att man längtar efter barn mindre än de äldre.  
  • Anonym (ts)

Har kollat lite  på privata också och på dom måste man också vara 24.

• slamkrypare

Tyvärr finns det en nedre åldersgräns i ett par landsting, otur att du råkar bo precis där. Oftast är det i så fall att om man är yngre än 24 ska man ha försökt på egen hand i minst 2 år medan äldre får komma in redan efter 1 år. Prova att ringa och tjata på dem igen!

Men vilka privata kliniker har du tittat på? Jag blev förvånad när jag läste det du skrev och har därför surfat runt på flera olika hemsidor till kliniker runt om i landet och jag hittar inte en enda som har uttalade åldersgränser.
    Om du vill berätta var i landet du bor så kan du säkert få tips här om vart du kan vända dig!

• Anonym (ts)

Bor i Jönköpings kommun, var hos en privat gynekolog (för mag ont) och då sa jag att vi hade försökt då sa han att man skulle vara 24 år för en undersökning

• slamkrypare

Anledningen heter ju pengar. För att korta ner köerna och spara resurser måste man dra gränsen någonstans. Jönköping har ingen egen IVF-klinik utan ni får i så fall åka till Linköping, som i sin tur har satt åldersgränsen 25 år för att göra IVF. Så jag gissar att Jönköping har valt sin 24-årsfirande för utredning för att de patienter som i slutändan kommer behöva IVF inte ska få alltför långa väntetider utan kunna skickas vidare direkt.

Men som sagt, ring och prata med dem igen och ifrågasätt varför ni inte kan få åtminstone undersökas redan nu.
    Annars har ni många privata alternativ i både Stockholm och Göteborg. En bit att åka och det kostar en del pengar förstås, men ni slipper vänta. Kolla den här listan för alternativ:

www.barnlangtan.com/kliniker-ivf-kliniker

• Anonym (ts)

Ok får väl försöka å försöka tills vi blir så gammla

• Thotis90

Det är tråkigt att det skall vara olika överallt. Här (landstinget Dalarna) måste man vara över 18 år, ha haft oskyddat samlag i minst 1 år, vara folkbokförda på samma adress och inte ha några gemensamma barn. Det gäller dock bara inom landstinget. På den privata kliniken gäller inte den sista regeln.

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
Svar på tråden varför får vi ingen utredning?