• Anonym (orolig)

Skydda sgi under och just efter inskolning

Hej!

Jag har 2 barn.
    1 på 2.5 år och 1 på 1 år
    I februari i år sa jag upp mig från mitt jobb och flyttade 120 mil norrut tillsammans med familjen.
    Jag har hittills tagit ut 5 dagar i veckan på minsta barnet.

Jag har fått mig in på en högskoleutbildning som kommer att starta 21 augusti (får csn från det datumet) och inskolning för barnen på dagis startar 12 augusti - alltså nu på måndag.

Eftersom jag kommer att plugga nu i några år och antagligen ta fp på sommaren så är det superviktigt att jag skyddar min sgi!

Så hur kan man då göra detta smidigast?

kan jag ta föräldrapenning under tiden dom är på inskolning och isf hur mkt? Jag har kvar dagar på båda barnen

Sen undrar jag även hur man ska göra med 2 dagar (19nde och 20nde augusti) då inskolningen är slut (dom har 1 vecka inskolning).

Snälla hjälp mig med någon lösning till hur jag ska lägga upp dessa 7 dagar så att jag absolut inte förlorar min sgi under tiden!

Tack på förhand 

• Svar på tråden Skydda sgi under och just efter inskolning
  • Försäkringskassan

Hej,

För att kunna få hel föräldrapenning på sjukpenningnivå krävs att du är tillsammans med barnet mer än tre fjärdedelar av din normala arbetstid.

Om du avstår minst 1/8 av din normala arbetstid har du rätt att ta ut en hel lägstanivådag.

Det betyder att om din normala arbetstid är 8 timmar per dag kan barnet vara på förskolan 7 timmar och du har fortfarande rätt att ta ut en hel lägstanivådag.

Om du vill veta mer om vad som gäller för just dig så kan du kontakta Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524. Det är lättare att komma fram till olika lösningar om vi kan ställa följdfrågor och vända och vrida lite mer på det.

Hälsningar
    Jane, handläggare 

• Anonym (orolig)

Så då borde det funka att jag tar lägstanivå dagar alla dessa dagar? Under inskolningen så är dom ju aldrig där så mkt som 7 timmar, och under måndag/tisdag ska vi bara ha dom där några timmar så dom får känna in sig lite.

Ska ringa till fkassan sen också och ordna men vill gärna ha lite på fötterna innan jag ringer, då jag har varit med om att dom inte riktigt vet ibland, och det är jobbigt då man har stått i telefonkö så länge och sen inte får nått bra svar :/

Tack för snabbt svar förresten! 

• Försäkringskassan

Hej igen,

Ja precis, du kan ju även ta ut lägstanivådagar på helgen för att fylla upp med föräldrapenning vecka för vecka.

Hälsningar

Jane, handläggare

Svar på tråden Skydda sgi under och just efter inskolning