• Vaniljsåsen

14,7 kommer aldrig komma in på universitetet :(

Jag var så slapp i gymnasiet och skolkade en hel del och nu får jag lida för det. Jag har bara 14,7 och får ständigt vara reserv på utbildningar. Suck. Någon som haft liknande poäng som mig och kommit in? i så fall, vad studerar du, vart och hur kom du in ( reservplats ? vilket urval osv? )

Känns helt hopplöst för mig och högskoleprovet vågar jag inte skriva för det skulle kännas som ett nedslag om jag får dåligt där.  

• Svar på tråden 14,7 kommer aldrig komma in på universitetet :(
  • roffe

Plugga upp gymnasieämnena innan du söker högskolekurser så kanske det går bättre om det faktiskt syns i betygen att du vill plugga? 

Jag tror att skitmånga får dåligt på högskoleprovet, dom som får jättebra har oftast skrivit det flera gånger så att man liksom kan upplägget.

Skriv ut gamla prov och gör dom hemma, så kan du ta tid med mobilen (det står tidsangivelser på proven) och kolla facit efteråt om du fick bra eller mindre bra.  

• Vaniljsåsen

Nu får man ju inte plugga upp ämnena om man inte har IG i dem. Jag har några G som jag vill plugga upp men det innebär att jag måste tenta upp dem själv för 500 kr per ämne och det är 5 G totalt resten är VG och MVG. Det spelar ju ingen roll om det syns att jag vill plugga, det är ju mitt meritvärde som spelar stor roll i det hela :/

Jo jag vet flera som gjort provet flera gånger men det är så förnedrande om jag får dåligt, mitt självförtroende skulle sjunka ännu lägre då Gråter 

• brainpick

Ge aldrig upp och skriv högskoleprovet varje gång det går. Sedan beror det på vad du vill lära. Ibland kan man läsa fristående kurser och sedan söka på högskolepoäng vidare till det riktiga programmet du vill läsa.

Ska du läsa på en teknisk högskola kan det finnas basår du kan hoppa på, som är ganska lätta att komma in på. Då kan du ha garantiplats om du klarar det. 

• plop

Jag stack utomlands för att plugga, då mina 18,20 inte räckte till vad jag ville göra. Samt roligar att plugga i varmare bredgrader :)  du får ju CSN bidrag och ökat lån för skol avgifter. Inom EU får du nog om jag inte minns fel bidrag/söka bidrag för studie avgift delen på utbildningar inom EU.

Bara att tänka på jag pluggade i Perth Australien och jag hade sjukt roligt och skönt där. 

• brainpick

Högskoleprovet är för övrigt inte du ska "klara". Det är inte som att skriva ett vanligt prov där nästan alla får MVG. Här får man istället verkligen kämpa mot tiden och klara relativt svåra saker snabbt.

Det är lite som att springa marathon. Man måste förbereda sig noga och skriva många övningsprov på tid.

• bomman

Gör högskoleprovet! Jag har ungefär samma nivå på mina betyg som du. Gjorde högskoleprovet o kom in börjar ssk- programmet nu i höst.

• Eleonor01

Kapar tråden lite :)

Om man hoppade av gymnasiet å ändå har en efter gymnasial utbildning för man kom in på andra meriter. Hur gör man då för att bli högskoleberättigad? Eller är jag automatiskt berättigad till visa kurser pga min efter gymnasiala???

• jaghopparhögt

Det är väl inga problem, jag hade typ 11 i betyg på gymnasiet och jag kom in på ett program. Skrev även högskoleprovet men det behövdes inte då mitt program hade så få sökande. Men att få bra på högskoleprovet är inga problem.

• aj 378

Ligger på 14,9 och kommer inte heller in på det jag vill :(

• Vaniljsåsen

Har bestämt mig för att chansa på högskoleprovet men utan att någon får veta att jag gjort det, känns som det är min sista chans :(

jaghopparhögt skrev 2013-08-09 16:22:51 följande:
    Det är väl inga problem, jag hade typ 11 i betyg på gymnasiet och jag kom in på ett program. Skrev även högskoleprovet men det behövdes inte då mitt program hade så få sökande. Men att få bra på högskoleprovet är inga problem.
    Fast de flesta programmen ligger ju på 16,5-17 som lägst och som i år var det 18,5 på väldigt många program och min drömutbildning är redan glömd, där behövs 22,0 eller 1,8 i högskoleprovspoäng :(

• tillfällig gäst 434

Kan ju inte vara sista chansen eftersom du får göra det fler gånger än en... vad planerar du använda för studiematerial? Be om tips här...

• Vaniljsåsen

Nä det är kanske inte det, men det känns så, får jag dåligt på hp i höst vet jag inte om jag vill göra om det :/ har lånat en bok på biblioteket idag, något med" så höjer du dig på hp" . Kollat igenom den och känns bra och lätt att förstå. gamla prov ska jag också kolla på. Något mer ? Har för mig att mattedelen är svårare nu än förr ? 

• tillfällig gäst 434

Vilka är dina svagaste och starkaste sidor av det man måste klara på provet? Lägg lite tid på att repetera ditt starkaste ämne och satsa på att lära dig "typtal" som ofta förekommer på provet för ditt svagaste ämne. Om det tex är matte och du i gamla prov ser att de lfta frågar på räta linjens ekvation, till exempel, så förbereder du dig genom att plugga in de där vanligaste frågorna. (Har aldrig gjort provet själv.) Sedan kan du se om du kan komma in på någon kurs, en termin, någonstans. För sedan får du väl förtur pga att du redan har högskolepoäng. Så det är inte viktigt att ditt provresultat blir bra, bara att det är tillräckligt bra för att öppna upp nya möjligheter och att du blir "behörig".

• tobiq

Gör högskoleprovet! Jag kom in på mitt program i höstas, då låg betygsnittet på 18 och jag kom in utan problem med mina 1,1 på hsp. En tjej i min klass kom in som reserv och hon hade bara 0,7!
    Verkligen en guldchans! Jag hade ungefär samma betygsnitt som du, trots en termin på KOMVUX. Hade 60% frånvaro i gymnasiet så det hade tagit VÄLDIGT lång tid att plugga upp betygen till ett bra snitt.

• Sebbe

Jag hade 14,7 i b1 och kom in direk första antagningen på syo programmet. Men plugga på komvux! Få upp din b2, ta kurser du gillar, träffa underbara människor, starta upp pluggdelen i hjärnan,gör högskoleprovet! Det här absolut inte kört!!!

• Vaniljsåsen
    Sebbe skrev 2013-08-12 07:44:57 följande:
    Jag hade 14,7 i b1 och kom in direk första antagningen på syo programmet. Men plugga på komvux! Få upp din b2, ta kurser du gillar, träffa underbara människor, starta upp pluggdelen i hjärnan,gör högskoleprovet! Det här absolut inte kört!!!
    B1 & b2 ? Vad menar du då? har varit och pratat med två olika syos men de säger helt olika och förklarar så otydligt för mig.
  • snedtak
    Vaniljsåsen skrev 2013-08-12 18:41:26 följande:
    B1 & b2 ? Vad menar du då? har varit och pratat med två olika syos men de säger helt olika och förklarar så otydligt för mig.
    Det finns två olika antagningsgrupper, BI och BII. Den första hamnar man i med sina gymnasiebetyg (eller slutbetyg från komvux om man har ett sådant). Den andra hamnar man i om man har kompletterat sina betyg. Om man är behörig redan från början och kompletterar betyg deltar man alltså i båda grupperna.
  • LunaLunatic

Jag hade lite drygt 15, men skrev 1.8 på högskoleprovet. Testa skriva! Och sen testar du igen om det inte gick lysande.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Schack73

Det sägs att 1:a gången man skriver hp brukar det gå ganska dåligt; stress, många frågor mm, så man bör skriva minst 2 ggr helst 3 för att få bra resultat på hp. Börja tro på dig själv och lycka till!! :)

• mia maria

Jag tyckte att jag hade ganska så skapliga betyg från gymnasiet (mestadels VG) men mitt snitt hamnade tydligen också på 14,någonting...?! 

Men jag skrev högskoleprovet för första gången nu i våras, o fick ganska så bra resultat där vilket tog mig in på socionomprogrammet vilket var mitt förstahandsval
    Av över 1000 sökande så kom jag in på mitt andrahandsval (avseende ort, fortf samma program) o med hjälp av högskoleprovsresultatet så hamnade jag på reservplats 11 av totalt ca 3000 sökanden på mitt förstahandsval.

Så mitt tips är; skriv högskoleprovet! Vågade jag så vågar du!
    Jag repeterade matte några månader innan (böcker finns att låna på bibblan) o sen övade jag lite på gamla prov, så att man vet lite vad det handlar om.
    Får du jättedåligt första gången så skriv igen - det hade jag gjort  

Svar på tråden 14,7 kommer aldrig komma in på universitetet :(