Raw food godis och bakverk
Hej allihopa!
Jag tänkte att vi kunde tipsa varandra om gott godis och bakverk som är raw food, och därav inget socker osv.
Denna tråd avser recept och inte färdigköpa snacks.
Så bomba tråden full =).
Hej allihopa!
Jag tänkte att vi kunde tipsa varandra om gott godis och bakverk som är raw food, och därav inget socker osv.
Denna tråd avser recept och inte färdigköpa snacks.
Så bomba tråden full =).
Jag börjar då här kommer två saker som jag har gjort idag:
Jag började igår med att lägga torkade Goijibär i blöt tog lite över en hand full (eftersom färska är så dyrt).
1) Smält kokosfettet/kakosmör i vattenbad i en kastrull. Jag använde köksvågen för att se så det blev rätt mängd. Jag tömde skålen lite då och då i en annan skål på det som smält.
2) Blanda i övriga ingredienser.
3) Nu ska smeten ned i formar. Antingen kan man ta silikonformar om man har. Jag hade inga sådanna så jag tog bakformar för småkakor som jag penslade med rapsolja lite grann så att kakorna inte fastnar. sedan skedade jag ut smeten i formarna, lite över halva formen var fyllda. Just ja, lägg formarna på ett fat/ en form/ en plåt etc,
4) låt dem stelna i frysen.
Jag prövade att byta ut Giojibären mot frysta fast tinade hallon och blåbär, då blandade jag allt till smeten, skedade ut den i formarna och mosade i bären sen.
En laddning ger ca 16 kakor.
Chokladfudge
Ingredienser
1) Jag började med att smälta chokladen i vattenbad på spisen.
2) Blanda i övriga ingredienser, jag hade även i kokosflingor, uppskattningsvis 2 msk.
3) Även här använde jag bakformar för småkakor som jag smörjde med rapsolja. Jag skedade i smeten i formarna, ca 1 msk i varje form.
4) In i frysen för att stelna.
En laddning ger ca 4 fudgekakor.
Rawfood tårta:
Igår lade jag mandlar ca 100gram i blöt så de hade idag nästan legat i blöt i ett dygn. Imorse lade jag torkad frukt i blöt också, jag hade dadlar, fikon och aprikoser. Detta blir en väldigt liten tårta, uppskattningsvis kanske 5 bitar max. Vill man göra i en springform så går man på måtten som är i fet stil.
Tårtbotten:
ca 100g mandlar (blötlagda i 24 h). 2-300g
ca 100g torkad frukt (också den blödlagd i ca 6 h). 2-300g
Fyllning:
1 banan 3 st
ca 100g frusen men tinad mango. 300g
kokosflingor.
1) klä formen du ska ha tårtan i med plastfolie (detta behövs inte om du har en springform, men ett bakplåtspapper i botten är att föredra).
2) Mixa ingredienserna till tårtbotten och lägg i formen.
3) strö på lite kokosflingor
4) Mixa ingredienserna till fyllningen och lägg över botten.
5) frys tårtan i minst 3 timmar.
6) Garnera tårtan som du vill med t ex grädde (mandelgrädde eller havre går nog bra) och färsk frukt.
Gillar du inte mango? Ta någon annan frukt.
är inte alls nån raw-food:are men jösses vad gott detta lät! Måste provas!
tack för nya godistips!
Följer... Jag behöver ny inspirationz
Jag brukar göra raw chocklad mousse:
1 avokado
1/2 dl färska dadlar
1/2 dl vatten
1/2 tsk äkta vaniljpulver
1 tsk agave
Och raw food bollar:
1 dl solroskärnor
1 dl pumpa frön
1 dl blötlagda mandlar
1 dl torkade aprikoser
1 dl dadlar
2 msk agave sirap
1 näve gojibär
raw kakao efter smak
Mixa allting till en smet och rulla sedan till bollar, rulla i ekologisk kokos. Goda att frysa också
Favorit! (Hur favoritar man på telefon utan att skriva i tråden)
Jag hittade på ett recept till nyss, men jag vet inte hur mkt jag tog av varje, så detta är ungefärligt.
ca 1 näve mandel (hm vad kan det vara 100g?)
10 dadlar
ca 1,5dl hallon (det blev ca 1 dl när jag mosade det).
ett par matskedar solroskärnor
lite mandelmjölk och lite vatten
saften av en halv citron.
detta mixade jag samman (mixade mandlarna för sig först till fint mjöl) till en smet som står i frysen för att stelna, ska sedan rulla den till bollar och rulla dem i kokos.