• olivia89

Amning - Nej Tack!

Hej! Jag har en dotter på tre månader (min första) och förstår mig inte på det här amning. Jag tror inte en sekund på att det är någonting naturligt eller nödvändigt för barn. För mig känns det mer som något trendigt som vi människor hittat på. Min dotter mår bra som det är och klarar sig bra på färdig ersättning. Jag har nämligen en väninna som menar att amning visst är bra för barnet, och att jag själv borde göra det. Så jag undrar, finns det fler som tycker som henne eller har hon fått det här om amning om bakfoten?

• Svar på tråden Amning - Nej Tack!
  • Ellie

Jag har lite svårt att tro på detta.

Ja, det finns fler som tycker som din vänninna... bla alla experter.

Ja, barn kan må bra av ersättning också, och det är säkert det rätta för just dig. Däremot är amning att föredra så länge det känns rätt för både mamma och barn och inte andra komplicerande faktorer finns med i bilden.

Något trendigt vi hittat på? Samma hos andra däggdjur då. De är lika trendiga allihop. Jag tycker det skulle vara trendigt med 3 bröst, fast jag vet inte riktigt hur jag skall få till det.

Ursäkta lite spydigt svar, men jag tror att de flesta nuförtiden vet att amning är bra för barnet.

• Linnlinn

Trendigt med amning? Get real! Som Mimmi 77 skriver: När hittade vi på amning tror du?

Hade jag kunnat amma så hade jag gjort det men nu blev jag tvungen att köpa ersättning och mata med flaska. Krångligt och kostsamt. Amning är billigt, smidigt och naturligt.

• Fridayyy
    Ellie skrev 2013-08-09 20:34:51 följande:
    Jag har lite svårt att tro på detta.

Ja, det finns fler som tycker som din vänninna... bla alla experter.

Ja, barn kan må bra av ersättning också, och det är säkert det rätta för just dig. Däremot är amning att föredra så länge det känns rätt för både mamma och barn och inte andra komplicerande faktorer finns med i bilden.

Något trendigt vi hittat på? Samma hos andra däggdjur då. De är lika trendiga allihop. Jag tycker det skulle vara trendigt med 3 bröst, fast jag vet inte riktigt hur jag skall få till det.

Ursäkta lite spydigt svar, men jag tror att de flesta nuförtiden vet att amning är bra för barnet.

Jag har extrabröst i armhålan....!!! Så jag är nog trendig då??
  • lilleskutto

Hur tror du man matade sina bebisar förr i tiden?!
    Ersättningen som finns idag är väldigt bra. Båda mina barn har fått ersättning pga olika anledningar men den kommer aldrig att vara bättre än bröstmjölk.

• Ellie
    Fridayyy skrev 2013-08-09 20:42:22 följande:

Jag har extrabröst i armhålan....!!! Så jag är nog trendig då??
    Definitivt! Vilken lycka! Solig
  • Zayco

Det är väl snarare trendigt med ersättning då det inte fanns samma sorts produkter förr? Amning är att föredra naturligtvis, men ifall det känns bättre för mamma och barn att köra på ersättning så är det att föredra också. Det psykiska är viktigt det med, att det ska kännas bra.

Du verkar för övrigt bara vara ute efter provokationer, tråkigt. Go amning! 

• Coxia

Tja vi är ju ett däggdjur. Du kan ju läsa på lite vad det betyder.

Jag tror människan i alla tider har gjort både och. Ammat och gett annat. Kan tänka mig att man satt i grottor och tuggade kött åt sina små vid sidan av att ge dem bröstet.  

• RoxXxylicious

- idag är det "trendigt" att inte amma, så du är väl ganska inne skulle jag påstå.
    allt fler väljer bort ammning medans jag själv bara väntar att få amma mitt egna barn, för naturligare än så blir det inte.

• fluu

Hur tror du att vi skulle överlevt som art om vi inte ammade? Vi har hittat på ersättning,inte amning.

Den människa som kom på amningen i urminnes tider måste då ha varit väldigt smart "testa att låta barnen suga på era bröst och se om det kommer näringsriktig vätska så slipper vi mata ungarna med sten och kottar."

Jag säger inte att du måste amma,för det behöver du inte,men jag undrar uppriktigt hur du tänker lite mer i detalj?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • c89

Härlig fredagstråd! Trollelitroll Solig

Vi vet alla att amning är det bästa och det naturliga, ersättning är inte alls lika bra - men däremot väldigt bra när amningen av någon anledning inte är ett alternativ.

• keron

Ooh, vad provocerande du är TS!

Jo vet du, amning är ett nytt påfund som är till enbart för att fjättra modern vid barnet. Förr i tiden fångade man vildsvin, band fast dem och lät barnen suga på deras spenar

• 120512
    keron skrev 2013-08-23 14:59:32 följande:
    Ooh, vad provocerande du är TS!

Jo vet du, amning är ett nytt påfund som är till enbart för att fjättra modern vid barnet. Förr i tiden fångade man vildsvin, band fast dem och lät barnen suga på deras spenar
    häftigt! Det visste jag inte.. Ska vi ut och jaga efter vildsvin nu ? :D:D
  • keron
    120512 skrev 2013-08-23 22:41:13 följande:
    häftigt! Det visste jag inte.. Ska vi ut och jaga efter vildsvin nu ? :D:D
    Jaa, alla måste ju ha ett tamt vildsvin hemma som man kan ta med när man ska till stan! Så man slipper förpesta tillvaron för oskyldiga medmänniskor genom att amma OFFENTLIGT!
  • malzac
    keron skrev 2013-08-23 22:48:20 följande:
    Jaa, alla måste ju ha ett tamt vildsvin hemma som man kan ta med när man ska till stan! Så man slipper förpesta tillvaron för oskyldiga medmänniskor genom att amma OFFENTLIGT!
  • 120512
    keron skrev 2013-08-23 22:48:20 följande:
    ja det står mkt om amning i hyresgästföreningens tidning. tycker det är helt naturligt att amma :) själv längtar jag till en liten knott. men väntar tills jag varit på efterkontroll efter op.
  • keron
    120512 skrev 2013-08-24 01:03:44 följande:
    ja det står mkt om amning i hyresgästföreningens tidning. tycker det är helt naturligt att amma :) själv längtar jag till en liten knott. men väntar tills jag varit på efterkontroll efter op.

Svar på tråden Amning - Nej Tack!