• Myran90

SGI, studier och extraarbete.

Hej! Jag har en fråga...

Jag arbetar idag heltid och har gjort i över 6 månader. Till hösten nu ska jag börja studera på heltid istället och har sökt studielån för 100%, och blivit beviljad. 

Det blir inget glapp mellan jobb och studier då jag slutar jobba på fredag och börjar skola på måndag. MEN är min SGI grundad på min inkomst under tiden jag jobbat, "skyddar" jag den genom att bara börja plugga?

Och sen har jag tänkt jobba extra, varannan helg och vid behov utöver mina heltidsstudier. Gör detta något för min kommande föräldrapenning sen? Kan det ställa till det? Är SGI´n inte längre skyddad om jag går in och jobbar lite extra samtidigt som jag studerar?

Jag ska ha barn i mars -14.

Mvh M 

• Svar på tråden SGI, studier och extraarbete.
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du har studiemedel under studierna och det inte är något glapp mellan förvärvsarbete och studier så är din SGI Skyddad.

Om du kommer att jobba extra under studierna så kommer din tidigare SGI ligga vilande men du kommer få en studietids SGI. Det betyder att om du tillexempel blir sjuk kan du få ersättning för det du går miste om från ditt extraarbete. När studietiden sen är slut kommer din tidigare SGI aktiveras.  

Hälsningar

Jane, handläggare

Svar på tråden SGI, studier och extraarbete.