• Anonym (tips)

Tips inför abort...

På måndag är det dags att sätta igång min medicinska abort. Ska komma till sjukhuset på morgonen och ta Mifegyne. Enligt läkaren måste jag stanna kvar på sjukhuset en timme innan jag kan åka hem.

Sen på onsdag är det dags "på riktigt". Ska komma dit på morgonen och sen är det dags. Får mer information på måndagen om vad som kommer att hända under onsdagen.

Är det nån där ute som har några tips och erfarenheter som ni vill dela med er av?      

• Svar på tråden Tips inför abort...
  • Anonym (Therese)

När jag gjorde min medicinska abort för 2 år sedan så hade jag min mamma med mig, en kompis eller annan nära funkar ju självklart lika bra! De är väldigt skönt att ha någon hos sig, de är olika för alla men jag hade galet ont! Fick ligga där i flera timmar och man får ju inte lämna innan blödningen satt igång! De är bra om man har någon som kan köra hem!!

Mjukiskläder är skönt eftersom man kan ha ont och må väldigt dåligt!

• Anonym (konstigt)

Varför fick du inte veta redan nu vad som händer sen på onsdagen?? Låter väldigt udda. Det som händer är att du kommer få slidpiller eller piller som du sväljer, antagligen cytotec, som kommer framkalla missfall. Du kommer få smärtlindring i samband med att du tar tabletterna. För vissa hjälper det, andra hjälper det inte för. Se till att ha någon med dig, som kan hjälpa dig dit och hem och som kan stå upp för dig om du har oturen att få dålig vårdpersonal. 
    Som sagt väldigt individuellt hur man känner sig, men lite läsk eller nått sockeraktigt kan vara bra att ha med sig. Äter du redan nu vitamintabletter? Om inte så gör det för att hjälpa kroppen att återhämta sig, det tycker jag någon borde sagt till mig tidigare iaf. Extra trosor kan också vara bra att ha och bindor.

Hoppas allt går bra och lycka till 

• Anonym (Linnéa)

Jag behövde inte stanna en timme efter första tabletten, det låter konstigt att du ska göra det.

Ta med dig en vän eller nära anhörig, det är jag glad att jag gjorde.

Se till att få skjuts då du ska hem, själv kunde jag knappt gå, så det behövs.

Var inte rädd att be om mer smärtlindring, det ångrar jag att jag inte gjorde.

Ta med extra trosor för säkerhets skull.

Köp de största nattbindorna du kan hitta och ta med dig. De har bindor där, men jag tyckte de var väldigt obekväma.

• Anonym (tips)

Tack så mycket för era svar! 
    Jo, jag vet ju hur själva proceduren går till. Det vi pratade om igår var mer vart jag skulle nånstans, hur lång tid jag eventuellt måste vara kvar och alla sådana praktiska detaljer.
    Fast jag tycker generellt sett att jag blivit väldigt "kort" bemött hittills. Typ som att personalen varit med om detta tusentals gånger tidigare och tar för givet att jag ska veta precis hur allt funkar automatiskt. Typ "här får du en remiss till labb! Visa den här för dom och sen kommer du tillbaka 2 dagar efter och visar den här!" Jaha?! Sen då? Hör läkaren av sig? När då? Om några dagar? Veckor? Kan tillägga att det inte ens är någon som berättat för mig vilken vecka jag är i.

Jaja, igår tog jag i alla fall Mifegyne. Var orolig att jag skulle börja må illa men det har gått bra. Blöder inget, mår som vanligt, har bara liiite ont i magen. Som svag mensvärk typ.
    Imorgon ska jag dit vid klockan 9 igen. Kommer att få tabletter (Cytotec) via slidan. Smärtan lär jag nog kunna stå ut med. Det jag är mest orolig över är att det är jag själv som måste köra hem, en resa på ca 5-6 mil. Min sambo har nämligen inget körkort trots sina 27 år. Morr!

• Anonym (tips)

Kan även tillägga att de inte vill/tycker att jag behöver komma på ett återbesök. Lite knepigt tycker jag.

• Anonym (...)

Jag hade sjukt ont i magen ungefär en timme efter cytotecen och fram tills blödandet började komma igång rejält, sen när aborten var "över" så att säga, så var det mest som vanlig mensvärk. Sköterskan kom in med fika, men jag hade ingen större aptit. Spydde aldrig och mådde rätt okay med take på omständigheterna.
    Jag blödde ungefär en vecka eller en och en halv efteråt. Snodde med mig några förlossningsbindor hem, men dom behövdes aldrig, för efter aborten var det som en vanlig mens. 

• 84pfk

Ett tips är att träna strax innan du tar cytotecen/slid-tabletterna, det gjorde jag. Tabletterna verkade fort och jag hade bara ont en kort stund innan blödningen kom igång.

Svar på tråden Tips inför abort...