• hrewak

Hjälp! Få ut sticka i benet...

Dottern har fått en sticka i benet som jag verkligen inte får ut.
    Upptäckte den igår efter att vi varit ute för dottern klagade över att hon hade ont.

Igår provade jag att rispa lite i huden med en nål för att komma åt stickan. La på idomin för att se om den skulle glida ut själv. Lät henne bada med olja i vattnet, men inget funkade.

Idag har det blivit mer rött och svullet vid stickan. Försökte på nytt få ut den (smörjade på Xylokainsalva först för att bedöva lite) men det går verkligen inte.
    Dottern klagar på att hon har ont.
    Jag vill verkligen få ut den, vet ju själv hur jobbigt och smärtsamt det kan vara :/

Någon som har tips?
    Hade det varit vardag hade jag tagit mig till vårdcentralen, men det känns ju inte riktigt som att man åker till akuten för en sticka i benet. Känner bara att ju mer svullet det blir, desto svårare blir det ju att få ut den!

• Svar på tråden Hjälp! Få ut sticka i benet...
  • Ellie

Det är många som åker till akuten med stickor :)
    Det finns ett speciellt förband som heter Duoderm (den tjocka varianten) som ibland kan hjälpa till att dra ut stickor mm, men det måste sitta på ett par dagar.
    Finns säkert massa huskurer om man googlar lite, men annars är akuten en möjlighet för att få hjälp. De kan bedöva ordentligt (ev med lugnande medel om det behövs) och se till att verkligen få bort den.
    Om ni inte gör någonting så bildas sannolikt massa var kring stickan och den kommer ut så småningom tillsammans med varet, men det är ju synd att hon skall gå och ha ont så länge.

• rosyposy

Ju mer du pillar och gräver desto större blir risken för inflammation och det ökar smärtan. Låt stickan vara och sök på vårdcentralen på måndag. Du ska inte åka till akuten för en liten sticka.

• vivianne

Det finns ju jourvårdcentraler, i alla fall i Skåne, så ni behöver inte nödvändigtvis ta er till akuten bara för att det är helg. Om flickan har ont kan man ju i alla fall ringa och se om de kan ta emot er.

• hrewak

Har bara vart där och pillat 2 ggr.

Har testat att bada i olja idag med, utan resultat. Rött och svullet.

Har ringt in min mamma som är bra på att få ut stickor, så hon kommer imorgon och ger det ett försök. Annars får vi se på måndag hur det ser ut om vi går till vårdcentralen eller inte.

Skulle som sagt inte gå till akuten med en sticka om det inte var riktigt infekterat/stor sticka.

• Lena

Vi satte ofta på "plåstertejp" (röda rullar på Apoteket) och det drog ur stickan.

• Aileen Allannah

Ett plåster med alsolsprit på kan hjälpa för att få ut stickan, om inte annat så minskar det inflammationen lite.

Svar på tråden Hjälp! Få ut sticka i benet...