• vikkan

VIKTIGT : Hur vet MAN om man sipprar fostervatten=?????

Hur vet man om man sipprar fostervatten? ibland tror ja d komemr men d kan jju lika gärnma vara barnet som ligger på urinblåsan? & d komemr en skvätt?? Blir nojig!!! Kraam

• Svar på tråden VIKTIGT : Hur vet MAN om man sipprar fostervatten=?????
  • Tallulah

Fostervatten luktar sött! Det är det enda jag kan hjälpa till med.

• Bias Dad

Hittat på nätet..

Förlossningen kan också starta med att vattnet går, det vill säga hinnorna brister och en del av fostervattnet rinner eller sipprar ut genom slidan. Det kan komma mycket eller litet vatten och du blir blöt i trosorna. Det vanligaste är att fostervattnet går av sig själv under förlossningen. Barnmorskan kan också ta hål på hinnorna. Då rinner en del av fostervattnet ut och värkarna blir kraftigare. Det finns cirka en till två liter vatten men ofta rinner bara en del ut. Det bildas också nytt fostervatten hela tiden och fortsätter sippra tills barnet är fött. Om vattnet går bör du ringa förlossningen direkt för att rådgöra om du behöver komma in.

• Alexandra85

Så lägligt!! Trodde nämligen själv att vattnet höll på att sippra ut idag.
    Fick åka till Vårdc och sedan till förlossningen.
    Gjorde ett vul samt CTG (tror de heter de) Fick även göra en vanlig gyn-undersökning.
    Inte speciellt mysigt men läkaren som jag hade gav mig till svar att man kan ha mkt flytningar, dom kan se ut och kännas som vatten.
    Men är du orolig så prata med din bm. Hon finns ju för att man ska kunna ha någon och fråga.

Jag var livrädd nu här i kväll, hann med och tänka det värsta... Tack och lov var det vanlig växtvärk som känns som knivhugg i magen samt massor med flytningar.
    Hoppas din oro släpper snart och RING din bm om du undrar över något!

Nu när jag började fundera vet jag ju inte vilken vecka du är i men hoppas iaf att det ordnar sig!

• Alexandra85

Var precis in på din sida såg att du gått betydligt längre än mig.
    Du ska nog INTE bry dig om vad jag skrivit =)
    Men kanske dags att ringa förlossningen och fråga? =)

Lycka till!

• vikkan

thihi tack för svaren =) men blir så nojig * jaa tro ja har mkt flytningar har haft d förut & inte kunnat hålla tätt så lätt för urin * Men men * vi får väll se väntar ett tag till iaf * Vi får hoppas hon vill ut snart!! svara gärna me mer svar =) kraaammm på er alla där ute

• Tallulah

Mitt vatten sipprade ut lite pö om pö men då var jag ganska säker på att det var på gång. BM på förlossningen luktade på bindan och konstaterade att det var fostervatten - tydligen kan man känna på lukten (sött).

Lycka till!

• snillis

Det är ju relativt ovanligt att man läcker fostervatten. Däremot är det väldigt vanligt med VÄLDIGT vattniga flytningar. Ring förlossningen om du känner dig osäker.

• ebben

Man vet inte!!!! ibland kommer det LITE,så det inte känns nån lukt,o man blir knappt blöt!
    jag var bara en aning fuktig då o då,blötte INTE ner en binda ens.....
    de vill ha in en på koll! man kan få infektioner o bebben med! bättre kolla en gång för mycket.
    man blir igångsatt efter ett par dygn om det är vatten o värkar ej sätter igång!
    luktar spermaaktigt!

• Sicilly

Aha, blir lite orolig nu! Jag måste byta trosor minst tre-fyra gånger per dag för att det blir så blött i trosorna. Hittills har jag tänkt att det bara är svett eller flytningar. Men nu när ni nämner den söta lukten, så kom jag att tänka på att jag har reagerat på varför det luktar mycket "godare" än vanliga flytningar.....ska fråga BM imorgon!

Sedan undrar jag hur man märker om man får en infektion?

Svar på tråden VIKTIGT : Hur vet MAN om man sipprar fostervatten=?????