• Sarah Merete

Distriktssjuksköterska

Har kommit in på distriktssjuksköterske utbildning nu i höst men vet inte om jag ska påbörja den. Har jobbat två år som sjuksköterska, varvat kommunen med landstinget. Någon som läst vubben?

• Svar på tråden Distriktssjuksköterska
  • Philippa

Vad är det som gör att du tvekar?

• mila82

Jag läser vubben och är färdig till nyår. Den utbildningen jag läst var ganska bra fast mycket som vi lärt oss kunde jag iof sej sedan tidigare. Hade arbetat på sjukhus i 6 år innan jag började och var jättetrött på all stress, dåliga arbetstider osv. Nu arbetar jag för tillfälligt på en vårdcentral, superkul. Finns ju ganska stora möjligheter som dsk..

• Sarah Merete

Det som gör att jag tvekar är för att jag inte vet om jag vill jobba som dsk. Har planer på att flytta permanent till Norge nu i höst nämligen.

• Smilly

Jag är dsk.. Tröttnade precis som du på kassa tider, stress och dålig lön. Nu jobbar jag på BVC/dsk-mottagning delad tjänst. BVC är favoriten. Bättre lön har jag och arbetstider men fortf väldigt stressigt. Tycker dock att jobbet är så roligt så det känns ok.

Kör på du kommer inte ångra dig! :)

• En blå giraff

Jag är också distriktssköterska - obs det heter distriktssköterska inte distriktssjuksköterska Glad Många som säger fel där....

Jag tycker iallafall VUB:en är jättebra för man får förskrivningsrätt och blir mycket mer attraktiv att anställa än om man bara har grundutbildningen. Det finns många ställen man kan jobba på, man måste inte vara låst till en distriktssköterskemottagning. Jag själv jobbar i kommunen mest i hemsjukvården men även inom särskilt boende.  

• 2009

Jag har också kommit in i höst! Har varit färdig 3 år och jobbat kommunalt hela tiden. Vi kanske kan följas åt? :)

• Maria222
    Smilly skrev 2013-08-10 13:25:39 följande:
    Jag är dsk.. Tröttnade precis som du på kassa tider, stress och dålig lön. Nu jobbar jag på BVC/dsk-mottagning delad tjänst. BVC är favoriten. Bättre lön har jag och arbetstider men fortf väldigt stressigt. Tycker dock att jobbet är så roligt så det känns ok.

Kör på du kommer inte ångra dig! :)

Skulle du vilja berätta lite mer om hur det är att jobba på BVC?

Jag är själv ssk och nyfiken på hur jobbet på bvc är. 
  • Smilly

Maria222- Bvc är roligt! Det är ju hälsofrämjande arbete vilket jag tycker om. Tycker också det är roligt att få vara ett stöd och bekräfta föräldrar i deras roll. Sedan stöter man ju på problem till och från men så är det på alla arbetsplatser. Jag trodde att jag skulle välja skolsköterske-spåret efter utbildningen men Bvc är roligare tycker jag.

• 2009
    Smilly skrev 2013-08-14 08:06:13 följande:
    Maria222- Bvc är roligt! Det är ju hälsofrämjande arbete vilket jag tycker om. Tycker också det är roligt att få vara ett stöd och bekräfta föräldrar i deras roll. Sedan stöter man ju på problem till och från men så är det på alla arbetsplatser. Jag trodde att jag skulle välja skolsköterske-spåret efter utbildningen men Bvc är roligare tycker jag.
    Får jag vara lite fräck att fråga hur lön och arbetstider ser ut? :) Hur länge har du jobbat på BVC? Jag vet att vissa DSK där jag bor har en slags "helgjour" eller vad man ska kalla det, men bara typ var 12:e helg, har du också jour ibland eller är det bara vardag dagtid som gäller?
  • Maria222
    Smilly skrev 2013-08-14 08:06:13 följande:

Det låter jätteroligt.

Jag är intresserad av amningsfrågor och anknytning m.m så det skulle vara väldigt kul att jobba med det.

Tar man pku provet på BVC eller är det bm som gör det?

Är det ett krav att man är dsk eller barnsjuksköterska?
  • Betula74
    Maria222 skrev 2013-08-14 15:55:47 följande:
    Det låter jätteroligt.
    Jag är intresserad av amningsfrågor och anknytning m.m så det skulle vara väldigt kul att jobba med det.

Tar man pku provet på BVC eller är det bm som gör det?
    Är det ett krav att man är dsk eller barnsjuksköterska?
    För att vara behörig att arbeta på BVC så ska du vara barnsjuksköterska eller distriktssköterska. Endast dessa både utbildningar ger rätt att ordinera vaccinationer enligt barnvaccinationsprogrammet på BVC. PKU brukar tas innan barnet går hem från sjukhuset på BB.
Svar på tråden Distriktssjuksköterska