• Anonym (blivande pappa)

Skydda SGI, a-kassa och åka på 3 v semester

Hej

Min fru är gravid och vill åka och hälsa på sin familj innan hon blir för långt gången för att flyga. Så vi har bokat en resa till Thailand på 3 veckor i september. Nu är det så att mitt vikariat går ut 2013-08-13. Jag har rätt till full A-kassa. Under förutsättning att jag är arbetslös när vi har planerat att åka:

Hur kommer min sjukdomsgrundandeinkomst  (sgi) att påverkas om jag åker?

Mitt fall är ganska likt detta:

www.familjeliv.se/Forum-4-188/m69343742.html

men där har inte försäkringskassan yttrat sig. 

• Svar på tråden Skydda SGI, a-kassa och åka på 3 v semester
  • Försäkringskassan

Hej

Om du stadigvarande har arbetat i sex månader utan avbrott finns det ett generellt efterskydd i tre månader efter det att man slutat att arbeta av annan anledning än ledighet för semester,

ferier eller motsvarande.

Det innebär att om du uppfyller kravet för efterskydd kan du åka på semester till Thailand i september utan att mista din sjukpenninggrundande inkomst hos försäkringskassan. Eftersom det gäller våra regler är det bäst att du kontaktar arbetsförmedlingen för att se så du inte mister rätten till a-kassa när du åker utomlands.

Hälsningar

Amanda, handläggare

• Anonym (blivande pappa)

Ok.

Nu är det så att det senaste vikariatet bara var på 8 veckor.

Jag jobbade sammanhängande och heltid från 2012-05-03 till 2013-01-07 (d.v.s. mer än 6 månader). Sen har jag varit inskriven på arbetsförmedlingen (med a-kassa) och jobbat strödagar och kortare vikariat sen dess. Jag har inte haft någon semester eller andra avbrott sen 2012-05-03. Jag anmälde (som arbetssökande) mig på arbetsförmedlingen 2013-01-08.

Jag hittade den här infon i en annan tråd skrivet av f-kassan

"Du har SGI-skydd när du är arbetssökande i samma omfattning som du arbetade tidigare och är beredd att ta erbjudet arbete samt är inskriven hos Arbetsförmedlingen. Generellt så innebär avbrott i arbetssökandet under som mest fem veckor per kalenderår ingen påverkan på SGI-skyddet. Hur långt uppehåll du kan ha kan däremot påverkas av om du tidigare under året har haft andra typer av uppehåll. "

www.familjeliv.se/Forum-15-436/m70437754.html

Så jag bör väl kunna åka 3 veckor utan att SGI nollas? 

• Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer att man kan göra ett avbrott i arbetssökandet på fem veckor per kalenderår för ”semester” utan att SGI:n påverkas. För att man ska kunna göra ett avbrott och därmed omfattas av SGI-skydd ska man vara arbetslös och anmäld som arbetssökande vid tidpunkten för avbrottet.

Eftersom vi endast kan svara generellt här på Familjeliv skulle jag rekommendera dig att kontakta kundcenter på 0771-524 524 för att få svar på vad som gäller i din situation.

Hälsningar

Bo, handläggare

Svar på tråden Skydda SGI, a-kassa och åka på 3 v semester