• Anonym (Sparsam)

Föräldrapenning för lediga dagar

Hej!

Jag har jobbat deltid under hela mitt yrkesverksamma liv, inte gått ner något i tid sedan jag fick barn. Har nu en son på snart 2 år. Jag har massor av föräldradagar kvar då jag och min man bara tagit ut strödagar då och då när våra scheman krockat. Jag funderar nu på om jag kan ta ut föräldrapenning på mina lediga dagar för att på så sätt utnyttja föräldradagarna? Eller kan jag bara få betalt för de de dagar som jag egentligen skulle ha arbetat på?

• Svar på tråden Föräldrapenning för lediga dagar
  • Försäkringskassan

Hej,

För uttag av föräldrapenning enligt sjukpenningnivån för dagar som normalt

är arbetsfria finns en begränsning. Föräldrapenning betalas ut för högst fyra

arbetsfria dagar bara om föräldern tar ut motsvarande eller högre föräldrapenning

för en dag i direkt anslutning till den arbetsfria perioden.

Med arbetsfri dag menas en dag som är arbetsfri inom den bransch eller på

den arbetsplats där föräldern är anställd, oavsett om föräldern är tjänstledig

eller inte. Det är framför allt frågan om dagar för veckovila (vanligtvis

lördagar och söndagar) samt helgdagar och vissa helgaftnar.

Om du tillexempel skulle arbeta onsdag, torsdag och fredag kan du avstå från arbete på fredagen och ansöka om föräldrapenning på sjukpenningnivå för fredag, lördag, söndag, måndag och tisdag.

Då avstår du arbete i en dag i anslutning till den arbetsfria perioden.

Du kan ansöka om dagar med lägstanivå på arbetsfriadagar utan att du behöver avstå en dag från arbetet i anslutning till detta.

Hälsningar

Jane, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning för lediga dagar