• Anonym (Lillan)

Vem bär ansvaret?

När man kommer in som styvförälder, vem bär ansvaret för att det ska funka med barnet/barnen? Och om styvbarnet i detta fallet inte intresserar sig det minsta, utan visar på alla sätt att hen inte vill, oavsett. Helt apatisk. Och DU som styvförälder får skulden. DITT ansvar :(

Sen tror jag inte att en relation bli bra med en utomstående, om förhållandet mellan bioföräldern och barnet inte är riktigt 100 heller. Ska styvföräldern engagera sig mer än vad bioföräldern gör?

Gått 3 år nu. 

• Svar på tråden Vem bär ansvaret?
  • Anonym (1+1)

Det är definitivt främst de vuxnas ansvar att barnet lär känna en tilltänkt styvförälder och känner att det är okej att denne flyttar in i familjen, innan de vuxna bestämmer sig för att flytta ihop. Jag tror att det ofta är svårare ju äldre barnen är.

• puss
    Anonym (Lillan) skrev 2013-08-11 17:21:01 följande:

När man kommer in som styvförälder, vem bär ansvaret för att det ska funka med barnet/barnen? Och om styvbarnet i detta fallet inte intresserar sig det minsta, utan visar på alla sätt att hen inte vill, oavsett. Helt apatisk. Och DU som styvförälder får skulden. DITT ansvar :(

Sen tror jag inte att en relation bli bra med en utomstående, om förhållandet mellan bioföräldern och barnet inte är riktigt 100 heller. Ska styvföräldern engagera sig mer än vad bioföräldern gör?

Gått 3 år nu. 

Ansvaret för att vad ska funka med barnen? Din och barnens relation?
  • Anonym (Lillan)
    puss skrev 2013-08-11 17:27:12 följande:
    Ansvaret för att vad ska funka med barnen? Din och barnens relation?
    Precis. Får ingen uppbackning utav min sambo, utan får dra allting själv. Bonus är så ointresserad. Pratar endast på tilltal, låser in sig på rummet. Som att jag inte är där. Ibland kan bonus vända totalt, bli pratsam om nåt hänt.. händer en gång i halvåret, för att sen bli som en mussla igen.
  • puss
    Anonym (Lillan) skrev 2013-08-11 17:29:18 följande:
    Precis. Får ingen uppbackning utav min sambo, utan får dra allting själv. Bonus är så ointresserad. Pratar endast på tilltal, låser in sig på rummet. Som att jag inte är där. Ibland kan bonus vända totalt, bli pratsam om nåt hänt.. händer en gång i halvåret, för att sen bli som en mussla igen.
    Men vad är problemet?
  • Anonym (Lillan)
    puss skrev 2013-08-11 17:32:37 följande:
    Men vad är problemet?
    Ja, att försöka tvinga bonus att umgås med mig! :P

Nä, skämt och sido. Hade velat få bonus mer avslappnad. Som hen är med sin pappa. Hen verkar vara ett introvert barn, blyg osv. Själv är jag precis tvärtom. Jag blir nervös av att hen är som sådan. Jag tassar runt i huset och aktar mig för vad jag ska säga. Jag vet inte, efter 3 år borde det väl har släppt... hen är varannan vecka.
  • puss
    Anonym (Lillan) skrev 2013-08-11 17:37:16 följande:
    Ja, att försöka tvinga bonus att umgås med mig! :P

Nä, skämt och sido. Hade velat få bonus mer avslappnad. Som hen är med sin pappa. Hen verkar vara ett introvert barn, blyg osv. Själv är jag precis tvärtom. Jag blir nervös av att hen är som sådan. Jag tassar runt i huset och aktar mig för vad jag ska säga. Jag vet inte, efter 3 år borde det väl har släppt... hen är varannan vecka.
    Okej... Din omtänksamhet är fin

Ni behöver nog inte direkt umgås, men kanske träna på att bara ha en mer avspänd stämning mellan er.

Typ bara säga vänligt hej och sen visa att du är upptagen med nåt annat, så blir det inte den där obehagliga tystnaden när båda bara väntar på att den andra ska säga nåt.
Svar på tråden Vem bär ansvaret?