Börjar förskola, när?
När ska/har erat barn börja/börjat på dagis? Och vilken ålder tycker ni är lämpligast att börja?
När ska/har erat barn börja/börjat på dagis? Och vilken ålder tycker ni är lämpligast att börja?
Runt 1 eller 1,5 år. Tycker att förskoleverksamheten är en fantastisk verksamhet!
Mina 2 har börjar vid 1års ålder och det har gått jätte bra. Dom kommer snabbt och lätt in i rutiner och litar på personalen.
Mina var 20 månader och det gick jättebra med båda. Tredagarsinskolning, men vi hade inte ens behövt vara där i tre dgr någon av gångerna, för det gick så bra. Men det där är ju väldigt olika.
Stora pojken var 19 månader, väldigt svår inskolning som tog lång tid.
Lilla pojken 13 månader, bra inskolning som tog 2 veckor.
Vet inte om det berott på skillnaden i ålder att inskolningarna varit så olika. Men en 19-månaders förstår mer än en 13-månaders. I vårt fall var det svårare då att lämna. Jag skulle rekommendera att börja tidigt och hellre ha väldigt korta dagar första 6-12 månaderna på dagis. Eller vänta till efter 2 års ålder. Just 1,5 år var för oss en dålig tidpunkt.
Min började vid 1,5. Inget barn med normala föräldrar har dock behov av dagis för egen del förrän närmare 3. Tvärtom är det rätt dåligt för småttingar. Om man på allvar tror att det är BRA för en ettåring att behöva gå på dagis så har man antingen noll kunskap om små barns behov, eller så ägnar man sig åt självbedrägeri. Om ett barn har föräldrar som brister, kan det dock naturligtvis vars bättre på dagis än hemma.
Våran kille ska börja om 2veckor och är då 13mån och jag är jätte orolig! Han är en jätte glad kille och har super lätt med nya människor så det blir nog inga problem me det känns ändå tidigt. Jag har inget riktigt fast jobb och kommer få hoppa omkring som vikarie (är uska) så han kommer ju vara hemma dom dagarna jag inte jobbar och börja senare när jag jobbar kväll, men ändå känner jag sådan ångest :(
Jag jobbar på förskola och kommer försöka sträva efter att ha mina barn hemma så länge jag kan. Helst tills de fyller två år om det går att genomföra.
Nej jag tror absolut inte att en 1-åring har eget behov av förskola. Men måste man arbeta och ha en förskoleplats är det inte så dumt att skola in medan barnet fortfarande är så litet att det inte förstår så mycket. Min son sov också 2 ggr/dag i början på förskolan så det blir inte så många aktivt vakna timmar där för en pytteliten.
Men ska man bara skola in för barnets skull så säger jag att 3-4 år är en bra ålder. Dock så är det ju få som går hemma och bara har barnet på fsk för dess egen skull.