• Emmaelisabeth90

Merkostnadslån csn - Hur redovisa resorna och boende?

Hur ska man redovisa kostnad för resorna och boendet när man åker iväg och reser till studieorten? Man måste ju redovisa det för att få CSN, men för att kunna redovisa priserna med ett kvitto så måste man ju ha beställt alla resorna och sen alla datum man sover på exempelvis vandrarhem. Man måste ju liksom beställa för att få kvittorna, men jag har ju inte råd att betala resorna och för boende förns jag fått merkostnadslån. Någon som vet hur detta fungerar?

Och sen så är jag livrädd att jag ej ska få merkostnadslån för att skolan kanske inte vill betala hälften. 

• Svar på tråden Merkostnadslån csn - Hur redovisa resorna och boende?
  • Marilyn

Du behöver väl inte visa kvitto när du ansöker?

Skriv i ansökan hur du tänkt resa, dag, tid etc. Samma med boende.

• Nillan97

Jag skriver hur jag reser (bil/flyg) Antal resor, mil. Om jag reser med bil så räknar jag ut kostnaden med hjälp av skatteverkets milersättning. Boendet med antal veckor och kostnaden för dessa,
    Spar kvittona då csn kan begära in dessa. Du behöver även intyg från skolan som innefattar hur många obligatoriska träffar du har per termin samt vilka veckor du studerar på annan plats än hemorten.
    Jag har specificerat varenda resa och krona. Har aldrig behövt komplettera.

• Emmaelisabeth90
    Marilyn skrev 2013-08-11 22:56:58 följande:
    Du behöver väl inte visa kvitto när du ansöker?

Skriv i ansökan hur du tänkt resa, dag, tid etc. Samma med boende.
    Vad jag förstod på ansökan så ska man det.. eller så missförstod jag. Ska man visa kvitton vid ett senare tillfälle när man har börjat med resandet och fått merkostnadslån?
  • Nillan97
    Emmaelisabeth90 skrev 2013-08-11 23:06:56 följande:
    Vad jag förstod på ansökan så ska man det.. eller så missförstod jag. Ska man visa kvitton vid ett senare tillfälle när man har börjat med resandet och fått merkostnadslån?
    Bara om Csn begär det.
  • Emmaelisabeth90
    Nillan97 skrev 2013-08-11 23:05:19 följande:
    Jag skriver hur jag reser (bil/flyg) Antal resor, mil. Om jag reser med bil så räknar jag ut kostnaden med hjälp av skatteverkets milersättning. Boendet med antal veckor och kostnaden för dessa,
    Spar kvittona då csn kan begära in dessa. Du behöver även intyg från skolan som innefattar hur många obligatoriska träffar du har per termin samt vilka veckor du studerar på annan plats än hemorten.
    Jag har specificerat varenda resa och krona. Har aldrig behövt komplettera.
    Jaha okej! men vill dom inte ha kvittona nu då när jag söker merkostnadslån? Har ju inga kvitton att visa. Har jag ju inte förns jag börjar resa.
  • Emmaelisabeth90

Jag har bara sökt merkostnadslån för höstterminen, men sökt csn med "vanlig" lån och bidrag för två terminer. Alltså höstterminen och vårterminen. Hur blir det då vårminen när jag behöver merkostnadslån igen? Kan jag söka det senare för vårterminen när jag sökt vanlig lån o bidrag nu? vill söka merkostnadslån för vårterminen, men det är att jag inte har fått en planering för träffar osv för vårterminen.

• Nillan97

Jag har sökt som du studielån och bidrag för två terminer men merkostnadslån när terminen börjat. Är inga problem kom bara ihåg att du kan inte söka för bakåt i tiden mer än ett visst antal veckor.
    Ex: terminen börjar i aug och du söker merkostnadslån i okt men det ska gälla from aug. Lite luddigt men hoppas du förstår vad jag menar.
    De är ofta snabba med att ta beslut och betala ut pengarna. Ring dem i morgon annars.

• Emmaelisabeth90
    Nillan97 skrev 2013-08-11 23:37:45 följande:
    Jag har sökt som du studielån och bidrag för två terminer men merkostnadslån när terminen börjat. Är inga problem kom bara ihåg att du kan inte söka för bakåt i tiden mer än ett visst antal veckor.
    Ex: terminen börjar i aug och du söker merkostnadslån i okt men det ska gälla from aug. Lite luddigt men hoppas du förstår vad jag menar.
    De är ofta snabba med att ta beslut och betala ut pengarna. Ring dem i morgon annars.
    Okej! Men sökte du merkostnadslån för två terminer? Nej, det vet jag om. förstår hur du menar. jag har redan sökt merkostnadslån o terminen börjar 26 augusti. fått besked om det vanliga lånet o bidraget, men ej merkostnadslånet. får man veta det senare och får jag merkostnadslånet samtidigt som de andra pengarna? 
  • Marilyn

Du kan ändra din ansökan om merkostnadslån, eller rättare sagt lägga till merkostnadslån för våren sen när du fått info om träffar o så då.

• Emmaelisabeth90
    Marilyn skrev 2013-08-12 08:05:14 följande:
    Du kan ändra din ansökan om merkostnadslån, eller rättare sagt lägga till merkostnadslån för våren sen när du fått info om träffar o så då.
    Okej tack!
  • Emmaelisabeth90

Det jag undrar också är om man behöver nämna exakta siffror för boende och resor när man söker merkostnadslån? Tycker det är riktigt svårt att göra det. jag ska till skolan 26 augusti och då kostar det 246 kr att åka dit, men det är ju inte säkert att det kostar att åka dit för samma kostnad de andra gångerna jag ska dit.

• Nillan97

Jag tror det är så att de vill ha den exakta kostnaden. Annars kan de inte räkna ut hur mycket extra pengar du har rätt till.  Så gott det går naturligtvis, om något ändras att det blir dyrare eller billigare kan du gå in på dina sidor och ändra i ansökan.

Svar på tråden Merkostnadslån csn - Hur redovisa resorna och boende?