• Anonym (Ledsen mamma)

särbehandlar bonusbarn/egen son orkar inte

Lång historia kort!

Jag flyttar in hos min sambo för 5 år sedan. Med mina 5 barn. Sambo har 1 barn vv som han haft sedan barnen var 1 år.

Idag har vi 1 gemensamt barn.

Vi har haft stora problem inom familjen att sambon särbehandlar barnen. Sonen är nu 15 år men är som 10 i åldern. Han kan säga nej o bli arg på mina men inte p hans. Regler ändras till fördel för hans son. Han fjäskar för sonen o även sambons föräldrar har pratat med min sambo. Han tar sonens parti mitt framför mig.

Kommer detta någonsin sluta?? Eller kommer det alltid vara så här??
    Nu har sonen valt att bara bo här vh. Vilket innebär lugnare o tryggare familj med mindre bråk.
    Jag tycker illa om ungen pga av pappans särbehandling. Även mina barn tycker det är skönt nu när han bor bara vh.

• Svar på tråden särbehandlar bonusbarn/egen son orkar inte
  • Ramborg

"Det" kommer inte att sluta bara av sig sjäkv. "Det" är inte som regnet eller så.

Din man väljer att göra så här. Tycker han att det är något fel att behandla barnen olika? Tycker han ens att han gör det?

42.
  • Anonym

Att du tycker illa om hans barn för vad pappan gör känns väldigt tråkigt. Du tror inte att det kan påverka en del?

• Philippa

Det är din sambo det är fel på... INTE tonåringen!!!!!!

• FrökenKanSjälv

Om pappan har gjort likadant i fem år trots att både du och föräldrarna har pratat med honom så kommer han att fortsätta göra likadant. Han kommer inte att ändra sitt beteende.

Det är upp till dig att välja om du står ut att leva på det här sättet eller om du vill leva utan honom. Hårt men tyvärr sant.

• Slipad

Trist att inte få till fungerande relationer på så lång tid. Men jag kan också föreställa mig att det inte är särskilt lätt att som tioåring bli ställd inför det faktum att man förväntas bo ihop med fem barn och sedan dessutom få ett syskon. Den ekvationen tänker jag mig skulle kräva rätt mycket fingertoppskänsla, empati och kompetent vägledning av både föräldern och den andra vuxna. 

Jag tycker mig känna igen trådstartaren från andra trådar, och om jag har rätt i det så måste mitt råd bli att ni bör bryta upp. Du verkar missnöjd med en rad saker och ni verkar inte tillsammans ha någon direkt förmåga att reda ut problemen.  

• Anonym (tp)

Har pappan och sonen bott ensamma varannan vecka i nio år innan du kom in i bilden?

• Anonym (varit där)

Jag har varit där du är idag. Det blev inte bättre förrän alla barnen blev vuxna, tyvärr.

Var på väg att lämna många gånger men mina barn ville trots särbehandlingen inte bryta upp.

Dock hade jag ingen dålig relation till styvbarnen men däremot tog det mycket av mina känslor för maken.

Som tur var fick vi inga gemensamma barn. Då hade jag med absolut sannolikhet brutit upp just på grund av särbehandlingen av de tidigare barnen som inte bodde här heltid.

Jag har ingen illusion om att just vårt gemensamma barn, som skulle ha funnits i vardagen, hade varit i närheten att kunna konkurrera med de äldre varannan vecka/varannan helg barnen. De avgudades, dyrkades, hade totalt frikort till precis allt och skulle alltid särbehandlas.

Nu när detta hör till historien har vi lappat ihop och gått vidare och nu är det ingen skillnad i hanteringen av de vuxna barnen. 

Svar på tråden särbehandlar bonusbarn/egen son orkar inte