• levande charader

Pulled pork smaksättningar, utan det rökiga?

Jag har gjort pulled pork och beef några gånger men den rökiga smaken går inte hem hos alla här hos oss. Jag har testat några andra smaksättningar också men inte hittat den ultimata än så nu undrar jag om någon av ett har tips på goda kryddningar? Gärna utan tillsatt socker också. Det får gärna vara lite sting i den men det är inget måste.. Sen en sista undran (tror jag) vad har ni för goda tillbehör till det dragna köttet?

• Svar på tråden Pulled pork smaksättningar, utan det rökiga?
  • Jenni73

Halloj,

Jag brukar göra en kryddblandning av:
    1 msk timjan
    1 msk oregano
    1 msk hel svartpeppar
    1 msk hel vitpeppar
    ½ msk chilli flakes
    1-2 msk salt
    1 msk Paprikapulver
    1 msk lökpulver
    1 msk vitlökspulver
    ½ msk cayennepeppar
    Ev lite kanel och lite spiskummin

om jag ska grilla Pulled Pork så gnider jag in köttet med denna, samt blandar resterande av kryddorna i lite olja som jag penslar på efter hand. Ska jag däremot göra den i ugnen så blandar jag allt med olja och kör in i ugnen. 

Jag har ofta klassiska taco-tillbehör    

• levande charader
    Jenni73 skrev 2013-08-12 08:14:12 följande:
    Halloj, Jag brukar göra en kryddblandning av: 1 msk timjan 1 msk oregano 1 msk hel svartpeppar 1 msk hel vitpeppar ½ msk chilli flakes 1-2 msk salt 1 msk Paprikapulver 1 msk lökpulver 1 msk vitlökspulver ½ msk cayennepeppar Ev lite kanel och lite spiskummin om jag ska grilla Pulled Pork så gnider jag in köttet med denna, samt blandar resterande av kryddorna i lite olja som jag penslar på efter hand. Ska jag däremot göra den i ugnen så blandar jag allt med olja och kör in i ugnen.  Jag har ofta klassiska taco-tillbehör       

Tack det lät jättegott! Vi brukar också köra på tacotillbehlr men det blir lite tråkigt i längden..
  • Aniiee

Jag brukar altinera tacotilbehören med att istället göra en röra med pulled pork, rödlök, creme fraiche och innanmätet av sötpotatis och servera i sötpottisskalet (eller vanlig bakpotatis)

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • levande charader
    Aniiee skrev 2013-08-12 08:39:10 följande:
    Jag brukar altinera tacotilbehören med att istället göra en röra med pulled pork, rödlök, creme fraiche och innanmätet av sötpotatis och servera i sötpottisskalet (eller vanlig bakpotatis)

Det låter riktigt gott, tack!
  • matglad70

Testa detta:

200g havssalt
    300g ljust muscovadosocker
    2kg karré i bit
    100ml lönnsirap
    100g grynig senap
    2msk Engelskt senapspulver

Blanda 200g av sockret med saltet, gnid in i köttet lämna i kylskåpet över natten. Tork av köttet. Värm ugn till 120 C. Blanda resterande socker med sirap o senap och lite peppar. Gnid hälften av blandningen in i köttet och stek i ugn i 6 timmar. Häll resterande blandning över köttet och stek i en timme till. Låt vila i en halv timme och njut!

• Aniiee
    matglad70 skrev 2013-08-14 13:52:12 följande:
    Testa detta:

200g havssalt
    300g ljust muscovadosocker
    2kg karré i bit
    100ml lönnsirap
    100g grynig senap
    2msk Engelskt senapspulver

Blanda 200g av sockret med saltet, gnid in i köttet lämna i kylskåpet över natten. Tork av köttet. Värm ugn till 120 C. Blanda resterande socker med sirap o senap och lite peppar. Gnid hälften av blandningen in i köttet och stek i ugn i 6 timmar. Häll resterande blandning över köttet och stek i en timme till. Låt vila i en halv timme och njut!

Mums... synd att det aldrig finns 2kg bitar här. Får dela receptet tror jag....
  • levande charader
    matglad70 skrev 2013-08-14 13:52:12 följande:
    Testa detta: 200g havssalt 300g ljust muscovadosocker 2kg karré i bit 100ml lönnsirap 100g grynig senap 2msk Engelskt senapspulver Blanda 200g av sockret med saltet, gnid in i köttet lämna i kylskåpet över natten. Tork av köttet. Värm ugn till 120 C. Blanda resterande socker med sirap o senap och lite peppar. Gnid hälften av blandningen in i köttet och stek i ugn i 6 timmar. Häll resterande blandning över köttet och stek i en timme till. Låt vila i en halv timme och njut!  

Tack men som jag skrev i ts så vill jag inte ha något tillsatt socker så ditt tips funkar inte för mig
Svar på tråden Pulled pork smaksättningar, utan det rökiga?