• AdhdiFamiljen

Skolstarten,en OROLIG MAMMA,..kan man söka Fp eller sjukskriva sig bara för att få vara med barnet i skolan de första veckorna???

(Min Älskade sons funktionsnedsättning)

Adhd:
     innebär att man har svårt med koncentration och uppmärksamhet och att man ofta gör saker utan att tänka efter först. Man störs lätt om det händer mycket omkring en. En del med adhd är väldigt aktiva, andra känner sig trötta och har svårt att komma igång med saker.

Tourettes syndrom, TS:
    hos barn innebär att barnet har tics. Det vill säga barnet gör ofrivilliga, plötsliga och återkommande rörelser och ger ifrån sig ljud. De flesta barn med TS har också svårt att koncentrera sig, är överaktiva, har svårt att kontrollera sina impulser eller tvångsrelaterade symtom.

Min lille Kevin skall börja 3:an.
    Kevin kommer få en kontakt/stödlärare som kommer att finnas där för han
    Måndag-Fredag.
    Vilka tider det gäller,det vet jag ej? Vet heller inte om HON/HAN kommer att finnas
    till vid raster eller måltiderna.
    Jag skulle så hemskt gärna vilja vara med de första veckorna, pga nyfikenhet.
    Vem är Personen??,hur reagerar personen??,hur hanterar personen vid kris som KAN uppstå vid vissa situationer??.
    Jag vill att Kevin ska känna sig lugn,trygg och säker på dagarna.

Har jag rätt att ta ut Tillfällig Föräldrarpenning eller ska jag begära sjukskrivning.??
    Jag vill för Kevins skull och för min del lära känna Kevins Kontakt/stödperson.

Kram AdhdiFamiljen

• Svar på tråden Skolstarten,en OROLIG MAMMA,..kan man söka Fp eller sjukskriva sig bara för att få vara med barnet i skolan de första veckorna???
  • cutepoison

Tycker att du resonerar väldigt bra, att du är intresserad av vem personen är som ska arbeta med din son och under vilka tider på dagen. Jag kan bara berätta utifrån egen erfarenhet som så kallad resursperson men kanske kan det få dig lite mer informerad. Du som förälder kommer inte kunna påverka vem som blir resursperson åt ditt barn. Ibland är det lärare som jobbar på skolan som istället vill jobba som resurser, ibland anställs nya lärare men tanken är väl att det alltid ska vara en lärare nu för tiden (är osäker på om det gäller alla kommuner). 

När jag arbetade som resurs var jag bara anställd 75%. Jag valde att lägga all min tid på barnen. Jag hade i princip ingen planeringstid pga att om jag la den på arbetstid så fick barnen mindre tid. Detta fungerade då klassläraren ordnade det mesta materialet etc som behövdes. Det är upp till varje skola och rektor och ordna så att det blir så bra som möjligt för alla parter. 

Jag var med barnen på alla lektioner, även slöjd då det inte fungerade där. Jag åt med dem och var ute nästan alla raster. Sista halvåret delade vi upp rasterna så att det alltid var någon ute med barnen även om det inte alltid var jag. Jag tycker också att du ska vara med till en början om du har möjlighet till det, skapa en kontakt med den resursperson som ska vara till hans för ditt barn och skapa ett samarbete! Se till att ni får en bra kontakt så att du kan kontakta den personen och att den kan kontakta dig om det är något speciellt. :) Lycka till!  

• Philippa

Har du inga kontaktdagar?

Du kan ansöka om 10 kontaktdagar per år via FK om du har barn inskriven via LSS..... 

• AdhdiFamiljen
    puss skrev 2013-08-12 08:51:57 följande:
    Ta semester.
    Jag vet inte riktigt,Men att ta Semester känns lite fel.

Min uppfattning på att ta ut semsterdagar ingår  inte i att ta ledigt
    bara för att få vara med sitt sjuka barn i skolan.
    Jag har inte valt att min son skall ha dessa diagnoser som han lider av!

Jag vill njuta av mina semesterdagar,slappna av och ha det gott utan oro,ångest eller
    känna en viss nervositet över hur det går för Kevin i skolan.

Jag vet inte vad du tycker om det Puss??? Det kanske låter lite korkat av mig att tänka att
    semester det är något man tar ut när man vill umgås med hela familjen.
    Ut på äventyr,skratta och ha det bra.

Kram

• AdhdiFamiljen
    Philippa skrev 2013-08-12 09:01:19 följande:

Du kan ansöka om 10 kontaktdagar per år via FK om du har barn inskriven via LSS..... 
    Tack Philippa.

Visste inte att det fanns sådana dagar.
    Har aldrig behövt dem innan med tanke på att Kevin fick Diagnosen i julas och
    vi föräldrar sitter med så lite info om saker och ting.
    Men vi kollar upp mycket på internet och hör oss för :)
    Tack för den informationen,

Kan jag ansöka om det även om jag får Vårdbidrag??

• Aaglars
    Philippa skrev 2013-08-12 09:01:19 följande:

VAD BRA!!!!

Hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt för er TS! Kram 
  • Philippa
    AdhdiFamiljen skrev 2013-08-12 09:10:45 följande:
    Tack Philippa.

Visste inte att det fanns sådana dagar.
    Har aldrig behövt dem innan med tanke på att Kevin fick Diagnosen i julas och
    vi föräldrar sitter med så lite info om saker och ting.
    Men vi kollar upp mycket på internet och hör oss för :)
    Tack för den informationen,

Kan jag ansöka om det även om jag får Vårdbidrag??

Japp, jag har både vårdbidrag och 10 kontaktdagar
  • Tow2Mater
    AdhdiFamiljen skrev 2013-08-12 08:50:17 följande:
    Jag skulle så hemskt gärna vilja vara med de första veckorna, pga nyfikenhet.

Vad tror du skiljer andra veckan fran den forsta? Och nastkommande veckor fran den forsta och andra?
  • Dragonball
    Tow2Mater skrev 2013-08-13 03:06:10 följande:
    Vad tror du skiljer andra veckan fran den forsta? Och nastkommande veckor fran den forsta och andra?
    Det har hon ju skrivit i TS.

Vem är Personen??,hur reagerar personen??,hur hanterar personen vid kris som KAN uppstå vid vissa situationer??.
    Jag vill att Kevin ska känna sig lugn,trygg och säker på dagarna.
  • AdhdiFamiljen
    Tow2Mater skrev 2013-08-13 03:06:10 följande:
    Som sagt.

av ren nyfikenhet på vem kontaktpersonen är.
    Om hon/han kan hantera min Kevin på alla dess sett och vis.
    Tourettsen är väldigt svår. Kevin kan bli väldigt agressiv,har inget tålamod,har väldigt
    mycket tics så som okontrollerade rörelser och elaka sårbara verbala ord som kan komma ut ur Kevins mun utan att han själv har kontroll, INGET HAN MENAR ILLAR.
    Jag vill se hur hon/han hanterar DE SITUATIONER.

Visst jag vet att resterande veckor kommer att bli jobbiga för henne/han.
    Men jag kan stötta och prata.
    Det kommer att komma konflikter,jag vill vara med när dom händer och vill se hur dem uppstår.

Jag vill  ..för att vi föräldrar skall känna oss trygga och givetvis så skall kontakt/stödpersonen också
    känna sig trygg...så ...jag VILL ha en bra relation från första stund, och de är då genom att jag som förälder följer med och är med de första veckorna.
    Kommer även be henne/honom ha kontakt med oss dagligen efter de veckor som jag har närvarit.

ATT SKAPA EN TRYGG RELATION KOMMER ATT GE OSS FÖRÄLDRAR ETT TRYGGT SKOLÅR.
    ....HOPPAS JAG!

KRAM
Svar på tråden Skolstarten,en OROLIG MAMMA,..kan man söka Fp eller sjukskriva sig bara för att få vara med barnet i skolan de första veckorna???