• Sandra 321

Dagis och hen?

Är det så att alla dagis henpredikar nu? Könsneutrala böcker, leksaker osv?
    Sonen börjar sin inskolning denna veckan och jag oroar mig lite för att det är så, att han kommer lära sig att sådant är normalt.

• Svar på tråden Dagis och hen?
  • HannaS

Absolut inte!

Förskolan min son går på har både typiska flick- och pojkleksaker. Lärare säger att de måste erbjuda alla alternativ oavsett kön, men menar att det inte går att styra vad pojkar resp flickor leker med. Det faller sig ofta väldigt naturligt vem som väljer traktorn och vem som väljer dockvagnen.

Fråga förskolan vad de har för värdringar kring genustänk. Har hört skräckexempel där barn måste bära könsneutrala kläder. Verkar oerhört tråkigt kan jag tycka. 

• Duckan

Tror inte att det är så många som springer runt och ropar hen om barnen

• tessylin

Har inte märkt av det där jag lämnar min dotter. Finns alla möjliga leksaker,vill flickorna leka med dockor så går det bra,vill pojkarna dra omkring med en barnvagn så funkar det också. Min dotter leker både med bilar och dockor. Böckerna är vad jag sett inte könsneutrala.

• ellbennet

Vikarierar runt och aldrig varit på ett ställe som kallar barnen för höns (hens) ;) Däremot så brukar förskolorna sträva efter att inga rum/lekhörnor ska endast vara tjej eller kille anpassat. Så alltså rosa prinsessrum med dockhus och litet kök är ju verkligen inte genustänk. I så fall kan man anpassa så köket har olika färger som uppmuntrar alla barn att leka. Det är ju bara bra! Du kommer att vara med i inskolningen och märker om de skulle vara för extrema.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    HannaS skrev 2013-08-12 09:41:13 följande:
    Absolut inte!

Förskolan min son går på har både typiska flick- och pojkleksaker. Lärare säger att de måste erbjuda alla alternativ oavsett kön, men menar att det inte går att styra vad pojkar resp flickor leker med. Det faller sig ofta väldigt naturligt vem som väljer traktorn och vem som väljer dockvagnen.

Fråga förskolan vad de har för värdringar kring genustänk. Har hört skräckexempel där barn måste bära könsneutrala kläder. Verkar oerhört tråkigt kan jag tycka. 

Var i landet finns detta skräckexempel och med vilket lagstöd har de infört krav på könsneutrala kläder?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Sölve

Hahaha, ja, vad hemskt om han lär sig att han får välja att leka med vad han vill.

• Sölve
    stickkontakt skrev 2013-08-12 10:16:10 följande:
    Jag har hört om ett dagis där de kallar de små liven för lador (barn)
    Stackars små avkommor!
  • Plärtan
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-12 09:46:32 följande:
    TS, är du seriös . Tror du missuppfattat något på vägen vad gäller genustänk.
    Eller hur...:)

Ts, det finns nog inget dagis i hela Sverige där man tagit bort alla bilar och dockor eller förbjudit barnen från att klä sig i blått eller rosa.
Svar på tråden Dagis och hen?