Trött på bonusbarnen.Flyttar de aldrig? (långt)
Måste skriva av mig lite. Min man har två barn sedan tidigare, eller barn, de är 19 och 21 nu. Jag har själv inga barn. Jag flyttade in i deras hus för 10 år sedan nu. Det har gått väldigt bra. De har bott hos oss på heltid förutom varannan helg. Vi kommer bra överens för det mesta, men det finns saker jag tycker är lite jobbigt särskilt med den äldste.
Min man har skämt bort dem rejält på vissa områden tycker jag. De behöver inte tvätta (och ändå är det nästan bara deras kläder i tvättkorgen), inte laga mat, bara städa sina rum när de känner för det. De behöver inte hjälpa till alls faktiskt, mer än med snöskottning på vintern.
Den äldste slutade gymnasiet för två år sedan, men varken jobbar eller pluggar. Han hade ett tillfälligt jobb i några månader det är allt. Jag vet att det är hög ungdomsarbetslöshet, men han försöker inte ens. Jag tipsar om jobb som jag hittar (han verkar inte hitta dem själv trots att de finns på vanliga jobbsiter) och har säger att han ska skicka in en ansökan "sen". Ringer han dit entusiastiskt och pratar med arbetsgivaren? Nej. Han är så himla slö. Det är inte det att han inte vill jobba. Inte alls. Det är jobbsökandet det sitter i. När jag någon gång varit hemma från jobbet (semester eller pga sjukdom) märker jag att han masar sig upp vig 12.30-tiden, äter lite och sedan är det tyst någon timme och sedan börjar han spela onlinespel. Det gör han varje dag. Om jag går på toa mitt i natten hör jag att han fortfarande spelar. Jag gissar att han lägger sig vid 4-tiden.
Och varför ska han anstränga sig? Han behöver inte laga inte mat, inte tvätta, inte städa mer än sitt rum (och det är sällan). Han får använda bilen så ofta han vill om inte hans bror behöver den men behöver inte betala bensin. När han jobbade behövde han inte betala hemma och de matlådor jag och maken lagade skulle plötsligt räcka till tre personer. Inte behövde han hjälpa till inte.
Han kommer ju aldrig att flytta hemifrån! Jag har tagit upp saken med maken försiktigt en gång, men då blev han jättearg och undrade om jag ville köra ut hans barn. Det är klart att jag inte vill, men de måste ju bli självständiga någon gång. Det värsta är att han tycker att jag är taskig som vägrar laga mat till dem i veckorna. Jag äter bara fil på kvällen. Varför ska jag stå och laga mat till hans vuxna barn när jag inte ska ha någon mat själv? Om man är 19 och 21 kan man ta mig tusan laga mat själv. Hur ska man annars kunna klara sig i livet?
Vi har planer på att flytta till annat boende när barnen flyttar. Jag längtar till ett eget hem. Ett som är både mitt och min makes. Jag flyttade ju in till honom en gång i tiden och har aldrig trivts i det huset eller området vi bor i.
Puh!