• Anonym (Tött)

Trött på bonusbarnen.Flyttar de aldrig? (långt)

Måste skriva av mig lite. Min man har två barn sedan tidigare, eller barn, de är 19 och 21 nu. Jag har själv inga barn. Jag flyttade in i deras hus för 10 år sedan nu. Det har gått väldigt bra. De har bott hos oss på heltid förutom varannan helg. Vi kommer bra överens för det mesta, men det finns saker jag tycker är lite jobbigt särskilt med den äldste.

Min man har skämt bort dem rejält på vissa områden tycker jag. De behöver inte tvätta (och ändå är det nästan bara deras kläder i tvättkorgen), inte laga mat, bara städa sina rum när de känner för det. De behöver inte hjälpa till alls faktiskt, mer än med snöskottning på vintern.

Den äldste slutade gymnasiet för två år sedan, men varken jobbar eller pluggar. Han hade ett tillfälligt jobb i några månader det är allt. Jag vet att det är hög ungdomsarbetslöshet, men han försöker inte ens. Jag tipsar om jobb som jag hittar (han verkar inte hitta dem själv trots att de finns på vanliga jobbsiter) och har säger att han ska skicka in en ansökan "sen". Ringer han dit entusiastiskt och pratar med arbetsgivaren? Nej. Han är så himla slö. Det är inte det att han inte vill jobba. Inte alls. Det är jobbsökandet det sitter i. När jag någon gång varit hemma från jobbet (semester eller pga sjukdom) märker jag att han masar sig upp vig 12.30-tiden, äter lite och sedan är det tyst någon timme och sedan börjar han spela onlinespel. Det gör han varje dag. Om jag går på toa mitt i natten hör jag att han fortfarande spelar. Jag gissar att han lägger sig vid 4-tiden.

Och varför ska han anstränga sig? Han behöver inte laga inte mat, inte tvätta, inte städa mer än sitt rum (och det är sällan). Han får använda bilen så ofta han vill om inte hans bror behöver den men behöver inte betala bensin.  När han jobbade behövde han inte betala hemma och de matlådor jag och maken lagade skulle plötsligt räcka till tre personer. Inte behövde han hjälpa till inte.

Han kommer ju aldrig att flytta hemifrån! Jag har tagit upp saken med maken försiktigt en gång, men då blev han jättearg och undrade om jag ville köra ut hans barn. Det är klart att jag inte vill, men de måste ju bli självständiga någon gång. Det värsta är att han tycker att jag är taskig som vägrar laga mat till dem i veckorna.  Jag äter bara fil på kvällen. Varför ska jag stå och laga mat till hans vuxna barn när jag inte ska ha någon mat själv? Om man är 19 och 21 kan man ta mig tusan laga mat själv. Hur ska man annars kunna klara sig i livet?

Vi har planer på att flytta till annat boende när barnen flyttar. Jag längtar till ett eget hem. Ett som är både mitt och min makes. Jag flyttade ju in till honom en gång i tiden och har aldrig trivts i det huset eller området vi bor i.

Puh!

• Svar på tråden Trött på bonusbarnen.Flyttar de aldrig? (långt)
  • SpanskaFlugan

Jisses.... Jag kan bara svara utifrån hur jag skulle göra. Men jag skulle först berätta för sambon hur jag känner (kanske i ett brev så han inte kan avbryta?). Sen skulle jag ställa ultimatum om det inte sker en förändring. Antingen börjar barnen hjälpa till och bli aktiva i sitt jobbsökande, eller så flyttar jag.

• Anonym (Tött)
    SpanskaFlugan skrev 2013-08-12 11:10:14 följande:
    Jisses.... Jag kan bara svara utifrån hur jag skulle göra. Men jag skulle först berätta för sambon hur jag känner (kanske i ett brev så han inte kan avbryta?). Sen skulle jag ställa ultimatum om det inte sker en förändring. Antingen börjar barnen hjälpa till och bli aktiva i sitt jobbsökande, eller så flyttar jag.
    Han tycker inte att vi kan lägga oss i jobbsökandet "han är ju myndig". Tydligen räcker det inte att vara myndig för att laga sin egen mat.
  • DagensEko

Sluta tvätta och städa för ungarna. Tvätta enbart din och sambons kläder, laga bara mat till dig och sambon osv. Ha aldrig full tank i bilen osv.

Läge att sätta hårt mot hårt. Hjälps det inte så meddela din sambo att du skaffar dig ett eget boende och blir särbo tills det blir ändring.

• Anonym (Tött)
    DagensEko skrev 2013-08-12 11:20:25 följande:
    Sluta tvätta och städa för ungarna. Tvätta enbart din och sambons kläder, laga bara mat till dig och sambon osv. Ha aldrig full tank i bilen osv.

Läge att sätta hårt mot hårt. Hjälps det inte så meddela din sambo att du skaffar dig ett eget boende och blir särbo tills det blir ändring.
    Jag har redan gjort det där. Jag tvättar inte längre mer än undantagsvis och jag lagar som sagt ingen mat alls i veckorna, men det hjälper ju inte för MIN MAN gör allt det där istället. När jag påpekar att sönerna är vuxna säger han saker som "Jag vill göra det OK". Att det faktiskt påverkar familjen negativt förstår han inte. Jag retar mig alltså inte för att JAG måste göra allt det där utan för att sönerna bara glider omkring och inte blir vuxna och för att maken stressar för att hinna tvätta när han kommer hem (varför kan inte den som ändå bara är hemma och drar göra det?) och det påverkar relationen mellan oss.

Jag har funderat på att flytta faktiskt. Tyvärr är det väldigt sårt att hitta bostad där vi bor särskilt om man måste bo själv.
  • Anonym (Tött)

Har pratat med maken. Han har tagit ett snack med äldste sonen om att han måste rycka upp sig men det var visst lite som att tala med en vägg. Det finns en ypperlig chans just nu att få vidareutbildning inom industri och samtidigt jobb. Det är såklart först till kvarn som gäller. Som vanligt kommer han säkert att skicka in ansökan i sista stund och då har arbetsgivaren säkert redan bestämt sig för ett antal kandidater: de som hörde av sig först, de som ringde och ställde intresserade frågor, de som åkte dit för att prata med dem och se hur det ser ut där.

Min man är nog mer orolig än han visat innan.

Kommer inte sonen att fatta att han måste skärpa sig förrän vi kastar ut honom? Det kan vi ju inte göra eller? Hur länge ska man få bo hemma och dra benen efter sig? Det är en sak om man verkligen försöker, men inte hittar jobb eller kommer in på någon utbildning så som det är för de flesta. Då kan man ju faktiskt inte hjälpa att man måste bo kvar hemma.

• Anonym (Mina barn)

Det är inget konstigt att du blir trött eller irriterad TS, det blir jag med på mina egna barn som är över 20 och bor hemma fortfarande.
    Fast mina barn är fast anställda och tjänar bra iof.
    Men annars så hjälper dom inte till hemma, blir servade av mig och min sambo (inte deras pappa). Det är så klart mitt fel, att dom är curlade. Min enda ursäkt är att sambons son är likadan, bortskämd.
    Men jag vill att dom flyttar nu, som tur är så letar dom bostad i alla fall, dom vill flytta och har ekonomi att göra det.
     (vi bor i Stockholm, svårt att hitta bostad), så det blir att dom får köpa sig en bostadsrätt.
    Men jag förstår din irritation TS, jag känner likadant, vill att mina barn flyttar nu, innan vi blir alltför osams.      

• FrökenKanSjälv

Nu har jag bara biobarn så det är otroligt mycket enklare för mig. Men jag ser det faktiskt som mitt ansvar som förälder att träna mina barn inför ett självständigt vuxenliv. De behöver kunna laga mat, handla, diska, dammsuga, rengöra toaletter, tvätta kläder (utan att krympa eller missfärga), osv. Och vem ska lära barnen allt det om inte föräldrarna gör det?

Kan du presentera det för din man som en "utbildning" för hans barn? Han borde inte känna sig lika attackerad om du föreslår att ni tränar hans barn inför ett självständigt liv.

• Anonym (kompis)

Jag hade en kompis som fick sommarjobb när hon precis gått ut gymnasiet och skulle då bo hemifrån eftersom jobbet var i en annan stad. Hon hade aldrig tvättat själv och jag vill inte tänka på hur förutmjukande det måste ha varit att be mig visa henne hur man gör... Du kan ju nämna det exemplet för din man

Svar på tråden Trött på bonusbarnen.Flyttar de aldrig? (långt)