• Anonym (Läraren)

För lågt löneanspråk?

Var på intervju för en tjänst som lärare för tidiga åldrar (åk 1-7) och gav ett anspråk på 25000kr vilket accepterades utan problem i mitt tycke. Jag har arbetat 1,5 år efter examen och funderar på om jag gav för lågt bud? Jag kommer inte in på Lärarförbundets hemsida av någon anledning så jag kan inte kika på statistiken där. Bör tillägga att det är en friskola tjänsten gäller på. Har fler intervjuer att gå på inom kort, på tjänster jag inte ens har sökt, men blev tillfrågad om och undrar om jag kan ångra mitt lönebud och höja det med 500kr när de ringer om besked om tjänsten? De andra tjänsterna vet jag att jag dock inte kommer att få närheten den lön jag fick ja på under intervjun då det är i en annan kommun. Önskar jag hade hunnit kolla upp lönen innan intervjun men det blev snabbt på, som sagt går det att ångra?

• Svar på tråden För lågt löneanspråk?
  • Anonym (Läraren)

22st som klickat ingen med svar?

• Paradigm

Jag tycker du borde ligga mellan 28500-30000 kronor.

Det är okej, man behöver inte tycka lika.
  • Anonym (Läraren)
    Paradigm skrev 2013-08-12 16:57:32 följande:
    Jag tycker du borde ligga mellan 28500-30000 kronor.
    Det är okej, man behöver inte tycka lika.

Tack tyvärr lär jag inte få i närheten av det, grannkommunen har ännu lägre lön. Ingångslönerna där ligger på 22500kr. Går det att ändra på löneanspråket om jag får tjänsten? Jag antar att rektorn vet om lönerna i kommunen och även kan kolla vilken lön jag haft sist, så jag kan knappast säga att jag skulle få mer i grannkommunen?
  • anyXX

Ring till facket och kolla vad lönerna ligger på inom friskolan. Kommunala löner kan man ju kolla upp enkelt genom att ringa löneavdelningen i kommunen. Jag vet inte om man kan göra samma med löner på en friskola, men det borde facket veta. Om det är så att du lagt budet för lågt kan du naturligtvis säga att du kollat vad lönerna ligger på och att du tycker att en annan summa är rimligt. Sen är det ju inte säkert att de går med på det. Men du har naturligtvis rätt att ändra dig, du har ju inte skrivit på något ännu.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Christi38

Hur vet du att lönen accepterades, har du erbjudits tjänsten redan? Att de inte vill förhandla lön under intervju utan bara säger OK innebär ju inte alltid att det är klappat och klart.

Personligen hade jag inte lagt på mer om jag svarat med en precis siffra på en direkt fråga. Annat om du uttryckt dig som "runt 25-26"...

• Anonym (Läraren)
    anyXX skrev 2013-08-12 17:08:33 följande:
    Ring till facket och kolla vad lönerna ligger på inom friskolan. Kommunala löner kan man ju kolla upp enkelt genom att ringa löneavdelningen i kommunen. Jag vet inte om man kan göra samma med löner på en friskola, men det borde facket veta. Om det är så att du lagt budet för lågt kan du naturligtvis säga att du kollat vad lönerna ligger på och att du tycker att en annan summa är rimligt. Sen är det ju inte säkert att de går med på det. Men du har naturligtvis rätt att ändra dig, du har ju inte skrivit på något ännu.
    flicka 2008 & pojke 2010

Tack för bra information , ska ringa facket direkt i morgon bitti.
  • Anonym (Läraren)
    Christi38 skrev 2013-08-12 17:08:56 följande:
    Hur vet du att lönen accepterades, har du erbjudits tjänsten redan? Att de inte vill förhandla lön under intervju utan bara säger OK innebär ju inte alltid att det är klappat och klart. Personligen hade jag inte lagt på mer om jag svarat med en precis siffra på en direkt fråga. Annat om du uttryckt dig som "runt 25-26"...

Hon sa ja 25000kr kan jag acceptera. Inget som kan misstolkas
Svar på tråden För lågt löneanspråk?