• Tuxana

Vårdbidrag, merkostnader HJÄLP

hejsan min 4a åriga son har högersidig spastisk hemeplegi (stava) alltså högersidig cp skada. 
    har nu efter många rajder med FK fått fram att ja har skattepliktat halvt vårdbidrag.

men numera kostar min son mer i "saker" än de ja får ...

är de någon som har tips ? vad ja ska tänka på .. sitter o skriver ett personligt brev där de ska framkomma i månaden va han kostar extra och engångskostnader.

vad är de för summa man typ måste komma upp i för att bli beviljad för merkostnader ??? 

står så still i huvudet på mig just nu... är hemma sjukskriven för ja gått in i väggen som de så fint heter så skallen e inte riktigt där den ska va .. 

månaden
    SKOR
    KLÄDER
    BLÖJOR
    RESOR  

nu känner ni ju inte oss.. men hur gjorde du ni?
    min son ramlar mycket slår sig sliter byxor som en annan byter trosor.. overaller m.m m.m

nån som har nå tips o ideer ?

engångskostnader är
    behöver en ny barnvagn som orkar mer kg
    tvättmaskin
    symaskin

• Svar på tråden Vårdbidrag, merkostnader HJÄLP
  • evaz

Inga extra kostnader för ex tvätt eller hygienprodukter??

Medicin som inte ingår i högkostnadskortet (eller är allt gratis för barn under 18 år minns inte riktigt?).
    Salvor, krämer för huden?

Munhygien - extra tandvårdsprodukter?

Behöver ditt barn hjälpmedel för att kunna förflytta sig? ex anpassad cykel? Kryckor etc

Kosten? Behöver ditt barn äta på något särskilt sätt / särskild kost för att må bra?

• Vixxx

Är han inskriven i LSS?

Annars tycke jag du ska ta kontakt med Barn och ungdoms habiliteringen i ditt landsting, de kan säker hjälpa dig med en lämplig vagn.
    På din vårdcentral borde du kunna få hjälp med blöjor, jag tror det var när barnen har fyllt 4 år så får dom hjälp via landstinget med blöjor.

Vi har en gravt handikappad 8-åring h*n har haft gratis sen hon var 3,5 år men det var för att vi kunde påvisa att h*n inte kommer att vara blöjfri den närmsta 2 åren.

Det mesta kan man få hjälp med genom habiliteringen, kolla av där först dom vet nog även vad du kan få hjälp och vad du ska skriva.
    När vi hade vårdbidrag så fick vi inget för extra slitage, det är jättesvårt att få.

• Tuxana

Ja just ja tvätt.. där sa du något.. blir mycket tvätt, tvättmedel och sånt kostar ju! 
    hygien åxå såklart! tackar !

de ända hjälpmedel ja har e cykel men den har ja köpt själ då cykel inte räknas som hjälpmedel.

för hans skull borde han ha "anpassade" bestick och sådant.. men de får ja bekosta själv... mycket spill och trasiga tallrikar och sådant nu istället...

medicin.. han har inge kontinuerlig medicinkostnad, han fick nå kramplösande för de misstänkte epilepsi.. men de va de inte.. sen har har vi inhalationer( hostastma) VB men de hör ju inte till hans cp skada..  

Vi går hos habiliteringen, har jagat dem under sommaren för att få hjälp tips på vad ja kan söka för men de hänvisar till kuratorn där som antingen e på semester, på tjänsteärende eller sjuk.. och nu har ja lessnat...

så ja tänkte att ja kunde höra mig för här medans ja sitter och knåpar ihop ett brev... 

• Tuxana
    Vixxx skrev 2013-08-12 19:21:41 följande:
    Är han inskriven i LSS?

Annars tycke jag du ska ta kontakt med Barn och ungdoms habiliteringen i ditt landsting, de kan säker hjälpa dig med en lämplig vagn.
    På din vårdcentral borde du kunna få hjälp med blöjor, jag tror det var när barnen har fyllt 4 år så får dom hjälp via landstinget med blöjor.

Vi har en gravt handikappad 8-åring h*n har haft gratis sen hon var 3,5 år men det var för att vi kunde påvisa att h*n inte kommer att vara blöjfri den närmsta 2 åren.

Det mesta kan man få hjälp med genom habiliteringen, kolla av där först dom vet nog även vad du kan få hjälp och vad du ska skriva.
    När vi hade vårdbidrag så fick vi inget för extra slitage, det är jättesvårt att få.
    tyvärr så hamnar min son i kläm där. 
    han är för frisk för att kallas sjuk och för sjuk för att kallas frisk..
    han går inte under LSS så han har inte rätt till något som LSS står för tyvärr..  
  • Vixxx

okej jag förstår Glad

Jag hoppas det löser sig för er och att ni får hjälpen ni behöver.

Vi är numera personliga assistenter åt barnet men h*n är ju gravt handikappad och blir inte bättre.

Men blöjor kan du få genom landstinget iallafall prata med vårdcentralen ni är skrivna på så ska dom hjälpa er Glad

Lycka till 

• evaz

Det finns något särskilt som heter "handikappersättning" som man söker genom försäkringskassan, undersök gärna detta. Vet inte vad som skiljer sig mellan vårdbidrag och handikappersättning mer än att det senare endast är tillägg för merutgifter pg handikappet.

• Tuxana
    Vixxx skrev 2013-08-12 20:40:58 följande:
    okej jag förstår Glad

Jag hoppas det löser sig för er och att ni får hjälpen ni behöver.

Vi är numera personliga assistenter åt barnet men h*n är ju gravt handikappad och blir inte bättre.

Men blöjor kan du få genom landstinget iallafall prata med vårdcentralen ni är skrivna på så ska dom hjälpa er Glad

Lycka till 
    tack det ska jag göra! Blöjor kostar!!! 
    ja jag hoppas det med ! 
  • frojken

Blöjor ska han ha rätt till, men det kan krävas ett intyg från någon på habiliteringen. Även banvagn ska han kunna få låna genom habiliteringen.
    LSS borde han ha rätt till eftersom han har ett varaktigt funktionshinder

• Tuxana
    frojken skrev 2013-08-13 10:38:48 följande:
    Blöjor ska han ha rätt till, men det kan krävas ett intyg från någon på habiliteringen. Även banvagn ska han kunna få låna genom habiliteringen. LSS borde han ha rätt till eftersom han har ett varaktigt funktionshinder

Ja jag tycker åxå det är konstigt att han inte går under lss... sist ja fråga Om barnvagn så fick ja bekosta det sj, de hjälpte mig med min dåvarande Emma ljunga att modifiera den lite, nå annat har de ej erbjudit, kan tänka mig att de kan hjälpa med rullstol, men de vill ja inte ha.... har kollat vagnar som tar mer kg, har hitta några men de ligger på runt 7000kr... Vad är det som "krävs" för att lss?
  • frojken
    Tuxana skrev 2013-08-14 00:40:49 följande:

Ja jag tycker åxå det är konstigt att han inte går under lss... sist ja fråga Om barnvagn så fick ja bekosta det sj, de hjälpte mig med min dåvarande Emma ljunga att modifiera den lite, nå annat har de ej erbjudit, kan tänka mig att de kan hjälpa med rullstol, men de vill ja inte ha.... har kollat vagnar som tar mer kg, har hitta några men de ligger på runt 7000kr... Vad är det som "krävs" för att lss?
     Att man har ett varaktigt (livslångt) funktionshinder som inte beror på åldrande. En utvecklingsstörning eller har autism eller om man i vuxen ålder får ett begåvningshandikapp efter en hjärnskada. Det är indelat i tre personkretsar och jag tycker din son borde passa in där. Han har väl ett varaktigt funktionshinder av sin CP-skada?

• blubbblubb

Ni ska få hjälp med vettiga redskap att äta med samt vagn alternativt rullstol från HAB. Ligg på dem.

Merkostnader:

- Kläder förslitning inne/ute, skor, regnkläder
    - Tvättkostnader
    - Förflyttning (behov att större bil) finns speciellt bilbidrag
    - Speciell mat
    - Speciella verktyg för att laga maten
    -  Apoteksvaror
     - Blöjor och tillbehehör
    - Resekostnader
    - Extrem förslitning på vissa saker?
    - Behöver ni göra anpassningar för att pasa honom, ramper, etc.        

Ta upp allt som har med barnet att göra, inte bara CP-skadan. Som allergier, astma eller liknande.                    

• Tuxana
    frojken skrev 2013-08-14 09:17:04 följande:
     Att man har ett varaktigt (livslångt) funktionshinder som inte beror på åldrande. En utvecklingsstörning eller har autism eller om man i vuxen ålder får ett begåvningshandikapp efter en hjärnskada. Det är indelat i tre personkretsar och jag tycker din son borde passa in där. Han har väl ett varaktigt funktionshinder av sin CP-skada?  

Jo han har ett varaktigt livslång skada.. men enligt hab så är han för frisk för att a underunder lss??? Hur kan de säg så då? Han funkar i tal o sådant ypperligt är det därför? För att han inte drägglar och sitter i rullstol? Ad arg jg blir, å på mig sj som inte ifrågasatt dem.....
  • Tuxana
    blubbblubb skrev 2013-08-14 14:24:26 följande:
    Ni ska få hjälp med vettiga redskap att äta med samt vagn alternativt rullstol från HAB. Ligg på dem. Merkostnader: - Kläder förslitning inne/ute, skor, regnkläder - Tvättkostnader - Förflyttning (behov att större bil) finns speciellt bilbidrag - Speciell mat - Speciella verktyg för att laga maten -  Apoteksvaror  - Blöjor och tillbehehör - Resekostnader - Extrem förslitning på vissa saker? - Behöver ni göra anpassningar för att pasa honom, ramper, etc.                Ta upp allt som har med barnet att göra, inte bara CP-skadan. Som allergier, astma eller liknande.                    

Har inge körkort så med bilblir svårt.. men annars tror jag att jag fått med resten.. toaletten är anpassad men de fick ja av hab..
Svar på tråden Vårdbidrag, merkostnader HJÄLP