• Izzo01

Min dotter håller på att bli en shopoholic!

Vi lever i ett väldigt genomkommersialiserat samhälle på många vis. Våra barn växer upp o lär sig att ett helgnöje gärna kan vara ett tillbringa hela dagen på ett köpcenter. Vi översköljs av billiga prylar som säkerligen inte är tillverkade på ett hållbart sätt.

Min snart 12-åriga dotter har drabbats av total shoppinghysteri. Det enda hon verkar bli riktigt engagerad i är att diskutera vad hon ska köpa nästa gång hon har pengar. Med fördel handlar det om smink, småprylar, godis o kläder. Hon har ingen förmåga att spara pengar till ngt större. Hon skriver långa listor över vad hon önskar sig. Trots att hon fyller år om två veckor vill hon ändå lägga sin veckopeng på ngt nagellack eller body butter av lågkvalitet. Hon är van att vi har betalat det mesta och hon har fått spendera sin veckopeng på 50 kr i princip på vad hon vill.

Jag håller på att bli vansinnig på detta beteende och det är verkligen tröttsamt att hela tiden diskutera varför hon inte behöver det ena eller andra. Det känns inte som ett normalt beteende och jag vet inte hur jag ska få henne på andra tankar. Tacksam för råd!!! 

• Svar på tråden Min dotter håller på att bli en shopoholic!
  • Sous

Det kan ju låta kontraintuitivt... men det skulle kanske funka att ge henne månadspeng istället (mer pengar på en gång) och sedan verkligen låta henne stå sitt kast när pengarna är slut. På så vis räcker pengarna till något lite större på en gång, eller så kan hon småhandla under månaden. Och varför diskuterar ni om hon behöver det ena eller det andra? Låt henne köpa vad hon vill utan diskussion för sina pengar, och ber hon er om småsaker säger ni bara:" Jaha, vill du ha det? Ja, det får du köpa för egna pengar." Jag tycker inte att man ska skuldbelägga barn för att de köper "dåliga" saker för sina pengar, antingen är det deras pengar som de får göra vad de vill med, eller så är det inte det, och då lägger man istället en summa direkt på sparkontot.

• Viveka01

Man lär sig av sina misstag! Låt din dotter få månadspeng. Efter ett tag är jag säker på att hon kommer att förstå vikten av sparande

• strojes

Jag skulle nog också gå över till månadspeng. Sätt er och prata igenom vad månadspengen ska räcka till och var tydlig med att det är det hon bara får pengar en dag i månaden och att de ska räcka tills nästa "utbetalning". Ni kanske ska prata om skillnaden på behov och vilja. Försök få henne att fundera och tänka till innan hon handlar något: "behöver jag verkligen just detta eller är det vara viljan att handla?" 
    Hur gammal är hon? Har hon ansvar för sina klädinköp också? Då blir det ju viktigt att verkligen poängtera vikten av att planera sina inköp så hon inte står där utan byxor för att alla är för små eller trasiga och en hel hög tröjor för att det är roligare att handla... 

• Ante94

Här är en till som tror att din dotter kan lära sig ngt av att få månadspeng istället! Vi kör stenhårt på det och i perioder så får man bita sig i tungan när man ser vad de köper, men det är ju deras pengar.

• Minniemousemommy
    Izzo01 skrev 2013-08-12 23:28:21 följande:
    Vi lever i ett väldigt genomkommersialiserat samhälle på många vis. Våra barn växer upp o lär sig att ett helgnöje gärna kan vara ett tillbringa hela dagen på ett köpcenter. Vi översköljs av billiga prylar som säkerligen inte är tillverkade på ett hållbart sätt.

Min snart 12-åriga dotter har drabbats av total shoppinghysteri. Det enda hon verkar bli riktigt engagerad i är att diskutera vad hon ska köpa nästa gång hon har pengar. Med fördel handlar det om smink, småprylar, godis o kläder. Hon har ingen förmåga att spara pengar till ngt större. Hon skriver långa listor över vad hon önskar sig. Trots att hon fyller år om två veckor vill hon ändå lägga sin veckopeng på ngt nagellack eller body butter av lågkvalitet. Hon är van att vi har betalat det mesta och hon har fått spendera sin veckopeng på 50 kr i princip på vad hon vill.

Jag håller på att bli vansinnig på detta beteende och det är verkligen tröttsamt att hela tiden diskutera varför hon inte behöver det ena eller andra. Det känns inte som ett normalt beteende och jag vet inte hur jag ska få henne på andra tankar. Tacksam för råd!!! 
    Mitt råd är: LÅT HENNE. Olika personer har olika intressen, och din dotter har intresserat sig får skönhetsprodukter. Du kanske inte tycker att hon behöver det, medan hon inte tycker att tex du behöver nya golfklubbor om du skulle golfa. Eller du kanske köper en ny krydda eller en ny disktrasa, medan hon köper ett nagellack och en mascara liksom. Det är som sagt olika intressen, varför försöker du förklara att hon inte behöver det ena eller det andra? så länge det inte är skadligt så får hon väl köpa vad hon vill för sin veckopeng? Ingen säger ju åt dig vad du får och inte får köpa för dina pengar? Försöker bara få dig att det det från hennes sida.. Men försök prata med henne om du nu ser det som ett köpberoende.

Anledningen till att jag reagerar så starkt är att jag har varit köpberoende, och det där är inga som helst varningstecken på det ens.
Svar på tråden Min dotter håller på att bli en shopoholic!