Föräldrapenning under sommarlovet? - Lärare
Hej!
Jag arbetar som lärare och fick barn den 5/3-13 och har nu haft semester och uppehållslön hela den här sommaren. Jag går nu på föräldraledighet igen och vill vara hemma så länge som möjligt med barnet utan att det påverkar min SGI. Jag vet att jag måste ta ut 5 dagar per vecka from den 5/3-14 för att behålla min SGI som den ser ut idag. Min fråga gäller dock vad som händer nästa sommar? Jag har ett par olika scenarion som kan vara aktuella:
Alt 1
Jag arbetar 50% from barnet fyller 1 år, dvs mars-14. I juni när eleverna slutar arbetar jag 100% och går sedan på semester och ferieuppehåll. Jag arbetar sedan 100% i augusti tills eleverna börjar då jag går ner i tjänst igen till någonstans mellan 50-80% arbete. När och hur mycket föräldrapenning måste jag ta ut för att inte min SGI ska sänkas? Jag har ju antagligen jobbat ihop liiiite semester och ferielön i detta fall.
Alt 2
Jag fortsätter att vara föräldraledig på heltid fram till skolavslutningen i juni-14 och jobbar sedan de arbetsdagar som ligger i juni för lärarna på 100%. Sedan är jag ledig under sommaren och jobbar 100% de första arbetsdagarna i augusti för att sedan gå ner till 50-80% arbete. När och hur mycket föräldrapenning måste jag ta ut för att inte min SGI ska sänkas? I det här fallet finns väl inte mycket semester eller uppehållslön att hoppas på...
Hoppas på ett svar som underlättar vår planering av uttag av föräldradagar. Lärartjänster är inte så lätta att planera utifrån i det här sammanhanget....
Tack på förhand!