• Anonym (Sommardilemmat)

Föräldrapenning under sommarlovet? - Lärare

Hej!
    Jag arbetar som lärare och fick barn den 5/3-13 och har nu haft semester och uppehållslön hela den här sommaren. Jag går nu på föräldraledighet igen och vill vara hemma så länge som möjligt med barnet utan att det påverkar min SGI. Jag vet att jag måste ta ut 5 dagar per vecka from den 5/3-14 för att behålla min SGI som den ser ut idag. Min fråga gäller dock vad som händer nästa sommar? Jag har ett par olika scenarion som kan vara aktuella:

Alt 1
    Jag arbetar 50% from barnet fyller 1 år, dvs mars-14. I juni när eleverna slutar arbetar jag 100% och går sedan på semester och ferieuppehåll. Jag arbetar sedan 100% i augusti tills eleverna börjar då jag går ner i tjänst igen till någonstans mellan 50-80% arbete. När och hur mycket föräldrapenning måste jag ta ut för att inte min SGI ska sänkas? Jag har ju antagligen jobbat ihop liiiite semester och ferielön i detta fall.

Alt 2
    Jag fortsätter att vara föräldraledig på heltid fram till skolavslutningen i juni-14 och jobbar sedan de arbetsdagar som ligger i juni för lärarna på 100%. Sedan är jag ledig under sommaren och jobbar 100% de första arbetsdagarna i augusti för att sedan gå ner till 50-80% arbete. När och hur mycket föräldrapenning måste jag ta ut för att inte min SGI ska sänkas? I det här fallet finns väl inte mycket semester eller uppehållslön att hoppas på...

Hoppas på ett svar som underlättar vår planering av uttag av föräldradagar. Lärartjänster är inte så lätta att planera utifrån i det här sammanhanget....
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Föräldrapenning under sommarlovet? - Lärare
  • Försäkringskassan

Hej!

För att din SGI ska vara skyddad när du går in på 100% arbete måste du fysiskt gå in och arbeta. Om du inte gör det måste du fortsätta att ta ut föräldrapenning fem dagar i veckan. När du sedan börjar arbeta deltid räcker det att du tar ut föräldrapenning för den tid du avstår arbete. Du får inte ta ut föräldrapenning under semesterperioden men måste ta ut fem dagar i veckan så fort semesterperioden upphör.

Hälsningar

Linda, handläggare

Hej igen!
    Jo, jag menar att jag fysiskt ska arbeta i alt 1 50% under våren och sedan 100% i början av sommaren innan semesterperioden infaller. Och i alt 2 100% under arbetsdagarna för lärarna i juni. I båda fallen jobbar jag fysiskt 100% i augusti under 1-2 veckor innan jag går ner i arbetstid.

Men menar du att jag i båda alternativen måste ta ut 5 dagar per vecka under den period då lärarna har uppehållslön/ferielön? Oavsett om jag har arbetat 50% under våren eller inte? Att jag ska fylla upp min tjänst med föräldrapenning till 5 dagar per vecka under vår och höst för att inte sänka SGI:n förstår jag ju men det är just sommaren jag inte kan begripa att den blir likadan i båda alternativen? 5 dagar per vecka efter semesterperioden låter mycket om jag redan gått in och jobbat under våren och ska fortsätta jobba under hösten? 

• Försäkringskassan

Hej

Här på Familjeliv så svarar vi bara på generella frågor. För att få ett tydligare svar om vad som gäller just dig så ska du kontakta Kundcenter på 0771-524 524.

Hälsningar
    Mia, handläggare

Fast det är väl en generell fråga för vilken lärare som helst, alltså hur man räknar kring sommarlovet. Procentsatserna hit och dit spelar ju ingen roll utan mer vad man ska titta på för att veta att man tar ut korrekt antal dagar per vecka för att sgi:n inte ska sänkas? Så frågan kvarstår ju hur man ska tänka när man arbetar som lärare och sen att jag gav lite exempel på hur jag ev. funderar över att lägga upp just min föräldraledighet är ju bara för att det ska finnas något att utgå ifrån... Kan jag maila FK och få ett tydligare svar för att sitta i telefonkö till FK för detta är ju lite lätt frustrerande då jag vet att de i Kundtjänst troligtvis måste lämna frågan vidare till en handläggare för fp i alla fall...

• Försäkringskassan

Hej!

När du är ledig för vård av ett barn som inte har fyllt ett år är din sjukpenninggrundande inkomst, SGI, skyddad.

Har barnet fyllt 1 år och du arbetar deltid gäller att man ska ta ut föräldrapenning för att skydda SGI.Om du inte fyller ut med föräldrapenningdagar upp till den arbetstid du hade innan du fick barn så får du en ny SGI baserad på din nuvarande arbetsinkomst.

Men om du går i tjänst under loven måste du fortsätta skydda SGI. 

Här kan du läsa i vår  Vägledning – SGI, på sidan 173 står det vad som gäller för  lärare

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d8ca4-7d71-4934-8554-c9f4e86f488c/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Vera, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning under sommarlovet? - Lärare