• morsaigen

14-månaders plötsligt vaken på nätterna - VAD GÖRA??

Hej!

Min 14-månaders dotter har sedan ca en vecka skaffat sig en ny mindre trevlig vana. Hon har alltid tidigare sovit bra på nätterna. Nu vaknar runt midnatt, med ett gallskrik. Hon är så ARG och vägrar ta flaska eller napp, bara skriker och slingrar sig som en ål. Till slut ser jag ingen annan möjlighet än att ta upp henne ut sängen och då blir hon lugn, men klarvaken! Får sen gå upp och leka med henne ca 2-3 timmar innan jag kan få henne att  somna igen. Försöker jag tidigare så somnar hon inte.

Vad gör man? Jag blir helt knäckt av att inte få sova! Och på onsdag ska hon skolas in på dagis, jag kommer att vara världens tröttaste mamma med världens tröttaste unge! 
    Ni andra som haft det så här - hur länge har det pågått? Och har ni gjort något särskilt för att få det att gå över? Råd? Tips? 

Låt mig sova!!!
  • Svar på tråden 14-månaders plötsligt vaken på nätterna - VAD GÖRA??
  • En glad tjej

Vad du än gör så lek absolut inte med henne. Jag hade förklarat att det är natt, ha fortfarande nerfläckat och trösta bara henne när hon är ledsen.

• morsaigen

Jo, det där rådet har man ju hört förut. Men jag måste säga att det är lättare i teorin än praktiken. För om jag försöker "göra ingenting" så blir hon bara superarg och skrikig. Hon vill tydligt ner på golvet. Och det finns två andra sovande individer i huset, så jag vill gärna hålla nere nivån på skrikigheten. Jag har gått nån slags mellanväg och låtit henne sitta på golvet med några leksaker, men med väldigt dämpad belysning och absolut inget ljud. Men... det funkar hur som helst inte, nu är klockan 4 och hon vara varit vaken sen 1.30. Solklart supertrött ni men skriker i panik bara jag närmar mig hennes sovrum/säng. Fuck vad jag är sliten nu. Detta är 3.e natten på raken, sen var det en natt tidigare i veckan också.

• morsaigen

Kan det bli så här av tänder som är på väg ut, en är precis på väg att bryta igenom...? Eller är det någon sk "utvecklingsfas!???

• Marina80
    morsaigen skrev 2013-08-13 03:58:26 följande:
    Jo, det där rådet har man ju hört förut. Men jag måste säga att det är lättare i teorin än praktiken. För om jag försöker "göra ingenting" så blir hon bara superarg och skrikig. Hon vill tydligt ner på golvet. Och det finns två andra sovande individer i huset, så jag vill gärna hålla nere nivån på skrikigheten. Jag har gått nån slags mellanväg och låtit henne sitta på golvet med några leksaker, men med väldigt dämpad belysning och absolut inget ljud. Men... det funkar hur som helst inte, nu är klockan 4 och hon vara varit vaken sen 1.30. Solklart supertrött ni men skriker i panik bara jag närmar mig hennes sovrum/säng. Fuck vad jag är sliten nu. Detta är 3.e natten på raken, sen var det en natt tidigare i veckan också.

Dom andra två individerna får sova någon annanstans då. Det är inte ovanligt med sådana perioder. Det absolut sämsta är att låta dom leka.

Det är bara att bita ihop. Klappa henne på huvudet, sjung godnattvisor (eller vad det nu är ritualer ni har när hon ligger i sängen och skall sova). Lägg ner henne i sängen igen och igen. Första natten kan det ta flera timmar och du får lägga ner henne 100 ggr. Men det brukar bara ta någon/några dagar innan det blir bättre.

Men aldrig, aldrig upp och leka.

Detta förutsätter att dottern är frisk och inte har ont någonstans tex magen.
  • Frontline
    morsaigen skrev 2013-08-13 03:58:26 följande:
     Solklart supertrött ni men skriker i panik bara jag närmar mig hennes sovrum/säng. Fuck vad jag är sliten nu. Detta är 3.e natten på raken, sen var det en natt tidigare i veckan också.
    Kanske inte vill ligga själv?

Våra barn har haft eget sovrum sen dom var några månader gamla men har lite då och då velat ligga bredvid oss i vår säng så det får dom göra ett tag sen så ligger dom i sina egna rum igen...

Dom 2 största nöjde sig med att bara ligga bredvid oss ett par timmar på natten för att sen gå in till sina egna sängar igen...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • morsaigen

Tack för alla råd. När hon vaknar är hon fly förbannad, skriker som galen och vrider sig runt i sängen. Ingen skönsång eller klappande i världen får tyst på henne. Ej heller nappflaska (som hon normalt sett somnar till), den vägrar hon ta. Likaså nappen. Det ENDA som får henne lugn är om jag tar upp henne och går UT ur rummet. Då blir hon pigg. Stannar jag kvar så gallskriker hon och vrider sig i famnen så man nästan tappar taget. Det märkliga var att det idag hände även vid dagsömnen (hon har alltid varit världens enklaste unge att lägga i egen säng på dagen). Då blev hon GALEN och började gallskrika. Efter en lång stunds försök av olika slag gick jag ut med vagnen, då sov hon efter 5 min. Jag tror snarare att detta är någon slags utvecklingsfas, nu även i kombination med övertrötthet. 3 timmar vaken de senaste 3 nätterna, utan att sova längre på morgonen. Och idag bara en timme dagsömn mot normalt 2. Fasar för natten som kommer, och för de kommande 3 dagarna då hon ska skolas in med mig vid sin sida..... :( Jag är helt slut, och hon likaså.

• Natulcien
    morsaigen skrev 2013-08-13 15:12:55 följande:
    Tack för alla råd. När hon vaknar är hon fly förbannad, skriker som galen och vrider sig runt i sängen. Ingen skönsång eller klappande i världen får tyst på henne. Ej heller nappflaska (som hon normalt sett somnar till), den vägrar hon ta. Likaså nappen. Det ENDA som får henne lugn är om jag tar upp henne och går UT ur rummet. Då blir hon pigg. Stannar jag kvar så gallskriker hon och vrider sig i famnen så man nästan tappar taget. Det märkliga var att det idag hände även vid dagsömnen (hon har alltid varit världens enklaste unge att lägga i egen säng på dagen). Då blev hon GALEN och började gallskrika. Efter en lång stunds försök av olika slag gick jag ut med vagnen, då sov hon efter 5 min. Jag tror snarare att detta är någon slags utvecklingsfas, nu även i kombination med övertrötthet. 3 timmar vaken de senaste 3 nätterna, utan att sova längre på morgonen. Och idag bara en timme dagsömn mot normalt 2. Fasar för natten som kommer, och för de kommande 3 dagarna då hon ska skolas in med mig vid sin sida..... :( Jag är helt slut, och hon likaså.
    Det kan inte vara så att hon sover för mycket på dagen då, och därför vaknar på natten? Två timmar låter mycket för en 14 månaders..?
  • morsaigen
    Natulcien skrev 2013-08-13 15:29:22 följande:
    Det kan inte vara så att hon sover för mycket på dagen då, och därför vaknar på natten? Två timmar låter mycket för en 14 månaders..?
    Det var iaf inte för mycket så sent som för en vecka sedan. Hon har alltid sovit både mycket och bra!
  • morsaigen
    Marina80 skrev 2013-08-13 04:20:18 följande:

Dom andra två individerna får sova någon annanstans då. 
    Nu bor ju inte jag i någon herrgård och kan flytta bort folk hur långt som helst. Dessutom går min andra dotter just på inskolning i skolan, så hennes nattsömn är ju minst lika viktig.
  • morsaigen
    Frontline skrev 2013-08-13 07:31:46 följande:
    Kanske inte vill ligga själv?
    Provat, funkar inte. Hon vill helt enkelt inte LIGGA för hon är pigg och arg och övertrött i en skön kombo.
Svar på tråden 14-månaders plötsligt vaken på nätterna - VAD GÖRA??