• Anonym (Ts)

Gravid trots kopparspiral!!!

Satte in en kopparspiral efter mitt andra barn i januari i år. Fick inte tillbaka mensen förrän i maj pga amning. Denna månaden kom inte mensen och jag blev orolig så tog ett graviditetstest som jag hade över här hemma och visst är det så!!! Är gravid! Hur är det möjligt?! Mina barn är 2,5 och 11 månader och vi ska sätta igång att bygga hus osv. Samtidigt vet jag att jag omöjligtsvis vill göra abort.

• Svar på tråden Gravid trots kopparspiral!!!
  • Anonym (Linnea)

Det hände min kollega också!
    De va nöjda med två flickor,, men så kom det en tredje! 

• viseversa

Oj andra tråden på kort tid där ts blivit gravid trots koppar spiral. Blir ju orolig. Blir gravid extremt lätt själv. Har nu kopparspiral för att vi inte ska ha fler barn(har 4 stycken) får hoppas den funkar för oss då i alla fall. Blir ju lite nojjig när man läser.

• Nyfiken gul

blev också gravid med kopparspiral. 

inget p-medel förutom avhållsamhet är ju 100%-igt säkert.  Så visst kan man bli gravid .  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (r)
    viseversa skrev 2013-08-13 07:23:04 följande:
    Oj andra tråden på kort tid där ts blivit gravid trots koppar spiral. Blir ju orolig. Blir gravid extremt lätt själv. Har nu kopparspiral för att vi inte ska ha fler barn(har 4 stycken) får hoppas den funkar för oss då i alla fall. Blir ju lite nojjig när man läser.
    Jag har haft kopparspiral i 6 år utan att bli gravid. För att ge dig en mer balanserad bild
  • mamma linuttan

Jag vart gravid med kopparspiral efter bara 4 1/2 månader efter andra barnet. Det är 14 månader emellan dom. Så det är fullt möjligt, kommer inte ha det igen!

• Philippa

Men om man blir gravid med spiral, riskerar man inte missfall då med tanke på att spiralen sitter mitt i livmodern? Eller hur blir det om man vill behålla barnet?

• viseversa

Anonym(r) tack för lugnande ord. Vi vill som sagt INTE haglet barn. 4 barn är verkligen Max. : ). Dock vet jag att OM jag skulle bli gravid igen så är abort inget alternativ heller. Så hoppas spiralen förhindrar det.

• Anonym (Ts)

Vi är nöjda med två barn och skyddar oss av en anledning och nu detta!! Va hos Bm nu och hon hittar inte trådarna!!! Herregud, den kan väl inte åkt ut utan att jag märkt det? Har haft väldigt kraftiga mensvärkar och mens men tycker att jag borde sett ifall den åkt ut. Hur kan man inte märka det?! Har oxå extremt lätt för att bli gravid vilket detta bevisar det ytterligare! Har fått en remiss till gyn för att se med Ul om de kan hitta spiralen.

• Anonym (Linnea)
    Anonym (Ts) skrev 2013-08-13 11:07:19 följande:
    Vi är nöjda med två barn och skyddar oss av en anledning och nu detta!! Va hos Bm nu och hon hittar inte trådarna!!! Herregud, den kan väl inte åkt ut utan att jag märkt det? Har haft väldigt kraftiga mensvärkar och mens men tycker att jag borde sett ifall den åkt ut. Hur kan man inte märka det?! Har oxå extremt lätt för att bli gravid vilket detta bevisar det ytterligare! Har fått en remiss till gyn för att se med Ul om de kan hitta spiralen.

Hur stor är en spiral? Jag ska sätta in en om några veckor...
  • Anonym (Ts)

Anonym ( Linnea); den är bara ngra centimeter. Tog en Alvedon en timme innan och jag tyckte inte att det kändes ngt speciellt, bara otäckt att sitta i gynstolen.

• Anonym (trådar)

Trådarna kan åka upp i livmoderhalsen och då känner man dem inte. Så var det för mig. Men den kan också åka ut, inte säkert att man märker det.

Jag hade kopparspiral i 7 år och det funkade kanon för mig. Sen blev jag gravid snabbt när jag tog ut den.

Philippa skrev 2013-08-13 09:14:58 följande:
    Men om man blir gravid med spiral, riskerar man inte missfall då med tanke på att spiralen sitter mitt i livmodern? Eller hur blir det om man vill behålla barnet?
    Risken är lite ökad för missfall, men inte så mycket. Om spiralen inte ser ut att sitta fast i moderkakan brukar man dra ut den.
  • Anonym (trådar)

Lite statistik: av 1000 kvinnor som använder kopparspiral under ett år blir 7-10 gravida. Alltså ovanligt, men inte omöjligt.

Har spiralen åkt ur har man ju dock inget skydd...

För hormonspiral blir 2-6 av 1000 gravida under ett år.

• Anonym (trådar)
    Anonym (Linnea) skrev 2013-08-13 11:10:36 följande:

Hur stor är en spiral? Jag ska sätta in en om några veckor...
    När man sätter in den är den ihopfälld i ett litet, litet rör. När man "släpper den" inne i livmodern vecklar den ut "armarna".

Det "nyper" lite precis när de sätter in den, men det är inget att oroa sig för, jag tyckte det var en baggis, det är över på några sekunder!
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (trådar) skrev 2013-08-13 12:27:50 följande:
    När man sätter in den är den ihopfälld i ett litet, litet rör. När man "släpper den" inne i livmodern vecklar den ut "armarna".

Det "nyper" lite precis när de sätter in den, men det är inget att oroa sig för, jag tyckte det var en baggis, det är över på några sekunder!

Tack för svaren! Jag är inte rädd för att det ska göra ont, har inte tänkt så långt... Blev mest nyfiken då TS eventuellt har tappat sin!
  • Anonym (r)
    Philippa skrev 2013-08-13 09:14:58 följande:
    Jo, men det kan faktiskt också bli en normal graviditet med spiralen kvar. Samtidigt innebär själva uttagandet av spiralen missfallsrisk också, men jag skulle tro att missfallsrisken är större om man låter spiralen sitta kvar.
  • Anonym (r)
    viseversa skrev 2013-08-13 09:45:22 följande:
    Anonym(r) tack för lugnande ord. Vi vill som sagt INTE haglet barn. 4 barn är verkligen Max. : ). Dock vet jag att OM jag skulle bli gravid igen så är abort inget alternativ heller. Så hoppas spiralen förhindrar det.
    Hoppas ni slipper en till graviditet. För att vara på den säkra sidan kan ni kanske kombinera med kondom under ägglossningen? Eller åtminstone avbrutet samlag. Det är ingen säker preventivmetod i sig men kombinerat med spiralen borde sannolikheten för en graviditet minska.
  • viseversa

Ja vi får nog göra så. Typiskt då jag litade på spiralen och bm sa att det var såååå ovanligt att bli gravid med spiral.

• Anonym (r)
    viseversa skrev 2013-08-13 14:34:32 följande:
    Ja vi får nog göra så. Typiskt då jag litade på spiralen och bm sa att det var såååå ovanligt att bli gravid med spiral.
    Säkerheten är ungefär densamma som för p-piller, men det är klart att möjligheten finns.
Svar på tråden Gravid trots kopparspiral!!!