• Autumnleaf76

Ont efter förlossningen i magen - vanligt??

Födde barn för en vecka sedan. Normal förlossning som gick bra, men efteråt slutade jag inte blöda och livmodern ville inte dra ihop sig. Fick mediciner för detta och de klämde o tryckte rejält på magen under ett par timmar för att få ut det blod som skulle ut. Förlora lite över en liter blod och hade lågt hb innan och definitivt efteråt. Fick en dos järndropp vid hemgång. Ska ta nytt hb idag.

Dagarna efteråt var jag såklart öm och slut, men behövde inte värktabletter. Men i fredags ( tre dagar efter fl) började jag få ont i magen och detta sitter i än.

Sitter jag still känner jag ingenting. Men när jag reser mig och ska gå gör det riktigt ont i nedre delen av magen. Vid varje rörelse smärtar det.

Ingen feber och avslaget luktar inte speciellt illa tycker jag, men inte ofta jag luktat på sådant :)

Är detta normalt? Eller bör jag bli orolig o kolla upp det?

• Svar på tråden Ont efter förlossningen i magen - vanligt??
  • Ramborg

Jag tycker du bör kolla upp det. Säkert är det ingenting. Men om det är en infektion behöver du ju få hjälp för det.

42.
  • Minza83

Eftervärkar är helt normalt och brukar kännas mer vid rörelse. Skulle det vara infektion så skulle du ha feber och ooont! (Hade själv en livmoderinf efter min 3e förlossn och jag blev jättedålig, blev inlagd dagen efter att vi blivit utskrivna från bb!)

• Nojlie

Jag hade också ont i magen i några veckor efter förlossningen, men det gick bort av sig själv tills lut :)

• Autumnleaf76

Efter att jag skrev detta fick jag riktigt ont ovanför naveln. Tog två Alvedon. Känns som jag är öm mellan brösten och sedan ett par centimeter ovanför naveln. Kunde inte riktigt röra mig när det var som värst.

Kan det vara något muskelärt?
    Vet att jag suttit som en hösäck vid amning.

• nozpa

Ring och prata med dom. Jag hade också ont i magen efter min första förlossning, efter ett par veckor fick jag nästan som förlossningssmärtor. Kunde inte röra mig, låg och grät på soffan i ca 2 timmar innan det släppte.
    Kollade upp det men det var inget mer än livmodern som drog ihop sig.
    Men tycker inte att ditt låter likadant, så jag hade ringt och pratat med dom.  

• Autumnleaf76

Ska ringa bm i eftermiddag och höra vad hon säger.

Känns obehagligt men det kanske är normalt. De tryckte massor på magen efter fl för att livmodern inte drog ihop sig.

• nozpa
    Autumnleaf76 skrev 2013-08-13 13:49:19 följande:
    Ska ringa bm i eftermiddag och höra vad hon säger.

Känns obehagligt men det kanske är normalt. De tryckte massor på magen efter fl för att livmodern inte drog ihop sig.

Kanske någon form av träningsvärk iom att dom tryckte så pass. Men bra att du ringer och kollar.
  • Autumnleaf76

Varit till läkaren och de vet inte vad det kan vara. Känns otryggt :( Ska äta Alvedon och avvakta :( Tog inte ens en snabbsänka utan tryckte bara på magen :(

• Autumnleaf76

Uppdaterar: Var på gynkoll den 15:e och det operation samma dag (skrapning). Hade rester kvar och en infektion. Fick antibiotika (kåvepenin) som jag åt i fem dagar. Dagen efter avslutad kur ringer läkaren och meddelar att odlingen som gjorts visade på en bakterie som inte kåvepenin biter på. Fick nya tabletter, Eusaprim forte, som jag nu ska äta fram till måndag.

Har fortfarande rejält ont i magen. Smärtan sitter över hela buken :(

Så jag kan härmed meddela att man behöver varken ha feber eller illaluktande avslag vid en infektion i livmodern. Smärtan kan dessutom vara lokaliserad ovanför naveln och inte nertill.

Svar på tråden Ont efter förlossningen i magen - vanligt??