• kikkiiii

Utbetalning från trygghansa?

Hej! Vi har nyligen fått utbetalat ett belopp från Trygg Hansa pga sonens funktionshinder. Det kom in på mitt konto och min enda tanke är ju att jag och pappan till barnet ska öppna ett konto där vi ska sätta in HELA summan för jag tycker att det är sonens pengar som han kommer att behöva i framtiden, eller när han blir äldre och kanske behöver åka iväg på olika aktiviteter osv som förmodligen kostar en del..Men nu börjar pappan tjata om att han tycker att vi som föräldrar ska ta en del av utbetalningen..10% av summan pratar vi om, och jag har sagt nej till det då jag tycker det känns fel och att jag som sagt tycker det är sonens pengar..men nu har pappan aldrig haft någon bra hand om sina pengar och har nyligen köpt en hund och nu ringer han liksom och säger att jag måste föra över pengar till honom till slutet av denna månad för att han behöver pengar?  så då ska han liksom "ta" av sonens pengar pga att hans ekonomi är som den är?

Han förstår verkligen ingenting...Hur har ni gjort när ni fått någon summa utbelad från försäkringsbolag osv? Vårdbidrag hade vi förut innan vi fick assistansen för sonen osv..

• Svar på tråden Utbetalning från trygghansa?
  • Philippa

Sätt in pengarna på sonens konto OCH överförmyndarspärra det omedelbart!

Ring överförmyndarnämnden så hjälper dom dig INNAN du för över pengarna. 

• Doodelidoo

När sonen fick ersättning för ett ärr i ansiktet från Trygg Hansa ville de ha barnets kontonummer. Tycker absolut att pengarna ska gå till barnet.

• kikkiiii

Vad innebär det är överförmyndarspärra? :) Förstår inte att det ska vara sånt krångel med pappan hela tiden. Känns ju som en självklarhet att det är sonens pengar. När han kommer upp i tonåren kommer han säkert att behöva en hel del pengar så att han kan få den hjälp och stöd han behöver och få åka iväg på roliga saker..

Pappan tycker ju inte att jag har rätt att bestämma att alla pengar ska gå till sonen? Försöker förklara för honom att sonen kommer behöva mycket i framtiden, men allt handlar om nuet för pappan tyvärr..

• kikkiiii

Oj, nu kan jag inte skriva..Vad innebär det att överförmyndarspärra menar jag.. =)

• Philippa
    kikkiiii skrev 2013-08-13 11:26:51 följande:
    Oj, nu kan jag inte skriva..Vad innebär det att överförmyndarspärra menar jag.. =)

Googla så hittar du en massa info om det
  • vännen

Om ett barn får ut pengar överstigande ett prisbasbelopp (44 500 kr år 2013) från exempelvis en barnförsäkring, arv eller gåva ska dessa pengar enligt föräldrabalkens regler sättas in på ett så kallat överförmyndarspärrat konto. Detta innebär att pengarna inte får användas fritt av föräldrarna. Förmyndaren uppmanas då av utbetalaren att öppna ett sådant konto i barnets namn. När pengarna har satts in, meddelar utbetalaren överförmyndaren.

• Duckan

Varför i hela friden tycker han att ni har rätt till dessa pengar? Hur kom han fram till 10%
    Här skulle de gått rätt in på barnets konto.

• FruFog

När sonen fick ersättning för ett ärr av Trygg Hansa ville de ha sonens eget kontonummer eftersom det är hans pengar. Pengarna är inte era utan sonens

• kikkiiii

Ja, enligt pappan som sa sig hade pratat med försäkringsbolaget och de hade då sagt att vi fick göra vad vi ville med pengarna..Men ja, för den som inte är född i farstun så förstår väll alla normala föräldrar att det är barnets pengar för det är hans svårigheter och han kommer att behöva varenda krona i framtiden..

I allafall så pratade jag med min mamma om detta och jag har ju ingen rätt egentligen att bestämma över pengarna så..Nu hade ju pappan lite kris ekonomiskt tydligen..Egentligen inte då han gått och köpt hund med sin nya tjej som absolut inte har någon bra ekonomi så jag förmodar att sonens pappa betalat hunden och allt som hör till den så det förvånade mig inte att han skulle komma krypandes...Men som sagt så blev jag tvungen att betala ut 6500 kr till honom, av sonens pengar då han tyckte att han skulle ha det? Han var dock tydlig med att han skulle sätta in de pengarna till honom sen..(tror jag inte ett skit på dock)..

Vi ska i allafall gå på banken i veckan och få någon ordning på resten av pengarna...

Tack för era svar. Ska kolla upp och läsa på mera..han ska inte slippa undan att sätta in de där 6500 kronorna..
    Jag är så otroligt less på sonens pappa..Han gav mig det bästa någonsin, men snacka om att han inte förstår vad det innebär att ha barn.. :( Allra minst ett barn med en hel del svårigheter..

• Gladskit

Min son har inget eget konto i hans namn så Trygg Hansa fick nöja sig med vårt kontonummer när vi fick ersättning från dem tidigare i år. Och det är det upplägget vi har valt för hans sparande, det sker i vårt namn även om kontot är avsatt för honom och det är "hans pengar". Just för att det är sånt strul med att båda ska skriva på osv om man gör förändringar. Men det var som sagt inga problem.

Hur ni vill göra med uppdelningen av er sons ersättning är helt upp till er. Jag ser det som att pengarna är satta att underlätta för honom i hans vardag och det kan komma tider längre fram då ni verkligen behöver dem. Så jag skulle inte använda upp dem om det inte var något som verkligen var viktigt för familjen.

• phillipha
    Gladskit skrev 2013-12-17 09:00:54 följande:
    Min son har inget eget konto i hans namn så Trygg Hansa fick nöja sig med vårt kontonummer när vi fick ersättning från dem tidigare i år. Och det är det upplägget vi har valt för hans sparande, det sker i vårt namn även om kontot är avsatt för honom och det är "hans pengar". Just för att det är sånt strul med att båda ska skriva på osv om man gör förändringar. Men det var som sagt inga problem. Hur ni vill göra med uppdelningen av er sons ersättning är helt upp till er. Jag ser det som att pengarna är satta att underlätta för honom i hans vardag och det kan komma tider längre fram då ni verkligen behöver dem. Så jag skulle inte använda upp dem om det inte var något som verkligen var viktigt för familjen.

Fast trygghansa betalar inte ut pengar längre om det inte är till ett konto i barnets namn. Då får man inga pengar! Vi fick nämligen öppna ett konto enbart för att få ersättningen som sonen skulle ha.
  • blubbblubb
    phillipha skrev 2013-12-17 11:58:25 följande:

Fast trygghansa betalar inte ut pengar längre om det inte är till ett konto i barnets namn. Då får man inga pengar! Vi fick nämligen öppna ett konto enbart för att få ersättningen som sonen skulle ha.

Men det finns väl pengar som är till för föräldrarna också? Extra ekonomiskt stöd vid vårdbidrag är väl, gissar jag, för att täcka föräldrarnas extrakostnad.
  • Maddi

Jag tycker det är skillnad om föräldrarna behöver pengarna pga att dom inte har råd att köpa hjälpmedel som barnet behöver om hen har handikapp.

Men annars är de ju barnets pengar, det är ju inte föräldrarna som eventuellt fått ett ärr och måste leva med det, de är ju barnet. Att han inte skäms!

• Gladskit
    phillipha skrev 2013-12-17 11:58:25 följande:

Det här var i maj månad och då gick det i alla fall bra.
Svar på tråden Utbetalning från trygghansa?