Hypokondrikern skrev 2013-08-16 14:31:54 följande:
Äh, matråden är lite överdrivna. Precis som någon sa innan: tänk på hur dom levde förr, och i andra länder. Det råder ju inte direkt barnbrist i fattigare länder. Jag äter lite mögel och opastöriserade ostar. Och man en råkade hälla i mig en burk starköl (han är färgblind och tog fel flaska). :)
Fast missfall och spädbarndödligheten var högre förr och är fortfarande högre i en hel del fattiga länder där man inte har/följer dom råden
och som sagt så är det risken som beräknas, och inte att man absolut kommer få något om man råkar äta eller dricka något, ju mer risker man tar, ju större är risken att något går fel, och ju mindre risker man tar, ju mindre är risken att något går fel (men det kan trots det gå fel ändå, för risken finns alltid)
jag känner ingen som fått tex. lungcancer, men jag skulle trots det inte röka själv eller tycka det är okej med rökning i alla situationer bara för att jag inte personligen känner någon som fått det
jag känner heller ingen som fått listeria, men jag skulle trots det inte äta något som utsätter mig för det, eller uppmuntra andra att äta sånt om dom är gravida
och det är det som är så bra med forskning och riskkalkylering, det är baserat på fakta och sannolikhet och inte personliga erfarenheter eller tro
så vad du än tror eller själv har för erfarenhet, så finns det risker, som man själv kan öka eller minska
och jag personligen, vill minska dom.