• Vårväntanochlängtan

Ätit förbjuden mat under graviditet

Jag har vid två tillfällen råkat äta förbjuden mat nu under tidig graviditet. Är i v. 16 nu & rätt så orolig.
    I midsomras (v.9) åt jag glatt av varmrökt lax då jag inte trodde att det var någon fara och sedan har jag även lyckats få i mig salami efter att ha smakat av sambons baguette som jag inte visste vad han hade i. 

Ni som har varit gravida, åt ni också medvetet eller omedvetet av förbjuden mat och lyckades ändå få fullt friska ungar eventuellt åt i tidig graviditet och allt har gått bra senare också?

• Svar på tråden Ätit förbjuden mat under graviditet
  • Elsis00

Att ha råkat äta något som är mindre bra har nog vi alla gjort. Oroa dig inte, det är jätte liten risk att bli smittad även om det såklart finns risk. Men det vore skillnad om man äter det som är mindre lämpligt varje dag. Själv åt jag parmaskinka dagen innan jag plussade och en skiva brie och salami när jag inte tänkte mig för när jag åt en baugette.

• pernilla78

Tänk vad våra mammor satte i sig när dom väntade oss!

Jag är född 1978 och min mamma har rökt, minskade dock, under sina 3 graviditeter.

Fanns inga "regler" på bra å dåligt då!

• HannaS

Du kan vara lugn. Det är ju rätt små intag du fått i dig så risken är liten för infektioner. Man ska ju undvika dessa produkter men bebisen överlever. Är du orolig så prata med din barnmorska. 

Jag blev gravid med första barnet mitt under julbords- och julfestligheterna. Ett par dagar efter nyår gjorde jag ett gravtest. Min son har kommit ut fullt frisk och mår strålande 2 år gammal.  

I Spanien är det många mödrar som fortsätter äta sin serranoskinka och dricka sitt vin till maten trots bebis i magen. De tittade snett på mig i somras när jag nekade. Hursomhelst så kommer deras bebisar ut välskapta, även om jag tycker att det är lite risky att dricka alkohol under graviditeten.  

• tredjegångengillt

En listeriainfektion hade du märkt för länge sedan. Lägg ned oron.

Rökt lax kan du äta om du vet att den är färsk. Salamin lägger du i frysen tre dygn och smaskar sedan också med gott samvete.

• supersötasilversara

Jag förstår din oro, det är hopplöst vad sådant kan gnaga!! Men so flera har skrivit så hade du märkt om du fätt i dig smittan. Jag åt parmaskinka en gång under första graviditeten (som ändå varit i ugnen) men som jag våndades efteråt: tänk om den knte var riktigt upphettad?? Men tjejen kom ut fullt frisk och pigg . Nu oroar jag mig lite för att jag inte sköljt jordgubbarna och salladen tillräckligt...

• Vårväntanochlängtan

Tack för era svar. Detta blir första barnet och tidigare har jag haft ett MA så jag tror oron är upptrappad rejält därefter. Men jag tycker mig börjat känna fladder i magen så allt verkar bra än så länge. Får tänka mig för en extra gång i framtiden i stället.

• Vick82

Jag drack alkohol innan jag var medveten om att jag var gravid, det var något glas vi och blev visserligen inte så påverkad, dock har jag hört om många som gjort det, men det känns ändå inte så bra! Hade en mardröm när jag drömde att jag hällde i mig ren sprit o sen kom jag på att så där skulle jag inte ha gjort! Sen stoppade jag fingrarna i halsen... och att spy är en av mina värsta mardrömmar så det var en hemsk natt! {#emotions_dlg.djavulsk}

Nu i veckan råkade jag äta gös, helt utan att tänka på det... men som sagt, tror det viktigaste är att inte äta sånt man inte ska regelbundet... o när jag tänker till så aktar jag mig för sånt!

• Elsis00

Vick82: gös får man äta någon gång under graviditeten, jag har också gjort det. Står på livsmedelsverket att den tillhör gruppen som man får äta någon enstaka gång

• Vick82

Ah, skönt... men känns ändå bra att försöka låta bli om man inte får något extremt jättesug Glad

Elsis00 skrev 2013-08-16 12:07:06 följande:
    Vick82: gös får man äta någon gång under graviditeten, jag har också gjort det. Står på livsmedelsverket att den tillhör gruppen som man får äta någon enstaka gång
  • Hypokondrikern

Äh, matråden är lite överdrivna. Precis som någon sa innan: tänk på hur dom levde förr, och i andra länder. Det råder ju inte direkt barnbrist i fattigare länder. Jag äter lite mögel och opastöriserade ostar. Och man en råkade hälla i mig en burk starköl (han är färgblind och tog fel flaska). :)

• Vick82

Håller inte riktigt med dig... men jag blev faktiskt förvånad över att det inte finns så väldans många saker o hålla reda på... hade faktiskt förväntat mig att det skulle vara mer.

Sen är det klart... om en förälder dricker alkohol så finns det ingenting som säger att barnet till 100 % blir skadat, men det handlar väl om hur riskbenägen man är. Livet handlar ju mycket om o väga kostnad mot nytta o jag kan inte påstå att jag saknar någon alkohol... hade väl varit jobbigare om jag gjort det! Glad

Hypokondrikern skrev 2013-08-16 14:31:54 följande:
    Äh, matråden är lite överdrivna. Precis som någon sa innan: tänk på hur dom levde förr, och i andra länder. Det råder ju inte direkt barnbrist i fattigare länder. Jag äter lite mögel och opastöriserade ostar. Och man en råkade hälla i mig en burk starköl (han är färgblind och tog fel flaska). :)
  • Tess1990
    Hypokondrikern skrev 2013-08-16 14:31:54 följande:
    Fast missfall och spädbarndödligheten var högre förr och är fortfarande högre i en hel del fattiga länder där man inte har/följer dom råden

och som sagt så är det risken som beräknas, och inte att man absolut kommer få något om man råkar äta eller dricka något, ju mer risker man tar, ju större är risken att något går fel, och ju mindre risker man tar, ju mindre är risken att något går fel (men det kan trots det gå fel ändå, för risken finns alltid) 

jag känner ingen som fått tex. lungcancer, men jag skulle trots det inte röka själv eller tycka det är okej med rökning i alla situationer bara för att jag inte personligen känner någon som fått det 
    jag känner heller ingen som fått listeria, men jag skulle trots det inte äta något som utsätter mig för det, eller uppmuntra andra att äta sånt om dom är gravida 

och det är det som är så bra med forskning och riskkalkylering, det är baserat på fakta och sannolikhet och inte personliga erfarenheter eller tro
    så vad du än tror eller själv har för erfarenhet, så finns det risker, som man själv kan öka eller minska
    och jag personligen, vill minska dom. 
  • EmmilyEriksson
    Tess1990 skrev 2013-08-20 08:22:48 följande:
    Fast missfall och spädbarndödligheten var högre förr och är fortfarande högre i en hel del fattiga länder där man inte har/följer dom råden

och som sagt så är det risken som beräknas, och inte att man absolut kommer få något om man råkar äta eller dricka något, ju mer risker man tar, ju större är risken att något går fel, och ju mindre risker man tar, ju mindre är risken att något går fel (men det kan trots det gå fel ändå, för risken finns alltid) 

jag känner ingen som fått tex. lungcancer, men jag skulle trots det inte röka själv eller tycka det är okej med rökning i alla situationer bara för att jag inte personligen känner någon som fått det 
    jag känner heller ingen som fått listeria, men jag skulle trots det inte äta något som utsätter mig för det, eller uppmuntra andra att äta sånt om dom är gravida 

och det är det som är så bra med forskning och riskkalkylering, det är baserat på fakta och sannolikhet och inte personliga erfarenheter eller tro
    så vad du än tror eller själv har för erfarenhet, så finns det risker, som man själv kan öka eller minska
    och jag personligen, vill minska dom. 
    Håller helt med dig. Om de finns saker som kan skada mitt barn eller öka riskerna för MF eller skador , så undviker man dom så gått de går. Iaf när man vet om vad man ska undvika och inte. Sen kan man ju som sagt råka få i sig nått :) Men händer de nån gång är de ingen fara :)
  • Tess1990
    EmmilyEriksson skrev 2013-09-18 06:56:30 följande:
    Håller helt med dig. Om de finns saker som kan skada mitt barn eller öka riskerna för MF eller skador , så undviker man dom så gått de går. Iaf när man vet om vad man ska undvika och inte. Sen kan man ju som sagt råka få i sig nått :) Men händer de nån gång är de ingen fara :)
    ja, men samtidigt så finns det ju saker man kan göra för att fixa så man får äta vissa saker ändå,
    tex. jag älskar fetaost och olika getostar! men alla är inte pastöriserade men då använder jag dom i varma rätter helt enkelt så det värms upp så mycket så alla ev. bakterier dör

och vissa saker behöver man ju inte undvika helt, som tex. kaffe, det är helt okej så länge man inte dricker för mycket och har koll på hur mycket koffein man får i sig under en hel dag

sen är det ju faktiskt en väldigt begränsad tid som man inte ska äta och dricka saker, det är inte hela livet
    och ja, som sagt en enstaka gång gör oftast ingenting, man ska vara medveten om riskerna, men procentuellt så är det väldigt få som det faktiskt händer något med.   
Svar på tråden Ätit förbjuden mat under graviditet