• BlommanFörDagen

Katten är besatt av att slicka barnen på munnen!

Hej!

Vår kattgosse på 17 veckor är helt underbar och kelig.
    Men han har börjat med en ovana att så fort barnen (7 och 5 år gamla) gosar med honom så börjar han direkt att rengöra dom på munnen. Barnen tycker det är mysigt och skrattar och då ska han till och med in med tungan inuti munnen.
    Jag är inte alltid där och kan säga till och nu senast i morse så var han uppe i min dotters säng och efter att han "pussat" henne så börjar hon nysa och får massor med snor i näsan. Jag tror hon kan vara överkänslig för kattens saliv.

Jag har sagt till barnen att det är mycket bakterier i kattens mun o.s.v...

Har ni också katter med sådana beteenden?

• Svar på tråden Katten är besatt av att slicka barnen på munnen!
  • Koppkaka

Det är en katt. Deal with it. Den kommer inte sluta för att du säger till den.

• Fia 28

Katten ser barnen som sina egna kattungar, så därför håller hon dem rena. Tyvärr förstår ju inte katter svenska, så bäst är nog att säga åt ungarna att putta undan henne när hon börjar slicka istället.

• BlommanFörDagen

Nej, jag begriper också att katter inte begriper svenska, och att jag måste påmina barnen.

viseversa skrev 2013-08-13 11:12:09 följande:
    Vad kan hända tror du ts?

Vad kan hända? Läs mitt inlägg: Jag skrev att dottern fick rejäl nysningar och förkylningssymptom direkt då katten varit där, det var det som hände.
  • Fia 28
    BlommanFörDagen skrev 2013-08-13 11:30:01 följande:
    Nej, jag begriper också att katter inte begriper svenska, och att jag måste påmina barnen.

Vad kan hända? Läs mitt inlägg: Jag skrev att dottern fick rejäl nysningar och förkylningssymptom direkt då katten varit där, det var det som hände.
    Det är knappast saliven hon inte tål utan själva katten. Jag tål också katter helt ok så länge inget av katten får kontakt med ansiktet.
  • cutepoison
    Fia 28 skrev 2013-08-13 11:31:44 följande:
    Det är knappast saliven hon inte tål utan själva katten. Jag tål också katter helt ok så länge inget av katten får kontakt med ansiktet.
    Fast det är ju inte katten man är allergisk mot utan salivet och något de utsöndrar från huden. 
  • cutepoison

Så länge dina barn uppmuntrar kattens beteende så kommer den inte att sluta. De är värre än hundar och svåra att avvänja. Min katt gillar att slicka människor som kommer hit i näsan, inte mig för det tillåter jag inte men dem blir ju paffa och låter henne göra det (?) och då fortsätter hon såklart med det. 

• BlommanFörDagen
    cutepoison skrev 2013-08-13 11:33:36 följande:
    Fast det är ju inte katten man är allergisk mot utan salivet och något de utsöndrar från huden. 
    Precis! Helt rätt.

• BlommanFörDagen
    cutepoison skrev 2013-08-13 11:35:07 följande:
    Så länge dina barn uppmuntrar kattens beteende så kommer den inte att sluta. De är värre än hundar och svåra att avvänja. Min katt gillar att slicka människor som kommer hit i näsan, inte mig för det tillåter jag inte men dem blir ju paffa och låter henne göra det (?) och då fortsätter hon såklart med det. 

Ja, jag får prata med barnen.
    De kan ju låta honom tvätta ändå, fast inte just i munnen.
  • cutepoison
    BlommanFörDagen skrev 2013-08-13 11:37:13 följande:

Ja, jag får prata med barnen.
    De kan ju låta honom tvätta ändå, fast inte just i munnen.
    Ja det är bara att dem konsekvent puttar bort honom då han kommer nära munnen, gör dem inte de så kommer han nog fortsätta om han av ngn anledning inte själv tappar intresset. 
Svar på tråden Katten är besatt av att slicka barnen på munnen!