• dandelion87

England eller Skottland?

Jag och min sambo ska gifta oss om ca ett år och vi har redan nu börjat fundera på eventuell bröllopsresa.
    Vi funderar just nu på England eller Skottland. Vi funderar nu över vart det finns mest saker att se på respektive ställen.
    Vi är intresserade av gamla slott (gärna slott man kan gå in i med eventuell guidad tur), kyrkor, små typiska engelska byar, krigsmuseum mm.
    Det första vi tänkte på när England kom på tal var Glastonbury, med Tor och Avalon. Någon här som varit där?

Vi planerar att hyra bil, men det vore ju bäst om det inte blev jättemånga timmars åkande mellan alla sevärdheter..

Någon som har tips och förslag på trevliga ställen att åka till och vad som finns att se/göra?
    Har sökt runt på internet men tänkte om någon har personlig erfarenhet och tips.

• Svar på tråden England eller Skottland?
  • PuffenSara

Jag kan varmt rekommendera Skottland och framförallt Edinburgh. (Inte Glasgow). I Edinburgh kan ni uppleva en stad som erbjuder allt, modern shopping till medeltida slott, kyrkor och katedraler. Det är en mycket spännande kultur,annorlunda matvanor, hantverk, rikt nattliv med mera. Ni kan lätt göra utflykter till höglandet och bo på olika pensionat. Prova på säckpipa, whisky, paddla kanot och göra rundvandringar på gamla spökslott. Hoppas ni får en trevlig resa!

• dandelion87

Tack för tipset :)

Någon mer?

Skriv gärna med vart ni bodde, b&b eller hotell?

• Passionsfrukt
    PuffenSara skrev 2013-08-13 17:29:23 följande:
    Jag kan varmt rekommendera Skottland och framförallt Edinburgh. (Inte Glasgow). I Edinburgh kan ni uppleva en stad som erbjuder allt, modern shopping till medeltida slott, kyrkor och katedraler. Det är en mycket spännande kultur,annorlunda matvanor, hantverk, rikt nattliv med mera. Ni kan lätt göra utflykter till höglandet och bo på olika pensionat. Prova på säckpipa, whisky, paddla kanot och göra rundvandringar på gamla spökslott. Hoppas ni får en trevlig resa!
    Håller med! Edinburgh har allt och är en perfekt stad att semestra i: trevliga mänjniskor, gångavstånd och som PuffenSara skrev: man kan lätt ta en buss eller tåget till högländerna och gå på utflykt!
    Jag har varit där två gånger och vill åka på nytt! (Har dock bott hos bekanta så kan inget säga om hotell eller pensionat.) 
  • SpanskaFlugan

Jag älskar Skottland  (bodde i Edinburgh för många år sen) men om ni vill ha kortare körtider skulle jag rekommendera södra England. Ett tips är att utgå från exempelvis Oxford (otroligt vacker liten stad, Harry Potter känsla (bo på The Randolph...) och sen hyra bil och köra ut i The Cotswolds och bo på B&B där, mycket "chocolate box villages" och känns som det gamla England. Sen kan man ta sig vidare mot Stonehenge, Wales eller ner mot Devon, Dorset och Cornwall. Kustlinjen där är helt otroligt vacker. 

• MamaPapa

Västra kusten i Skottland är jättefin - vi åkte en vecka för 10 år sedan till Oban och Isle of Skye bl a. Fina distellerier att gå på (Oban i Oban och Talisker på Isle of Skye). Vi åkte också inåt landet till Inverness och sedan till Edinburgh - som skrevs ovan jättemysig stad.
    I centrala England finns mycket att se - Warwick castle, Stratford upon Avon, shopping i outleten i Bicester, Oxford, Cambridge, Bath.
    Västra England med Cornwall är också jättefint.

Svar på tråden England eller Skottland?