• Äppelpaj80

Bästa matkassen när man har barn?

Vill pröva på matkasse för att förbättra våra matvanor och min dåliga fantasi kring mat.
    Vilken kassa skulle ni som prövat rekommendera eller inte rekommendera?
    Jag har 2 barn på 5 och 6 år.  De är inte överförtjusta i grönsaker i maten. Men de äter färska grönsaker som tomat gurka och morötter på sidan om.

• Svar på tråden Bästa matkassen när man har barn?
  • evaz

Vilka matkassar som du kan beställa beror ju på vart i landet du bor. Här har vi ICAs, Coops, Citygross, Linas och Familyfood. Den sistnämnda leverantören börjar med en särskild "barnfamiljs kasse" nu i höst. Den verkar spännande tycker jag. Vi har funderat på att testa den i höst.
    Annars har de flesta barnfamiljer i min omgivning provat lite olika kassar, men de flesta har fastnat för Citygross som ett barnvänligt alternativ. Mycket rätter med igenkänningsfaktor, typ pasta med skinksås. Personligen tycker jag att den är tråkig, deras recept kan man liksom komma på ändå. Men barnen gillar dem.

Rekommenderar inte Linas barnkasse, alldeles för mycket korv och färdiga såsblandningar.

• SpanskaFlugan

Jag gillar Linas faktiskt. Barnkassen är ju till för att spara tid och har lite mer halvfabrikat. Vill man har lite mer spännande mat så kanske deras originalkasse funkar. Personligen har jag fastnat för inspirationskassen för den har mer ovanliga matvaror och är tänkt bara för fyra dagar.

• Äppelpaj80

Jag bor i Stockholms län så antar att de flesta funkar här.
    Tack för tips, gärna mer.

• svarta

Sånt är ju knepigt. Vi provade Linas matkasse, men vi tyckte det var för mycket halvfabrikat. Citygross tyckte vi var alldeles för trist. Nu har vi Ecoviva och den är ju inte alls barnanpassad, men oftast kan ju barnen äta ändå, men att man inte blandar ihop allt exempelvis. Det kommer med lite barntips. Vi är nöjda!

• hundhår

Kocken och jag är den bästa jag provat och de har inga halvfabrikat och gör egna såser från grunden, roliga bra recept som även passar barn. Bra att de får prova på riktiga smaker utan halvfabrikat det kanske lockar i framtiden till att prova nytt och laga egen mat från grunden.

• Aniiee

Kocken och jag verkar bara leverera till Göteborg, vilket kanske inte funkar om man bor i Stockholm =) Eller har jag missat något?

Svarta: Är Ecoviva svårt? Svårlagat och mycket arbetstid och så? Mina vänner skulle behöva slippa tänka på maten nu... =/

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Blågrön

Åh vad tråkigt att dom bara levererar till GBG.

Då kanske jag kan fråga er, experter på detta område. Vilken matkasse skulle ni föredra till två pers, som äter lite finare mat, absolut inte halv fabrikat.. Det kanske blir LCHF kassen, om den levererar till Växjö?

Vi ska i alla fall börja beställa hem delikatessboxen, lite godare på helgerna :)

• SpanskaFlugan
    Blågrön skrev 2013-08-19 02:49:35 följande:
    Åh vad tråkigt att dom bara levererar till GBG. Då kanske jag kan fråga er, experter på detta område. Vilken matkasse skulle ni föredra till två pers, som äter lite finare mat, absolut inte halv fabrikat.. Det kanske blir LCHF kassen, om den levererar till Växjö? Vi ska i alla fall börja beställa hem delikatessboxen, lite godare på helgerna :)

Linas Inspirationskasse eller Middagsfrids originalkasse. Linas är just för de som vill testa ny mat och med lite finare råvaror. Vi har fått salmalax några gånger. Mycket gott! Middagsfrids har mer ekotänk och minimerar tillsatserna (inte för att det är särskilt mycket i de andra kassarna men det är Middagsfrids grej). Förresten, ni som absolut inte vill ha halvfabrikat, vad räknar ni som just halvfabrikat? För mig är allt som man inte själv lagar från grunden hel- och halvfabrikat och då innefattar ju det även saker som ost, smör, pålägg, pasta, krossade tomater, buljontärningar, juice, korv (och då menar jag riktigt bra korvar med hög kötthalt) o.s.v.
  • Blågrön

Ja allt är ju nästan halvfabrikat, det enda jag köper är smör, krossade tomater, ris, pålägg & buljongtärningar. Resten gör jag själv. Men jag älskar att laga mat, göra saft, ketchup, sylt osv. Och färsk pasta tar inte så lång tid att göra och det är huuur gott som helst.

Har letat hela natten och matkassen vi kommer testa är family food, för oss som bor i Växjö trakten. Det är nog smart om jag släpper tyglarna lite när vi ska börja jobba arslet av oss i höst :)

• svarta

Jag tycker nog inte att Ecoviva är svårt, men det kanske beror på hur van man är att laga mat och hur mycket tid som känns som mycket tid, så att säga. Oftast är det ett recept som tar lite längre tid och något som går riktigt snabbt. Det bästa tycker jag är att man kan titta på menyn och sedan bestämma sig om man vill ha påse den veckan. Dessutom levererar dom varje vecka.

Svar på tråden Bästa matkassen när man har barn?