• rubina

Sålt huset men diskmaskinen gick sönder. Vad säger lagen?

Hej!
    Undrar vad lagen säger om en sak som har hänt mig.
    Sålde mitt hus och dagarna före vi skrev kontrakt gick diskmaskinen sönder.
    Maskinen är 5½ år och kostade 3900 när jag köpte den.
    Vad är jag skyldig att göra?

• Svar på tråden Sålt huset men diskmaskinen gick sönder. Vad säger lagen?
  • bambigirl

Jag tror du blir tvungen att köpa en ny, eftersom allt sånt som fanns i huset som räknas som fast (spis, diskmaskin etc) ska ingå i köpet... Eller lämna in den du har till lagning.

• Justice

Ingår diskmaskinen i köpbrevet?

• roha

vi hade samma problem när vi köpte vårt hus, tvättmaskinen gick sönder typ veckan innan, så vi förhandlade o fick huset 10,000:- billigare eftersom att när vi bestämt oss för att köpa o papperna va påskrivna fanns där ju en fungerande tvättmaskin...

• rubina

Jag hade för mig att jag var tvungen att ersätta honom för vad maskinen är värd idag men är lite osäker hur det var.

• JsN

Det tog du väl upp vid kontraktsskrivningen? Det är ju då man kan/ska reglera sådant som inte stämmer!

HAn har köpt ett hus med fungerande diskmaskin. Men slå honom en signal och fråga hur ni ska lösa det. (om det är så att han ändå har tänkt slänga ut hela köket och köpa en ny diskmaskin så vill han säkert hellre ha bidrag till den än att du ställer dit en annan begagnad, eller han kanskere vet precis vilken han vill ha och är beredd att betala en stor del själv)

• rubina

Vi kom inte överens när vi skrev utan mäklaren sa att vi skulle lösa det efteråt.
    Det var ok för köparen men nu känns det lite dumt minst sagt.

• JsN

Men du tog upp det vid kpntraktsskrivningen och ni har en mäklare? Dåså! Ring mäklaren!

• rubina

Han verkar inte veta vad som gäller längre.
    Ska ringa konsumentupplysningen istället.
    Tänkte att någonm här kanske visste vad det stod i lagen.

• Som snö

Lagen som gäller är jordabalken. Och i den står det så här:

11 § Säljaren står faran för att fastigheten av våda skadas eller försämras medan den fortfarande är i säljarens besittning. Faran ligger dock på köparen, om fastigheten ej tillträtts till följd av dröjsmål på köparens sida.
    Har fastigheten skadats eller försämrats på grund av händelse för vilken säljaren står faran, får köparen göra avdrag på köpeskillingen eller, om skadan är av väsentlig betydelse, häva köpet. Väckes ej talan om hävning inom ett år från det tillträde skedde, är rätten till sådan talan förlorad. Lag (1990:936).

• Tjej 83

du får köpa en ny!
    vår vattenpump gick snöder dan innan vi skulle flytta in i huset. och de fick vackert köpa en ny, kosta några tusen..

lite bråk med mäklaren för hon sa att vi redan besiktat huset. men i papprerna står de att allt ska fungera på inflyttningsdagen och inte besiktingsdagen..

kolla dina papper och se vad de står... men du får säkert köpa en ny..

• Jefa

Köparen ska ju få huset i samma skick som när han/hon tittade på det och valde att köpa! Så ni kommer ju få ersätta en ny.
    Ägarna är väl dessutom ansvariga för allt tills den dagen de nya flyttar in

• Vem där

Kan det inte vara i motsvarande skick som gäller? Dvs ägaren kan sätta dit en begagnad maskin.

Så blev vi upplysta av mäklaren när spisen gick sönder i det hus vi köpt strax innan inflyttning, men jag vet ju inte om det är juridisk korrekt.

Svar på tråden Sålt huset men diskmaskinen gick sönder. Vad säger lagen?