• bellan

Angående SGI

Jag fick för någon månad sedan ett beslut om min SGI att jag skulle få 570 kr om dagen när jag är föräldraledig. Ringde och frågade om det även gällde för de första 180 dagarna eftersom att det var tveksamt om uppfyllde 240 dagars kravet. 
    Då svarade ni att det var beslutat att jag skulle få enligt SGI de första 180 dagarna.
    Jag ska ha barn 28 augusti och har nu ansökt om föräldrarpenning och det står på "Mina sidor" att det är ett pågående ärende. 
    Kan det vara så att jag ändå inte är berättigad till SGI de första 180 dagarna? Eller kan man se det på "mina sidor" på något sätt? Att de såg fel när jag ringde? 

• Svar på tråden Angående SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Att det står på Mina sidor att ärendet är pågående är helt korrekt. Det kommer att stå så så länge du löpande tar ut föräldrapenning. Det är först när du meddelat att du inte ska ha någon mer föräldrapenning och vi har betalat ut sista ersättningen till dig och ärendet avslutas som detta ändras.

Hälsningar

Lisa, handläggare

• bellan

Men när jag planerar för FP så står det att jag har en SGI på 570 kronor i månaden. Då får jag alltså det de första 180 dagarna om jag fått ett sådant beslut? 

• Försäkringskassan

Hej!

Om vi har svarat att du ska få enligt SGI de första 180 dagarna så bör du få 570 kr/dag.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

Svar på tråden Angående SGI