• Anonym (undrar)

Sgi fråga

Hej !

vet inte riktigt hur jag ska lägga in mina fp dagar nu för att behålla min sgi till nästa barn som kommer nästa år. ?

Jag är anställd på 75% och har alltid varit det . alltså i snitt 30 timmar i veckan. Ojämn vecka jobbar jag 23 timmar  på 4 arbetsdagar medan den jämna veckan jobbar jag 37 timmar på 6 dagar.

Hur lägger jag in för att behålla min sgi?

Måste jag lägga in någon FP dag då jag jobbar hela min anställning nu efter semestern? El måste jag komma upp i heltid fast jag aldrig varit anställd på det och har aldrig jobbat så mycket på jobbet?

tacksam för svar snarast =)

• Svar på tråden Sgi fråga
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du fortfarande var hemma på heltid efter ditt barns 1-årsdag och då tog ut föräldrapenning minst 5 dagar/vecka och därefter när du gick tillbaka till jobbet arbetar dom 75 % du är anställd på så behöver du inte täcka upp med föräldrapenning för att behålla SGIn.

Det gäller endast om du tagit ut minder än 5 dagar/vecka efter barnets 1-årsdag om du varit hemma på heltid eller om du återgått och arbetat mindre än 75 %.

Hälsningar

Lisa, handläggare

• Anonym (undrar)

okej.

men efter barnets 1 års dag, så har jag dels jobbat extra, haft en semester dag i veckan och kompliterat upp dagar med fp för att jag skulle få ihop 5 dagar i veckan.

I mars i år började barnet dagis och jag började jobba 60% av mina tider och tog ut en fp dag i veckan för
    att behålla min sgi.

men nu efter semestern ska jag återgå till min 75% tjänst.

jag förstod inte riktigt om jag behövde fylla upp med några dagar el inte. då jag alltid varit noga med att få in 5 dagar av antigen semester/Fp/ eller jobb dagar för att behålla sgin.

fast och andra sidan,  jag jobbade 75% innan jag fick barn plus lite extra, och nu jobbar jag ju också 75% så igentligen förlorar jag väll inte på att inte ta ut dagar för att skydda sgin. för nästa barn räknas väll bara en ny dags ersättning ut ? och dags ersättningen är väll också räknad på Ob timmar, och det har jag fler av idag än innan jag fick barn? så då borde ju dags ersättningen bli ungefär lika för nästa barn också? =) plus, minus, noll?

så jag tjänar väll inte på att skydda min sgi igentligen isånnafall utan förlorar bara mina dagar på det?

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom du har din SGI baserad på arbete på 75 procent och du nu återgått i arbete på 75 procent så behöver du inte ta ut någon föräldrapenning.

Bara om du arbetar i lägre omfattning än 75 procent så måste du fylla upp med föräldrapenning till 75 procent för att få behålla din SGI på 75 procent.

Hälsningar
    Oscar, handläggare

Svar på tråden Sgi fråga