ta napp
Behöver alla tips jag kan få hur min 7v ska vilja ta napp!
Behöver alla tips jag kan få hur min 7v ska vilja ta napp!
Antar att du provat olika sorter? Tagit lite bröstmjölk på nappen? Testat när bebisen är mätt? Testat när bebisen ligger, är i bärsele etc? Mina två första barn vägrade napp när vi började försöka efter ett par veckor. Nummer tre hade vi napp med till på bb (trots "amningsvänligt sjukhus"...) och hon har varit en riktig nappälskare
Varför vill du att han ska ta napp? Ingen av mina har gillat nappen, men herregud så familj och släkt trugade och trugade med dessa nappar! Äldsta hon hade den mest som tuggleksak när hon blev 4-5 månader ca. Lillan tokvägrade den helt och hållet, trots alla knep i världen från faster nappexpert Somliga bebisar vill helt enkelt ha äkta vara!
... h*n
För oss har nappen gjort alla inblandade nöjdare. Jag har inte behövt "vara napp" (bebisen kan ligga nära ändå men brösten får vila....), barnet har varit nöjdare hos pappan och ibland är ju nappen nog tröst tills man kommer till bättre matningsmöjligheter (typ kön på Ica). Att suga på napp frisätter oxytocin liksom vid amning-knappast negativt om någon nu skulle hävda det?
Min tjej hade napp tills hon var ca två månader sen ville hon inte ha den heller. Och jag ville inte truga med det heller. Jag tycker det är skönt att hon inte vill ha napp, behöver inte komma ihåg att ta med den, behöver inte ta allt med att sluta med napp.
Det går jättebra att trösta henne ändå med pussar och kramar, som trygghet har hon istället sina två nallar.
Funkade så0 bra med napp på förra barnet så jag skulle gärna ha med detta barn åxå. Men det verkar kört.
Hmmm inga bra råd att ge men en liten uppmuntran! Barn nr två tig aldrig napp, inte heller barn nr fyra......skrik och missnöje i framförallt bilen samt svårt att komma till ro om man inte ammade, men barn nr fyra tog napp 1år gammal! Underbart, kunde sluta amma, nöjdare barn som sov gott! Så med andra ord, ge inte upp utan fortsätt truga, själv bytte jag från bröst till napp när jag märkte att hon bara låg och "gottade"sig i sömnen. Lycka till!
Vår dotter har aldrig tagit napp. Hon fattar inte riktigt vad hon ska göra med nappflaskan heller fast vi har övat och övat. Hon är 9 månader nu, och dricker ur glas istället. Suger på tummen ibland, men det var mera förut.
Testa den absolut minsta storleken, då de större nästan kan göra att de klyks. Min 3 veckors ville inte ha i början men gillar nu sin napp. Min 2 åring använder också napp, men bara vid sömn och då det är lite extra gnälligt.
Jag är så glad att de tar napp vilket underlättar att komma till ro och ge extra tröst. Nu är båda ersättningsbarn så jag har aldrig behövt vara en ''levande napp'' men antar att borde underlätta om hon/han har stort sug och snuttbehov.
Fortsätt testa, rätt var det är funkar det! :) lycka till!