• matildaaf

Ren olja istället för tvål?

Hejhej! Jag har en liten undran.. Har funderat på att sluta helt med duschtvål. Handtvål är en sak och duschtvål en annan, skulle aldrig sluta med handtvål! Har ersatt vanlig duschtvål med babyolja samt Eucerins oparfymerade duscholja. Dock skulle jag vilja gå ännu längre & bara använda tex olivolja eller någon annan ren olja, för att helt slippa ämnen som tex alkohol. Har redan slutat med body lotions som tillför huden en massa skit trots att dom återfuktar, & använder istället oljor. Fungerar fint.

Min tanke är inte kring att tvål har större desinfektionsfunktion utan mer kring hur huden verkligen mår av ex dessa ämnen (bortse från aqua) http://xn--getmjlkstvl-68a9s.se/index.php/flytande-tval - Jag tror att huden håller sig yngre, inte slits lika mycket om bara pyttelite & mår bättre liksom.. 

Är det en dum tanke? Är INTE ute efter någon predikan eller skit så spara det för er själva =) Undrar bara om det finns någon studie som påvisar att det är skonsammare för huden med ren olja än med en massa konstiga ämnen som egentligen inte ska vara där alls.. Jag kanske är naiv men det tror jag, om så bara lite.

• Svar på tråden Ren olja istället för tvål?
  • tooschoolforcool

Jo men det låter ju idealiskt. Jag har själv slutat med bodylotions och använder endast mandelolja eller kokosnötsolja. Testa du och känn efter, rapportera gärna här. Vill själv veta alt börja på samma spår. Ja, förutom handtvålen på toan då. Jag har även kört olja som tvätt av ansiktshuden utan någon som helst annan tvål/rengöringsmedel och det funkade jättebra, det var en blandning av olika oljor och ricinolja. Många oljor är ju antibakteriella tack vare syror de innehåller, så rent blir det och de som ev lider av acne ser förbättring, något som många fått om bakfoten att det ju borde bli värre.

Svar på tråden Ren olja istället för tvål?