• Söker

Hur ha håret på begravning?

Jag satt och diskuterade vilka kläder jag ska ha på min pappas begravning och då sa min kompis att jag måste ha uppsatt hår tex svinrygg. Stämmer detta? Jag har långt hår och vet inte hur man gör en svinrygg. Några tips? Iaf, har googlat men hittar inget ang håret under vett och etikett på begravningar. Jag kan absolut sätta upp håret men är ovan vid det. Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur ha håret på begravning?
  • alynda

Nej, du kan ha håret som vanligt. Det finns ingen etikettsregel för sånt, även om vissa tror att det måste vara stramt på begravningar. Nu för tiden kan man t ex klä sig i de flesta färger som inte är alltför skrikiga. Mitt råd är att ha håret som din pappa var van att se dig eller på ngt annat sätt som du vet att han skulle tycka var fint.

• Burberry

Din kompis har fel. Väldigt sällan ser man uppsatt hår eller hattar på en vanlig begravning nuförtiden. Jag hade mitt långa hår hängande på båda mina föräldrars begravning, så hade också de flesta andra gästerna.

• Söker

Vad bra! Tack för svaren. :) Får se hur jag gör men då vet jag att jag inte måste ha uppsatt iaf. :)

Svar på tråden Hur ha håret på begravning?