• Kattförliten

Kattunge på 3 månader, äta 4 månaders kattmat?

Hej alla där ute, jag har funderat länge på att skaffa en kattunge eller två, och nu har jag tagit beslutet för att adoptera två kissemisar! 
    Har letat runt efter tillbehör till katterna och hittat ett superbra paket där royal canin 36 ingår, men sedan så slår mig tanken att den är för kattungar som är från 4 månader, om mina är 3, går det lika bra att de äter det ändå?
    Om inte, vad för kattfoder skulle du rekommendera till två stycken 3-månaders kattungar?
    Någon särskilt kattsand du skulle rekommendera också?

Dessutom vad är bas-sakerna att ha för två kattungar innan de kommer hem?

Tack i förväg! :) 

• Svar på tråden Kattunge på 3 månader, äta 4 månaders kattmat?
  • Rataxes

Jag rekommenderar att du till en början fortsätter med maten som ungarna är vana vid, sen kan du mycket väl mixa den nya maten med den gamla när de närmar sig 4 mån.

Vi kör med Classic Black label, den är dyr men effektiv och dryg så den är väl värd sitt pris.
    Lite leksaker, tre kattlådor (en mer än antalet katter är en populär regel) borste/karda, klosax, mat/vattenskålar klösträd, listan kan bli hur lång som helst.

Lycka till med kissemissarna!

Kör miljömärkt med Gamen
  • nemo1

Alltid fortsätta med maten de fått innan under ngr veckor för att sedan mycket långsamt fasa in det foder du ska använda. RC är inget bra foder då det endast lever kvar pga sitt namn. Aldrig köpa torrfoder i mataffären då dessa är mycket dåligt foder. Jag kör med Extreme Classic, den och Ever Clean är absolut de bästa sandsorterna och det luktar ingenting. Råder dig att läsa på om ALLT innan kattungarna kommer.

En bra sida är kattstatus.se
    Kattungarna bör vara dubbelvaccinerade innan dom byter hem. De ska även kastreras vid sex månaders ålder, vaccineras årligen, idmärkas och självklart försäkras.

Ett stort klösträd är ett måste om du inte vill ha möblerna förstörda. Prasseltunnel från ÖB, billig och mycket omtyckt. 

• IceJossan

Kör du vanlig blötmat som hvudföda behöver du inte bry dig om några åldersrekommendationer :)

Svar på tråden Kattunge på 3 månader, äta 4 månaders kattmat?