• Anonym (orolig tjej)

Lergigan mot oro och ängslan ?

Hej¨på er !

Jag är en orolig själ som fått lergigan utskrivet av min psykiatriker. han påstår att det kan hjälpa mot ångest och oro. Jag är även väldigt spänd i musklenra...spänd pga av ångest, i stort sätt jämt dygnet runt.

eftersom jag inte har någon diagnos ännu, men jag tror jag  har GAD, ska utredas, så får jag inga starkare ångestdämpande, vill heller inte ha sobril xanor och andra otäcka tunga behovstabletter.
    mina frågor till er som vet är

fungerar de att ta på dagen utan att bli HELT DÖD OCH trött ?
    lite seg förstår jag man blir men blir man mer avslappnad och lugn ??

finns det tillvänjning på dom?? tappar de effekt om man tar de varjje dag ??

berätta lite vad ni tycker om den mot oro och ångest , tack.               

• Svar på tråden Lergigan mot oro och ängslan ?
  • Anonym

Jag är egentligen emot allt vad tabletter heter men under min graviditet fick jag dessa utskrivet vid behov just för min ångest och panikattacker. (Det säger ju en hel del om att de inte är skadliga och vanebildande, jag hade en jätte bra läkare som verkligen kollade upp de noggrant just med tanke på barnet.) De ggr jag tog dem blev jag verkligen avslappnad och lugn. De hjälper " på rätt sätt" dvs ångesten försvinner men du tappar inte uppfattningen om allt annat.

• Anonym (Saga)

Jag tar Lergigan vid behov (alltså inte varje dag) och jag blir avslappnad och lugn. Lite fokus försvinner, jag vågar inte köra bil efter att ha tagit en sådan, men jag kan fungera normalt. Lergigan ingår inte i högkostnadsskyddet, det är en nackdel.

• dennis02

Lergigan är ju för tusan som sockerpiller. Okej, det kanske hjälper på dem som aldrig tagit lugnande förut, men jag tyckte knappt ens de hjälpte första gångerna jag tog den.

Be att få Lyrica istället, eller Seroquel Depot, där har du rediga grejer!

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Zuzanne

Fick det mot illamående när jag var gravid, jag däckade efter en halvtimma och blev seg i typ 12 h.

• Lars E

Enda nackdelen är en dåsighet dagen efter om man sover på dom. Ibland kan man även drabbas av krypningar i benen. Men dom är inte beroendeframkallande som Benzo anses vara. Men i den gruppen anses Sobril vara av den snällare sorten och ofta kallad för "kärringbenzo" av missbrukare.

• Rockabillydelight

Be om att få lergigan comp som har koffein och liten mängd effedrin i sig. De verkar uppiggande istället. // en som gått igenom hela listan båda icke och beroende framkallande lugnande. Lergigan comp fungerar tillfredsställande oftast vid måttlig oro.

• Anonym (gad)

Jag har diagnosen GAD och är också mycket spänd i kroppen men äter sedan ca 6 mån medicinen Venlafaxin som fungerar jättebra på mig! Vill inte ha någon lugnande vid behovs medicin, utan jag äter en antidepp. medicin istället som jag tycker fungerar bra.

Svar på tråden Lergigan mot oro och ängslan ?