• Ladycocos

Vilket område i Linköping ska vi välja?

Jag skulle behöva hjälp med info/synpunkter om olika områden i Linköping.

De områden vi tittar på är Malmslätt, Mjärdevi, Lambohov, Jägarvallen och Vikingstad. Detta då dessa ligger nära våra jobb och priserna på hus passar oss

Så vilka för- och nackdelar ser du med dessa områden? Vilka dagis och skolor är bra/dåliga

• Svar på tråden Vilket område i Linköping ska vi välja?
  • Punkster

Lambohov har jag bott i, väldigt länge sen dock. Kan nog inte komma med någon bättre recension än att jag tyckte det var trevligt.

• Ladycocos
    Punkster skrev 2013-08-14 21:25:16 följande:
    Lambohov har jag bott i, väldigt länge sen dock. Kan nog inte komma med någon bättre recension än att jag tyckte det var trevligt.
    Tackar!

Finns det ingen mer som bor i Linköping?
  • Ann Nelly

Om ni har barn skulle jag rekommendera Vikingstad eller Malmslätt.
    De ligger lite utanför stan och är lite trevligare områden för barn att växa upp i (tycker jag iallafall).

Malmslätt är närmare stan än Vikingstad men i Vikingstad finns pendelstation och tåget tar bara 6 minuter in till city så kommunikationerna är bra där också.
    Båda ställena har skog/grönområden i närheten vilket jag tycker är trevligt.
    Malmslätt har större och bättre matbutik lokalt men det spelar ju inte så stor roll idag när Maxi och Citygross mfl finns "runt hörnet".
    I Malmslätt så kan flyget störa en del, ligger ett flygfält där. I Vikingstad så kan tåget störa beroende på var man bor. Fast i båda fallen så vänjer man nog sig säkert.

Kan inte uttala mig så mycket om skolor/förskolor. Det jag vet är att i Vikingstad är det endast en skola upp till och med 6:an, sen får ungarna åka till annan skola. I Malmslätt så finns två skolor med även högstadier.
    Så fördelen med Vikingstad är att det är lite lugnare miljö i skolan eftersom det inte finns äldre barn. Fördelen med Malmslätt är att barnen kan gå/cykla till skolan ända upp till nian.
    Flera förskolor finns i båda områdena.
    I Vikingstad bygger man just nu om skolan eftersom elevantalet har ökat kraftigt.
    Hela Vikingstad nästan ska förresten göras om...eller inte hela förstås. Men det finns planer på att göra om runt tågstationen, göra trevligare torg och sånt runt mataffären, bygga fler hyresrätter och eventuellt ytterligare en skola på andra sidan tågspåret. Vikingstad växer alltså så det knakar och kan vara en god investering.
    Malmslätt har alltid varit populärt pga närheten till stan och att det finns både bra affär och vårdcentral där, så huspriserna har legat stadigt högt där. Är ett större område tror jag.

Måste jag välja så tror jag trots allt att jag skulle välja Vikingstad. Mest pga pendeltåget faktiskt, väldigt snabbt och smidigt färdsätt. Och så tror jag att det är lite mindre bus i Vikingstad än Malmslätt men jag är inte säker för ungdomarna åker till varandras områden och hittar på elände iallafall. Men Vikingstad känns mindre och lite tryggare för barnen tror jag.

Men allt handlar ju om vad man är ute efter. Är det mindre miljö för barn att växa upp i eller vill man ha närhet till stan?
    Lambohov är nära stan men där är det lite uppdelat i två delar, en bra och en lite sämre del kan man säga. Men det är ganska stort och har villaområden som gör att det känns lite "ombonat" trots allt.
    Mjärdevi är precis vid Lambohov men det är mest företagsparker där, finns det privathus där? Skulle inte vilja på i det området iallafall, mycket trafik. Jägarvallen är ju också i närheten men det vet jag inte så mycket om, känns inte så charmigt.
    Utav dessa tre områden skulle jag nog välja Lambohov om jag var tvungen.

Hoppas mitt långa röriga svar gav lite hjälp iallafall.

• BuoBä

Om ni inte vill vara beroende av bil, så kolla upp hur kollektivtrafiken går  Om ni tex ska jobba i Mjärdevi så går tåget från Vikingstad snabbt in till Linköping centrum, men sen tar det ca 20-25 minuter med buss ut till Mjärdevi. Osäker på om det finns några direktbussar. Från Malmslätt kan man i och för sig cykla, men med buss får man (fick för några år sen i alla fall) ett byte vid Gamla Linköping som inte alltid passade särskilt bra. Både Malmslätt och Vikingstad är trevligt och lugnt, så det är lite vad man vill ha för restid och -sätt i vardagen. (Finns säkert några hyresområden som räknas som mindre attraktiva men det har jag inte koll på och det lät som ni tänkte köpa hus ändå.) 

Lambohov och Mjärdevi har bra kommunikation till Mjärdevi-området och stan (även till universitetet och sjukhuset/Garnisonsområdet). Villaområdena och bostadsrättsområdena är bra. Några delar med hyreslägenheter är lite sämre. Jägarvallen trodde jag inte det fanns några hus i, men om det är området bakom Malmen så ligger det lite off och man måste runda flygfältet hela tiden. 

Alternativ om man kan tänka sig att köra bil är Skeda och Slaka, som ligger söder om Lambohov. Det är små samhällen med "byskolor" åk 1-5.

• BuoBä

Bostadsområdet tror jag förresten kallas Lilla Mjärdevi (det är i alla fall det jag tänker på). Det ligger bredvid Lambohov, och är avskärmat från trafiken som är runt Mjärdevi Science Park.

• zleepiehead

Jag hade valt Vikingstad alla gånger, perfekt område för familjer.
    Nyfiken på hur det har gått för er, vilket ställe blev det?

• AmandaGrey
    Jag hittade den här hemsidan där de visar vilka områden i Linköping som är populärast att bo i, tyckte den var bra! Kunde även kolla upp där vilka förskolor som rekommenderades. Glad www.linkopingsbo.se/
  • AmandaGrey
    Jag hittade den här hemsidan där de visar vilka områden i Linköping som är populärast att bo i, tyckte den var bra! Kunde även kolla upp där vilka förskolor som rekommenderades. Glad www.linkopingsbo.se/
  • AmandaGrey
Svar på tråden Vilket område i Linköping ska vi välja?