• Anonym (vad)

    får blåmärken på benen utan anledning varför?

    ploppar upp då och då blå märken på benen,
    sista va jätte stort och mörklila och lite ömt dom andra har ej varit ömma,

    varför blir det så här?  
    skickar en bild men blåmärket är mörkare än bilden (mörklila)



     
  • Svar på tråden får blåmärken på benen utan anledning varför?
  • cookie1

    Har du varit till läkaren och kollat så du inte har fått blodpropp i benet?

  • Anonym (haft samma)

    Har alltid haft lätt för att få blåmärken och är ständigt blå lite här o var utan att jag vet om att jag gjort illa mig. Däremot ändrade dom karaktär under ett par månader och blev stora svartaktiga och prickiga, då sökte jag läkare. När jag väl fått tid vilket tog lång tid så hade jag just då inget blåmärke att visa upp men beskrev det hela och läkaren sa att han samma dag haft en patient med samma problem och han gissade på ett virus som orsakade det hela. Mina upphörde efter ett par månader. Blodprover togs också och alla såg normala ut. Tycker du ska söka läkare med för att få blodprover tagna för säkerhetsskull!

  • Philippa

    Oj, det där hade jag def. kollat upp hos en läkare.... kan vara blodproppar och det måste behandlas.

  • Anonym (vad)

    hmm undra när man ska ha tid o besöka läkare då.

  • Anonym (Blåbär)

    Jag såg tråden och tänkte föga att jag har samma MEN mina är aldrig sådär stora. Jag får blåningar av minsta lilla och har oftast flera stycken på samma gång. Jag har aldrig kollat upp det eftersom jag jag upplever att jag alltid haft så, även ganska mycket på armarna. Du borde nog däremot kolla. Ser inte bra ut att den är så enorm.

  • Fia 28
    Anonym (Blåbär) skrev 2013-08-14 12:41:33 följande:
    Jag såg tråden och tänkte föga att jag har samma MEN mina är aldrig sådär stora. Jag får blåningar av minsta lilla och har oftast flera stycken på samma gång. Jag har aldrig kollat upp det eftersom jag jag upplever att jag alltid haft så, även ganska mycket på armarna. Du borde nog däremot kolla. Ser inte bra ut att den är så enorm.
    Samma här. Jag föreställde mej ett litet blåmärke, men detdär var rejält stort och borde nog kollas upp!
  • Mammatilltretroll

    Kolla upp hos läkaren snarast!
    Kan vara en blödningsrubbning/fel i blodets koagulering/EDS/annan orsak..

    Man kan även få blåmärken lättare vid vitamin/järnbrist..
    Äter du några mediciner/mycket Ipren?

  • Anonym (ssk-student!)

    Jag tycker du omedelbums ska beställa tid hos läkare! Vänta inte!!!!

    Det tar ca 30 min och det har du tid med! 

    Det behöver inte vara allvarligt, du kan enbart ha lätt att få blåmärken, men detta kan vara allvarligt också så därför säger jag att du omgående ska beställa tid på vårdcentralen!!!!! 

  • Anonym (jessi)

    Jag tänkte också skriva att jag har samma problem, har alltid massor av blåmärken, men de ser INTE ut som ditt. Du borde verkligen kolla upp det där...

    Något som kan påverka är omega 3 tillskott. Det gör att blodet koagulerar sämre och man får lättare blödningar under huden.

  • Baryk

    Såna blåmärken får jag också. Brukar ha både ben o armar fulla av dem, stora som små. De blir riktigt djuplila o sitter kvar ganska länge. Oftast gör de inte ens ont, och för det mesta vet jag inte ens vad jag gjort för att få dem.

    Min mamma var ännu värre. Om hon klev på stenar kunde hon få såna under fötterna till och med. Jag har alltså tagit för givet att det är något ärftligt. Jag har aldrig haft problem med högt blodtryck heller (snarare precis tvärt om!) och ingen har bedömt att det skulle kunna vara proppar heller.

    Misstanke finns visserligen om ev EDS, då min moster har det och min mamma mest troligt också hade det (så även mormor), men det är inget jag "tagit tag i" direkt...

  • Denizkizi

    Har du fött barn nyligen? Jag har blivit helt blå på armar o ben månaderna efter jag fött mina barn. Helt oförklarligt!

Svar på tråden får blåmärken på benen utan anledning varför?