• Klockan

små runda blåmärken vid ryggraden

Hej! Min son är 4,5 år. Väldigt vild. En aningen aggressiv o gillar att slåss, älskar att utforska, klättra o allt det där. Med andra ord, han har blåmärken o skrapsår o bulor m.m. överallt, hela tiden. Jag oroar mig inte så mycket, har vant mig, för han är alltid så vild o har alltid varit det. Har glömt tanken på att någonsin ha en ren o hel son. MEN! Jag har märkt, återkommande, små runda blåmärken ca 0,5-1 cm vid ryggraden. De känns inte som naturliga blåmärken som han får av att löpa amok som han brukar göra. Att de dessutom kommer tillbaka, det gör mig lite orolig. Det är inte så att de kommer tillbaka en gång i veckan, utan mer som 3-4 ggr om året. Är detta något jag bör va orolig över eller är detta normalt? Kan tillägga att han får lätt blåmärken pga vädret också. T.ex av kyla (väldigt torr hud). Vet inte om det är relevant, men likabra att skriva det, om de är relevant.

• Svar på tråden små runda blåmärken vid ryggraden
  • Malima

Min son har också blåmärken längs ryggraden har jag märkt- han är dock bara två, men verkar få märkena när han hasar sig ner från sin matstol( en hög barnstol, inte bebisstol). Det är vår teori idag- kanske gör din son också nåt liknande....?

• MaNiMi

Är sonen av den smalare sorten?
    Jag var spinkig när jag var liten och det kunde räcka med att rulla runt på golvet så fick jag blåmärken på ryggkotorna.

• Klockan

Smal är han, men är inte direkt spinkig.

• millie2

Går han på förskola? Vet att det kom upp på ett föräldrarmöte att det var några föräldrar som undrade om det var fler barn som hade blåmärken mitt på ryggen.
    När i princip alla sa att deras barn hade/ haft det så kom vi på att det kom från cyklarna på gården!
    Kanske är så din sons märken uppstår?

• anne h

min son hade återkommande blåmärken i ryggslutet en hel sommar i samma ålder.. förstod inte var de kunde komma ifrån tills den dag jag hämtade honom på förskolan och alla barnen var ute och lekte. Sonen satt då på gungan, hoppade av den i farten.. varpå gungan slog till honom i ryggen! Därifrån kom alla hans blåmärken.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Klockan

Har inte tänkt på att det kan va nått från förskolan. Ska fråga andra föräldrar där om deras barn också brukar få det :) tack för svaren

Svar på tråden små runda blåmärken vid ryggraden