• mamma till Sem

utredning BUP

Hej.
    Jag är mamma till Sem som är 4 år.
    Efter ha varit till pedagogen och psykologen är han remitterat för neuropsykiatriska utredning för autisme.
    Nu har jag fått brev att han står på väntelista men de har strukit "inom 4 veckor".
    Nu läste jag att det kan tas 1,5 år innan han får komma? !?!?!
    Tar det så lang nu för tiden?

Hälsningar Melanie.

• Svar på tråden utredning BUP
  • Mumin80

Ring och prata med dem. Tyvärr är köerna långa och det är en kamp att få utredningar genomförda. Men ring, stå på dig, förklara varför ni inte kan vänta (om det nu inte är så att ni känner att ni kan vänta...). I vårt fall så har vi redan påbörjat utredningen, men dom lyckas inte hitta tid att slutföra den. Så idag fick jag äntligen tag på dem och förklarade lite snällt som det är, att jag å min man är på väg in i väggen, att lillasyskonet mår dåligt, att dottern mår dåligt, och att vi behöver få klart utredningen så vi kan komma vidare till hab, få hjälpmedel och söka vårdbidrag... Hoppas på att nåt ska hända nu, eventuellt så får vi göra utredningen i ett annat landsting. 

• blubbblubb

Jag har fått uppfattningen att det beror på vilket handsting man bor i. Vi bor i stockholm och vi fick första besöket inom en månad. Det resulterade i beslut om uredning vilket startar ca 3 månader efter beslutet (inom 4 månader från att vi tog kontakt).

• mamma till Sem

Tack.

Jag ska ringa dem när jag har tid, har de något telefon tider? Vi har Karlstad men kan även tänka mig om utredning i västra Götaland eftersom vi bor på gränsen.

• Mumin80
    mamma till Sem skrev 2013-08-14 15:00:57 följande:
    Tack.
    Jag ska ringa dem när jag har tid, har de något telefon tider? Vi har Karlstad men kan även tänka mig om utredning i västra Götaland eftersom vi bor på gränsen.
    Kolla på deras hemsida...
  • mamma till Sem

Vi kör nu också lite fast med honom.

Det går nu bra på dagis med pictogrammen och hemma går det sådär men jag har också en 7åring och där går det oftast fel.

Och jag blir helt sjuk av min familj och visa vänner som tycker att de vet bäst och att det går fel i uppfostran, och att jag måste vara mer konsekvent. ....

• Mumin80

Jag tipsar om Bo Hejlskovs bok "Problemskapande beteenden vid utvecklingsmässiga funktionshinder". 

Oxh kolla facebook, det finns en del grupper där för  föräldrar till autistiska barn. Det hjälper att ha andra att bolla med och få stöd av (och att se att man inte är ensam, som det ibland känns med alla "normala" runt omkring). 

• mamma till Sem
    Mumin80 skrev 2013-08-14 16:16:58 följande:
    Jag tipsar om Bo Hejlskovs bok "Problemskapande beteenden vid utvecklingsmässiga funktionshinder". 

Oxh kolla facebook, det finns en del grupper där för  föräldrar till autistiska barn. Det hjälper att ha andra att bolla med och få stöd av (och att se att man inte är ensam, som det ibland känns med alla "normala" runt omkring). 

Jag har anmält mig för den fb gruppen och har redan fått mycket svar och hjälp därifrån.

Tack för tipset!
Svar på tråden utredning BUP