• johlinn

diskriminering av flerfunktionshindrade?

Jag har en son med ryggmärgsbråck som nyligen diagnosticerades med autism. Hade ett samtal idag på autismcenter för små barn i stockholm och det var inte alls klargörande, gick därifrån med fler frågor än svar tyvärr. 

Kort sammanfattning: man kan inte vara inskriven på två habiliteringsenheter samtidigt. Det innebär att E. inte kan vara inskriven på autismcenter för små barn eftersom han har såpass svåra fysiska funktionsnedsättningar. Han kan nämligen inte få sjukgymnast och arbetsterapeutstöd från autismcenter. De har en sjukgymnast, men hen har hand om 1000 barn. Så vi behöver fortsatt vara inskrivna på vårt "lokala" (de kallar det för lokalt, men för oss är det faktiskt längre till det lokala hab.centret än in till stan...) habiliteringscenter. Där de inte har autismkompetens eftersom den kompetensen har man centraliserat. 

Man kan från autismcenter erbjuda "kompletterande och riktade åtgärder" även till barn som är inskrivna på ett annat habiliteringscenter. Riktigt vad det innebär är oklart. Innebär det att vi får TBA/IBT? Kuratorn vet inte. Hon ska prata med sin chef och återkomma. Jag tycker att det luktar diskriminering lång väg. 

Är det någon annan som drabbats av detta korkade synsätt? Eller som fått en fungerande vård på habiliteringen i  stockholms län med dubbeldiagnos där autism är en av funktionsnedsättningarna? 

mvh Trött och uppgiven mamma.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 16:16
    Nu ringde "min" habpsykolog upp och hon kunde inte tänka sig att det skulle bli några problem för E att få hjälp från två habcenter tidigare och att det snarare var kuratorn som inte var insatt i frågan. min fråga då är bara: - varför ens ha ett möte om man inte vet vad som kommer ske framöver?

nåväl, nu ska de båda habcheferna ha kontakt och lösa eventuella problem. Vi går kvar på Sollentuna så länge och har då alla kontakter där fram till vi får del av de där beryktade "riktade och kompletterande" insatserna.

• Svar på tråden diskriminering av flerfunktionshindrade?
  • blubbblubb

Känner igen ditt namn från när våra barn var små och du kämpade med maten.  

Jag tror att det är ganska erkänt att vården är ganska osynkronsierad. Att den som behandlar vänstra foten inte känner till eller bryr sig om den högra foten för att det inte stod i remissen. Varje instans gör på sitt sätt och verkar inte kunna basera sina insatser/utredning baserat på vad som framkommit på annat håll. Det är trist och oeffektivit men bekvämt.  
    Stå på dig, det är klart din son ska få hjälp för bäge sina funktionshinder. Det är nog inte diskriminering i egentlig mening utan mest ogenomtänkt.

Svar på tråden diskriminering av flerfunktionshindrade?